België investeert vandaag ongeveer evenveel in vervoersinfrastructuur als het Europese gemiddelde. Vlaanderen maakte de voorbije jaren een inhaalbeweging met grote projecten zoals de Oosterweelverbinding, een sleutelelement in de logistieke ontsluiting van de regio. Het grootste knelpunt blijft echter het onderhoud van wegen en andere transportinfrastructuur, dat al jarenlang te weinig middelen krijgt. Daarom pleit Voka voor extra budget om deze onderhoudsachterstand weg te werken.
Het gezegde “je moet het dak repareren als de zon schijnt” geldt ook voor onze mobiliteit en transport. Door jarenlang te weinig te investeren in structureel en regulier onderhoud kampen we vandaag met een “lekkend dak” in de vorm van verouderde bruggen, tunnels en wegen. Vlaanderen is wel gestart met een inhaalbeweging, maar er is nog een lange weg te gaan.
Structureel onderhoud als prioriteit
De komende decennia zijn investeringen in structureel onderhoud cruciaal. Veel van onze wegen- en waterwegeninfrastructuur dateert uit de bouwpiek van de jaren ’60 en ’70. Slimme methodes zoals condition based maintenance, structural health monitoring en levenscyclusbeheer bieden kansen om infrastructuur beter én goedkoper te onderhouden. Op die manier kan ook de betrouwbaarheid van het logistiek en transportnetwerk verbeterd worden, wat essentieel is voor onze economie en voor een performante supply chain. Ook in regelgeving zien we die zoektocht naar efficiëntie, zoals bij de hervorming van de technische keuring richting een moderner en efficiënter systeem.
Voor een minister van Mobiliteit is het misschien aantrekkelijker om een lintje door te knippen bij de opening van nieuwe infrastructuur, zoals een nieuwe brug of sluis, een nieuw fietspad, een luchthavenuitbreiding of een nieuw stuk spoorweg. Toch is het minstens even belangrijk om te investeren in een langere levensduur van bestaande infrastructuur. Daarvoor is voldoende overheidsbudget nodig, zowel op Vlaams als federaal niveau, en voor alle modi: wegvervoer, spoorvervoer, binnenvaart en luchtvaart.
Investeringen in de toekomst
Het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025 geeft een overzicht van de geplande investeringen in Vlaanderen, met een doorkijk naar 2026 en 2027. Deze plannen zijn belangrijk om onze mobiliteit, transport en logistiek klaar te stomen voor de toekomst. Het volledige overzicht van het GIP is beschikbaar via de website van de Vlaamse overheid. Het mobiliteitsbudget kan in de toekomst een belangrijke rol spelen in de modal shift van het personenvervoer richting openbaar vervoer en fiets, al waarschuwen we voor een te snelle invoering.