Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Limburg
  • Mediatraining - Hoe ga ik slim om met geschreven en gesproken media?
Voka Opleiding

Mediatraining - Hoe ga ik slim om met geschreven en gesproken media?

Limburg Marketing & Sales

Op basis van mijn +30 jaar ervaring in de journalistiek leer ik je alle kneepjes van het vak om efficiënt en verstandig om te gaan met redacties en journalisten 

  • Introductie medialandschap
  • Omgaan met media
  • Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie
  • Crisiscommunicatie

Wat heb je geleerd na deze opleiding? 

1. Introductie medialandschap

  • Hoe zit het Belgische medialandschap in elkaar? Wat is het belang van online en sociale media, en hoe zullen die evolueren? Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Wat is de meerwaarde van paid media?

2. Omgaan met media

  • Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Hoe kan je je voorbereiden op interviews, en welke vragen kan je verwachten? Mag je interviews laten nalezen? Wie kiest de titel boven een artikel? Waar halen journalisten hun informatie vandaan? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn de deadlines van journalisten? Kan ik iets doen tegen een foutief of schadelijk artikel?

3. Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie

  • Wat zijn de bestanddelen van een nieuwsverhaal? Hoe maak ik de verhalen en de expertise van mijn bedrijf nieuwswaardig? Hoe kan ik inhaken op de actualiteit? Hoe maak ik een communicatieplan? Hoe kan ik foto en video integreren in de communicatiemix? Hoe kan ik de experten van mijn bedrijf zo uitspelen dat het bedrijf aan geloofwaardigheid wint? Hoe kan ik als organisatie wegen op het maatschappelijke debat? Hoe pitch ik nieuwsverhalen bij de pers?

4. Crisiscommunicatie

  • Hoe bereid je crisisinterviews goed voor? Hoe voorkom je de verspreiding van foutieve informatie?  Hoe belangrijk is transparantie en eerlijkheid in crisiscommunicatie? Hoe houd je de timing onder controle? Hoe breng je een moeilijke boodschap op een empathische manier? Hoe kan je lastige vragen over schuld of verantwoordelijkheid ombuigen naar een relevante en vertrouwenwekkende boodschap?  Hoe kan je transparant communiceren over een crisis zonder al meteen schuld te bekennen? Hoe vermijd je dat de journalist je in de hoek drijft met lastige vragen? Hoe zorg je er voor dat je leiderschap, ‘we care’ en vertrouwen uitstraalt? Hoe buig je een crisis om in een opportuniteit naar de toekomst toe? 

Doelgroep en voorkennis 

  • Ondernemers, bedrijfsleiders en communicatieverantwoordelijken 
Programma in detail

1. Introductie medialandschap

  • Hoe zit het Belgische medialandschap in elkaar? Wat is het belang van online en sociale media, en hoe zullen die evolueren? Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Wat is de meerwaarde van paid media?

2. Omgaan met media

  • Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Hoe kan je je voorbereiden op interviews, en welke vragen kan je verwachten? Mag je interviews laten nalezen? Wie kiest de titel boven een artikel? Waar halen journalisten hun informatie vandaan? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn de deadlines van journalisten? Kan ik iets doen tegen een foutief of schadelijk artikel?

3. Hoe maak ik nieuws van mijn organisatie

  • Wat zijn de bestanddelen van een nieuwsverhaal? Hoe maak ik de verhalen en de expertise van mijn bedrijf nieuwswaardig? Hoe kan ik inhaken op de actualiteit? Hoe maak ik een communicatieplan? Hoe kan ik foto en video integreren in de communicatiemix? Hoe kan ik de experten van mijn bedrijf zo uitspelen dat het bedrijf aan geloofwaardigheid wint? Hoe kan ik als organisatie wegen op het maatschappelijke debat? Hoe pitch ik nieuwsverhalen bij de pers?

4. Crisiscommunicatie

  • Hoe bereid je crisisinterviews goed voor? Hoe voorkom je de verspreiding van foutieve informatie?  Hoe belangrijk is transparantie en eerlijkheid in crisiscommunicatie? Hoe houd je de timing onder controle? Hoe breng je een moeilijke boodschap op een empathische manier? Hoe kan je lastige vragen over schuld of verantwoordelijkheid ombuigen naar een relevante en vertrouwenwekkende boodschap?  Hoe kan je transparant communiceren over een crisis zonder al meteen schuld te bekennen? Hoe vermijd je dat de journalist je in de hoek drijft met lastige vragen? Hoe zorg je er voor dat je leiderschap, ‘we care’ en vertrouwen uitstraalt? Hoe buig je een crisis om in een opportuniteit naar de toekomst toe? 

Jouw docent

Maak kennis met Jeroen Wils

  • Communicatie-expert
  • +30 jaar ervaring
  • Hoofdredacteur VTM
  • Founder Bepublic, PR bureau 
Jeroen Wils

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Geert Van Malcot

Manager Kameracademie I themanetwerken

Full bio of Geert Van Malcot

Lisa Scheepers

Coördinator Kameracademie

Full bio of Lisa Scheepers

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 0,00 excl. btw
Niet-leden:
€ 50,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u geen kmo-portefeuille aanvragen.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 18/11/2026. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 0,00 excl. btw
Niet-leden:
€ 50,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u geen kmo-portefeuille aanvragen.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 18/11/2026. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM