Overslaan en naar de inhoud gaan

Interne communicatie is de sleutel tot een succesvolle organisatie. Deze opleiding biedt je de tools en technieken om jouw communicatie binnen het bedrijf te verbeteren. Leer hoe je boodschappen effectief overbrengt, medewerkers betrekt bij strategische doelen en een sterke teamgeest creëert. Ontdek hoe je met creatieve, duurzame communicatie een blijvende impact maakt op je personeel.

We beginnen met een grondige introductie tot interne communicatie. We bespreken waarom interne communicatie cruciaal is voor het succes van een organisatie en wat de basisprincipes zijn die ten grondslag liggen aan effectieve communicatie. Je leert hoe goede interne communicatie kan bijdragen aan een sterk teamgevoel, verhoogde productiviteit en een cultuur van openheid en vertrouwen binnen de organisatie.

Vervolgens duiken we dieper in een gestructureerd framework voor interne communicatie. We identificeren de verschillende doelgroepen binnen een organisatie en bespreken welke communicatiekanalen het meest geschikt zijn om elk van deze groepen te bereiken. Je krijgt inzicht in diverse technieken en tools die je kan gebruiken om je communicatie effectiever te maken. Dit gedeelte biedt je de theoretische kennis die je nodig hebt om een solide basis voor je interne communicatie op te bouwen.

In de namiddag passen we de theorie toe in een interactieve workshop. Je krijgt de kans om een intern communicatieplan op te stellen. Dit hands-on gedeelte zorgt ervoor dat je de opgedane kennis direct kunt toepassen in je eigen werkomgeving.

We sluiten de dag inspirerend af met enkele best practices en leuke campagnes die ingaan op specifieke uitdagingen binnen interne communicatie:

  • Missie en waarden van de organisatie tot leven brengen op de werkvloer

  • Aantrekken en onboarden van nieuwe medewerkers

  • Medewerkers betrekken en motiveren (bv. in duurzaamheidsinspanningen van de organisatie)

  • Informatie- en kennisdeling bevorderen binnen de organisatie

Deze opleiding biedt je een uitgebreide en diepgaande kijk op interne communicatie, met praktische toepassingen die je direct kunt implementeren in je eigen organisatie.
 

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Inzicht in het belang en de basisprincipes van interne communicatie.
  • Kennis van een framework voor effectieve interne communicatie, inclusief doelgroepen, communicatiekanalen en technieken
  • Praktische vaardigheden in het opstellen en toepassen van een intern communicatieplan.
  • Inspiratie voor verschillende interne communicatie-uitdagingen:
    • Missie en waarden van de organisatie tot leven brengen op de werkvloer
    • Strategieën voor het aantrekken en onboarden van nieuwe medewerkers.
    • Effectieve communicatie over duurzaamheidsinspanningen binnen het bedrijf.
    • Methodes voor het bevorderen van informatie- en kennisdeling binnen de organisatie.
    • Tools en technieken om medewerkers te betrekken en te motiveren.
       

Doelgroep en voorkennis

  • Verantwoordelijken en medewerkers binnen HR
  • Verantwoordelijke en medewerkers communicatie

Die instaan voor interne communicatie of ermee aan de slag willen gaan binnen een organisatie. 
Vooral relevant voor organisaties met meer dan 10 werknemers, met diverse teams of complexe structuren. Kortom, organisaties waar ‘interne communicatie’ gestructureerd moet worden aangepakt. 

Er is geen specifieke voorkennis vereist. 

Programma in detail
  • Voormiddag:
    • Inleiding tot interne communicatie: belang en basisprincipes 
    • Framework voor effectieve interne communicatie: doelgroepen, communicatiekanalen, technieken en tools.
  • Namiddag:
    • Workshop: intern communicatieplan (framework toepassen) 
    • Praktijkvoorbeelden om inspirerend af te sluiten
       

Jouw docent

Maak kennis met Aline Ghys, sinds 2016 zaakvoerder van Idearté.

  • Masterclass Sustainable communication (AMS)
  • Masterclass Interne communicatie (NCOI)
  • Master General Business Management (Vlerick Business School)
  • Communicatiewetenschappen (Universiteit Gent)
  • Ervaring opgedaan bij Media Markt als Management Trainee (interne communicatie)
     
Aline Ghys

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Lisa Scheepers

Coördinator Kameracademie

Full bio of Lisa Scheepers

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de opleiding via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 06/02/2025
  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 7 uren
  • Thema: Personeelsmanagement
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 23/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

 
    
 

 

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de opleiding via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 06/02/2025
  • Projectbedrag: € 480 (lid) of € 720 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 7 uren
  • Thema: Personeelsmanagement
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 23/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.