Op basis van mijn +30 jaar ervaring in de journalistiek leer ik je alle kneepjes van het vak om efficiënt en verstandig om te gaan met redacties en journalisten
- Introductie medialandschap
- Omgaan met media
- Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie
- Crisiscommunicatie
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
1. Introductie medialandschap
- Hoe zit het Belgische medialandschap in elkaar? Wat is het belang van online en sociale media, en hoe zullen die evolueren? Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Wat is de meerwaarde van paid media?
2. Omgaan met media
- Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Hoe kan je je voorbereiden op interviews, en welke vragen kan je verwachten? Mag je interviews laten nalezen? Wie kiest de titel boven een artikel? Waar halen journalisten hun informatie vandaan? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn de deadlines van journalisten? Kan ik iets doen tegen een foutief of schadelijk artikel?
3. Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie
- Wat zijn de bestanddelen van een nieuwsverhaal? Hoe maak ik de verhalen en de expertise van mijn bedrijf nieuwswaardig? Hoe kan ik inhaken op de actualiteit? Hoe maak ik een communicatieplan? Hoe kan ik foto en video integreren in de communicatiemix? Hoe kan ik de experten van mijn bedrijf zo uitspelen dat het bedrijf aan geloofwaardigheid wint? Hoe kan ik als organisatie wegen op het maatschappelijke debat? Hoe pitch ik nieuwsverhalen bij de pers?
4. Crisiscommunicatie
- Hoe bereid je crisisinterviews goed voor? Hoe voorkom je de verspreiding van foutieve informatie? Hoe belangrijk is transparantie en eerlijkheid in crisiscommunicatie? Hoe houd je de timing onder controle? Hoe breng je een moeilijke boodschap op een empathische manier? Hoe kan je lastige vragen over schuld of verantwoordelijkheid ombuigen naar een relevante en vertrouwenwekkende boodschap? Hoe kan je transparant communiceren over een crisis zonder al meteen schuld te bekennen? Hoe vermijd je dat de journalist je in de hoek drijft met lastige vragen? Hoe zorg je er voor dat je leiderschap, ‘we care’ en vertrouwen uitstraalt? Hoe buig je een crisis om in een opportuniteit naar de toekomst toe?
Doelgroep en voorkennis
- Ondernemers, bedrijfsleiders en communicatieverantwoordelijken
1. Introductie medialandschap
- Hoe zit het Belgische medialandschap in elkaar? Wat is het belang van online en sociale media, en hoe zullen die evolueren? Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Wat is de meerwaarde van paid media?
2. Omgaan met media
- Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Hoe kan je je voorbereiden op interviews, en welke vragen kan je verwachten? Mag je interviews laten nalezen? Wie kiest de titel boven een artikel? Waar halen journalisten hun informatie vandaan? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn de deadlines van journalisten? Kan ik iets doen tegen een foutief of schadelijk artikel?
3. Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie
- Wat zijn de bestanddelen van een nieuwsverhaal? Hoe maak ik de verhalen en de expertise van mijn bedrijf nieuwswaardig? Hoe kan ik inhaken op de actualiteit? Hoe maak ik een communicatieplan? Hoe kan ik foto en video integreren in de communicatiemix? Hoe kan ik de experten van mijn bedrijf zo uitspelen dat het bedrijf aan geloofwaardigheid wint? Hoe kan ik als organisatie wegen op het maatschappelijke debat? Hoe pitch ik nieuwsverhalen bij de pers?
4. Crisiscommunicatie
- Hoe bereid je crisisinterviews goed voor? Hoe voorkom je de verspreiding van foutieve informatie? Hoe belangrijk is transparantie en eerlijkheid in crisiscommunicatie? Hoe houd je de timing onder controle? Hoe breng je een moeilijke boodschap op een empathische manier? Hoe kan je lastige vragen over schuld of verantwoordelijkheid ombuigen naar een relevante en vertrouwenwekkende boodschap? Hoe kan je transparant communiceren over een crisis zonder al meteen schuld te bekennen? Hoe vermijd je dat de journalist je in de hoek drijft met lastige vragen? Hoe zorg je er voor dat je leiderschap, ‘we care’ en vertrouwen uitstraalt? Hoe buig je een crisis om in een opportuniteit naar de toekomst toe?
Jouw docent
Maak kennis met Jeroen Wils:
- Communicatie-expert
- +30 jaar ervaring
- Hoofdredacteur VTM
- Founder Bepublic, PR bureau

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Geert Van Malcot
Manager Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Geert Van Malcot
