Overslaan en naar de inhoud gaan

België is kampioen filerijden. Maar willen we onze regio leefbaar en bereikbaar maken, en onze rol als logistieke hub in Europa blijven waarmaken, dan moeten we nu maatregelen nemen. 

Enkele van onze topprioriteiten

1.    Kilometerheffing personenwagens 

Een kilometerheffing voor enkel vrachtwagens verhelpt niets aan de files. De enige maatregel die de kilometerheffing voor vrachtwagens echt zinvol zou maken, is de uitbreiding ervan naar een slimme heffing voor alle voertuigen

2.    Meer en beter investeren in infrastructuur

Een goed functionerende vervoersinfrastructuur is cruciaal voor onze welvaart en concurrentiekracht. Het reguliere onderhoud is jarenlang ondergefinancierd. Nu veel infrastructuur het einde van haar levensduur bereikt, dreigen we de rekening hiervoor te betalen.

3.    Het mobiliteitsbudget

Om de keuze in vervoersmodi voor de werknemer te vergroten, werd vorige legislatuur het mobiliteitsbudget ingevoerd. Een goede stap richting multimodaliteit, waarvoor Voka mee aan de kar heeft getrokken.

4.    Naar een duidelijk spoorbeleid

Met de nieuwe beheerscontracten voor NMBS en Infrabel is er opnieuw een kader voor een toekomstgericht spoorbeleid. De uitdaging ligt nu in de uitvoering: middelen moeten doelgericht worden ingezet om stiptheid, capaciteit en dienstverlening te verbeteren.

5.    Tien aanbevelingen voor een Vlaamse luchtvaartstrategie

Vlaanderen heeft dringend nood aan een duidelijke en coherente luchtvaartstrategie die uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen in termen van connectiviteit, ondersteuning van het economisch weefsel, welvaartscreatie, innovatie en om mee te kunnen groeien met de ontwikkeling van de Europese luchtvaart. 

Contact

Freija Fonteyn

Expert Logistiek en Mobiliteit, Teamlead Duurzaamheid

Full bio of Freija Fonteyn

Gerelateerde artikels rond mobiliteit

Voka nationaal
Nieuws

Slim, duurzaam en datagestuurd infrastructuurbeheer

De nieuwe AssetWijzer 2024 maakt nogmaals duidelijk dat versterkte actie op verschillende domeinen zich opdringt om een veilige, betrouwbare en duurzame mobiliteit in Vlaanderen te kunnen waarborgen. De piek aan nieuwbouw in de jaren ‘60 en ‘70 ligt vandaag aan de basis van een ouderdomspiek. Het gecumuleerde onderhoudstekort door onoordeelkundige besparingen in het verleden heeft een aanzienlijke onderhoudsachterstand doen ontstaan. De AssetWijzer doet terecht de suggestie om die in de loop van twee legislaturen weg te werken.  

Voka nationaal
Nieuws

Fiscale regels terugbetaling thuislaadkosten hinken achterop

Werknemers die een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgen, moeten uiteraard geregeld de batterij van hun wagen opladen. De werkgever neemt meestal de laadkosten op zich, ook wanneer de werknemer de wagen thuis oplaadt. In dat geval voorziet de werkgever  in een terugbetaling van de elektriciteitskosten. Hier knelt echter het schoentje. De huidige interpretatie van de fiscale wetgeving laat geen ruimte voor een eenvoudige terugbetalingsmanier van thuislaadkosten. Enkel de werkelijke elektriciteitskosten mogen worden terugbetaald. Dat is een erg complexe en onmogelijke manier van werken. Voka vraagt een aanpassing van die zienswijze.

KV Mechelen
Citymesh
Appsys
NTX
Van Havermaet
Wiels
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
ING
Mensura
Orange
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Groep JAM