België is kampioen filerijden. Maar willen we onze regio leefbaar en bereikbaar maken, en onze rol als logistieke hub in Europa blijven waarmaken, dan moeten we nu maatregelen nemen.
Enkele van onze topprioriteiten
1. Kilometerheffing personenwagens
Een kilometerheffing voor enkel vrachtwagens verhelpt niets aan de files. De enige maatregel die de kilometerheffing voor vrachtwagens echt zinvol zou maken, is de uitbreiding ervan naar een slimme heffing voor alle voertuigen.
2. Meer en beter investeren in infrastructuur
Een goed functionerende vervoersinfrastructuur is cruciaal voor onze welvaart en concurrentiekracht. Het reguliere onderhoud is jarenlang ondergefinancierd. Nu veel infrastructuur het einde van haar levensduur bereikt, dreigen we de rekening hiervoor te betalen.
3. Het mobiliteitsbudget
Om de keuze in vervoersmodi voor de werknemer te vergroten, werd vorige legislatuur het mobiliteitsbudget ingevoerd. Een goede stap richting multimodaliteit, waarvoor Voka mee aan de kar heeft getrokken.
4. Naar een duidelijk spoorbeleid
Met de nieuwe beheerscontracten voor NMBS en Infrabel is er opnieuw een kader voor een toekomstgericht spoorbeleid. De uitdaging ligt nu in de uitvoering: middelen moeten doelgericht worden ingezet om stiptheid, capaciteit en dienstverlening te verbeteren.
5. Tien aanbevelingen voor een Vlaamse luchtvaartstrategie
Vlaanderen heeft dringend nood aan een duidelijke en coherente luchtvaartstrategie die uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen in termen van connectiviteit, ondersteuning van het economisch weefsel, welvaartscreatie, innovatie en om mee te kunnen groeien met de ontwikkeling van de Europese luchtvaart.
Contact
Freija Fonteyn
Expert Logistiek en Mobiliteit, Teamlead Duurzaamheid
Full bio of Freija Fonteyn
Gerelateerde artikels rond mobiliteit
Slim, duurzaam en datagestuurd infrastructuurbeheer
De nieuwe AssetWijzer 2024 maakt nogmaals duidelijk dat versterkte actie op verschillende domeinen zich opdringt om een veilige, betrouwbare en duurzame mobiliteit in Vlaanderen te kunnen waarborgen. De piek aan nieuwbouw in de jaren ‘60 en ‘70 ligt vandaag aan de basis van een ouderdomspiek. Het gecumuleerde onderhoudstekort door onoordeelkundige besparingen in het verleden heeft een aanzienlijke onderhoudsachterstand doen ontstaan. De AssetWijzer doet terecht de suggestie om die in de loop van twee legislaturen weg te werken.
Hervorming technische keuring: efficiënter en eigentijdser
De Vlaamse regering zet stappen richting een broodnodige hervorming van het achterhaalde systeem van de technische keuring.
Ruim helft parlementsleden neemt deel aan de Voka zomerstages in 2025
Met een stagedag van Vlaams minister van mobiliteit Annick De Ridder bij de logistieke dienstverlener H.Essers in Genk is een nieuw seizoen Voka zomerstages op gang getrapt.
Circulaire terugbetaling thuislaadkosten beschikbaar
Voka pleitte er onlangs voor om een werkbare oplossing uit te werken voor de terugbetaling van de thuislaadkosten van elektrische bedrijfswagens.
Laden in de winter: 4 tips
Er zijn heel wat zaken de je zelf én jouw medewerkers kunnen doen om batterij te sparen en optimaal op te laden.
Deadline 2025: verplichte vervanging tachografen
Sinds kort zijn nieuwe voertuigen die tachograafplichtig zijn, uitgerust met een smart tacho type 2. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle voertuigen die nog uitgerust zijn met een analoge of gewone digitale tachograaf, voorzien worden van een smart tacho type 2. Voertuigen uitgerust met een smart tacho type 1 krijgen tot 21 augustus 2025 de tijd om hun tachograaf te laten vervangen door een smart tacho type 2.
Wijziging wetgeving voor verladers rond ontgassing in de binnenvaart
De Vlaamse Waterweg informeert verladers van vloeibare goederen via de binnenvaart dat de wetgeving rond ventilatie van tankschepen in de Rijnvaartstaten (CDNI) en dus ook in Vlaanderen vanaf de tweede helft van 2024 verandert. Het doel is om te voorkomen dat schadelijke dampen uit de ladingtanks in de atmosfeer terechtkomen.
Elektrische tweewielers op het bedrijf: tips & tricks
Elektrische fietsen beperken zich niet langer tot een niche, voorheen voorbehouden aan ouderen of zondagsfietsers. Ze worden nu gezien als instrumenten voor stedelijke en landelijke mobiliteit, geschikt voor een breed scala aan toepassingen, zowel voor woon-werkverkeer als voor vrije tijd. Ze vormen voor bedrijven een prima aanvulling bij het elektrisch wagenpark. Hieronder enkele weetjes en tips.
Zo switchen ze bij ING en Unilin naar een elektrische vloot
Met een vloot van respectievelijk 5.000 en 1.800 voertuigen zijn ING en Unilin twee van de grootste Belgische spelers in de elektrificatie van de bedrijfswagens. En die rol nemen beide bedrijven ter harte. Fleetmanagers Isabelle Hauwaert (ING) en Baptist Huysman (Unilin) leiden het hele proces in goede banen.
Fiscale regels terugbetaling thuislaadkosten hinken achterop
Werknemers die een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgen, moeten uiteraard geregeld de batterij van hun wagen opladen. De werkgever neemt meestal de laadkosten op zich, ook wanneer de werknemer de wagen thuis oplaadt. In dat geval voorziet de werkgever in een terugbetaling van de elektriciteitskosten. Hier knelt echter het schoentje. De huidige interpretatie van de fiscale wetgeving laat geen ruimte voor een eenvoudige terugbetalingsmanier van thuislaadkosten. Enkel de werkelijke elektriciteitskosten mogen worden terugbetaald. Dat is een erg complexe en onmogelijke manier van werken. Voka vraagt een aanpassing van die zienswijze.






















