Sustainable Aviation Fuel (SAF) speelt een cruciale rol in het verduurzamen van de luchtvaartsector. In België ontbreekt het momenteel aan een strategische visie op dit gebied, waardoor de economische voordelen aan ons voorbij dreigen te gaan. Voka pleit ervoor om SAF hoger op de politieke beleidsagenda te plaatsen.
Luchtvaartmaatschappijen binnen de EU zijn verplicht om hun ‘reguliere’ kerosine steeds meer te mengen met SAF, zoals vastgesteld in de ReFuelEU-verordening. Deze verplichting begint met 2% in 2025 en stijgt naar 70% in 2050. De hogere kosten van SAF vormen echter een aanzienlijke uitdaging vergeleken met conventionele vliegtuigbrandstoffen.
België heeft sterke troeven om een leidende rol in de groeiende SAF-industrie te spelen: wereldklasse havens, een robuust petrochemisch ecosysteem en uitstekende logistieke netwerken. Ondanks deze voordelen worden onze luchtvaartmaatschappijen voornamelijk geconfronteerd met extra kosten zonder dat er significante economische opbrengsten voor België zijn. Dit is zorgwekkend, aangezien de productie- en innovatiemogelijkheden naar het buitenland lijken te vloeien.
Een duidelijke en gecoördineerde aanpak is essentieel om de implementatie van SAF’s te bevorderen. Dit stelt ons niet alleen in staat bij te dragen aan een duurzamere wereld, maar ook om de economische vruchten van deze transitie te plukken.
Strategische actiepunten voor beleidsmakers:
- Creëer een duidelijke routekaart voor de implementatie van SAF’s door nauwe samenwerking tussen overheid en industrie.
- Harmoniseer nationale en Europese regelgeving om investeerders meer zekerheid te bieden.
- Overweeg subsidies en andere financiële steunmaatregelen om de productie en het gebruik van SAF’s aantrekkelijker te maken.
België heeft het potentieel om een competitieve hub voor SAF-productie te worden, wat kan bijdragen aan klimaatinspanningen, economische groei en werkgelegenheid. Zonder een sterke strategie riskeren we echter achter te blijven, terwijl landen zoals Duitsland en Nederland al vooruitgang boeken.
Lees de volledige position paper hier.