België is kampioen filerijden. Maar willen we onze regio leefbaar en bereikbaar maken, en onze rol als logistieke hub in Europa blijven waarmaken, dan moeten we nu maatregelen nemen.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen:
1. Kilometerheffing personenwagens
Een kilometerheffing voor enkel vrachtwagens verhelpt niets aan de files. De enige maatregel die de kilometerheffing voor vrachtwagens echt zinvol zou maken, is de uitbreiding ervan naar een slimme heffing voor alle voertuigen. Lees meer.
2. Maximaal investeren in infrastructuur
België is in Europa een van de landen met de minste overheidsinvesteringen. We moeten bijna dubbel zoveel meer investeren in transportinfrastructuur willen we bijbenen met onze buurlanden. De vraag van Voka om meer middelen vrij te maken, werd gehoord. Lees meer.
3. Het mobiliteitsbudget
Om de keuze in vervoersmodi voor de werknemer te vergroten, werd vorige legislatuur het mobiliteitsbudget ingevoerd. Een goede stap richting multimodaliteit, waarvoor Voka mee aan de kar heeft getrokken. Lees meer.
4. Naar een duidelijk spoorbeleid
Om de klimaatambities te realiseren en de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze regio te garanderen, moeten we meer mensen en goederen op de trein krijgen. Helaas missen we al 10 jaar een echt spoorbeleid door het uitblijven van nieuwe beheerscontracten. Lees meer.
5. Goedkeuring van de vliegwet
Om een rechtszeker kader voor vluchten op Zaventem te kunnen bieden, is er nood aan een globaal akkoord tussen de federale overheid en de gewesten, samen met de goedkeuring van een vliegwet. Lees meer.
Publicaties
Gerelateerde artikels rond mobiliteit
Alles over het vernieuwd aanbod van de NMBS voor woon-werkverkeer
Er wordt in het aanbod meer rekening gehouden met het toegenomen telewerk.
Fietsvergoeding: deze regels gelden vanaf 1 mei
Vanaf 1 mei springt het licht op groen voor de fietsvergoeding. Wat moet je weten als werkgever?
Brussels Airport: geef onze poort op de wereld alle kansen
Er kan geen sprake van zijn dat we de toegangspoort van Vlaanderen op de wereld zouden dichtduwen. Voka pleit ervoor om de nationale luchthaven alle nodige kansen op verdere ontwikkeling te geven. Doen we dat niet, dan zal de weerslag op heel het land en onze economie groot zijn. Een definitief stikstofkader is de eerste belangrijke horde die de Vlaamse regering moet nemen.

Het mobiliteitsbudget in 14 vragen en antwoorden
Via het systeem van het mobiliteitsbudget kunnen werknemers die al voldoende lang beschikken over (of in aanmerking komen voor) een bedrijfswagen, die omzetten naar een mobiliteitsbudget. Binnen dit budget kiezen ze dan voor een combinatie van vervoermiddelen die hen het vlotst en op de meest milieuvriendelijke manier op het werk krijgt. Vanaf 1 januari 2022 gelden enkele nieuwigheden.

Businesstrends in mobiliteit: Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit?
Duurzame mobiliteit is niet nieuw, maar als we kijken naar de klimaatuitdagingen waar we als samenleving voor staan, moeten we het over een andere boeg gooien. Projectmanager Roel Vanderbeuren van The New Drive, een mobiliteitsadvies- en projectmanagementbureau, tipt ons drie trends en maakt zich sterk dat groene mobiliteit ook mogelijk is in België.
Actiedagen spoorbonden onverantwoord en contraproductief
Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, veroordeelt de contraproductieve staking die de spoorbonden deze week houden.