Overslaan en naar de inhoud gaan
Drones
Voka nationaal
Nieuws

Maak van België een thuishaven voor de dronesector

De veilige integratie van drones in ons luchtruim, vooral voor vluchten buiten het zicht van de operator (BVLOS), blijft een uitdaging. Voka roept de federale regering op om een leidende positie in te nemen in het Europese dronelandschap. 

vrachtwagen
Voka nationaal
Opinie

Onaanvaardbaar dat bedrijven moeten betalen om de wet te kennen

Uit een recent arrest van de Raad van State, dat zich uitspreekt over het Waals Besluit van 13 april 2023 rond ladingzekering, blijkt dat de verwijzing in de wetgeving naar ladingszekeringsnormen problematisch is, wanneer deze normen niet gratis en in alle landstalen beschikbaar zijn.

laadpunt
Voka nationaal
Nieuws

Verplichte installatie laadpunten vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 moeten bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen met minstens twee laadpunten uitgerust zijn in Vlaanderen.

vrachtwagen
Voka nationaal
Nieuws

Deadline 2025: verplichte vervanging tachografen

Sinds kort zijn nieuwe voertuigen die tachograafplichtig zijn, uitgerust met een smart tacho type 2. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle voertuigen die nog uitgerust zijn met een analoge of gewone digitale tachograaf, voorzien worden van een smart tacho type 2. Voertuigen uitgerust met een smart tacho type 1 krijgen tot 21 augustus 2025 de tijd om hun tachograaf te laten vervangen door een smart tacho type 2.

tankschip binnenvaart
Voka nationaal
Nieuws

Wijziging wetgeving voor verladers rond ontgassing in de binnenvaart

De Vlaamse Waterweg informeert verladers van vloeibare goederen via de binnenvaart dat de wetgeving rond ventilatie van tankschepen in de Rijnvaartstaten (CDNI) en dus ook in Vlaanderen vanaf de tweede helft van 2024 verandert. Het doel is om te voorkomen dat schadelijke dampen uit de ladingtanks in de atmosfeer terechtkomen.

e-bike
Voka nationaal
Nieuws

Elektrische tweewielers op het bedrijf: tips & tricks

Elektrische fietsen beperken zich niet langer tot een niche, voorheen voorbehouden aan ouderen of zondagsfietsers. Ze worden nu gezien als instrumenten voor stedelijke en landelijke mobiliteit, geschikt voor een breed scala aan toepassingen, zowel voor woon-werkverkeer als voor vrije tijd. Ze vormen voor bedrijven een prima aanvulling bij het elektrisch wagenpark. Hieronder enkele weetjes en tips.

laadpaal
Voka nationaal
Nieuws

Fiscale regels terugbetaling thuislaadkosten hinken achterop

Werknemers die een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgen, moeten uiteraard geregeld de batterij van hun wagen opladen. De werkgever neemt meestal de laadkosten op zich, ook wanneer de werknemer de wagen thuis oplaadt. In dat geval voorziet de werkgever  in een terugbetaling van de elektriciteitskosten. Hier knelt echter het schoentje. De huidige interpretatie van de fiscale wetgeving laat geen ruimte voor een eenvoudige terugbetalingsmanier van thuislaadkosten. Enkel de werkelijke elektriciteitskosten mogen worden terugbetaald. Dat is een erg complexe en onmogelijke manier van werken. Voka vraagt een aanpassing van die zienswijze.

ING
Orange
Logo SD Worx