Op dinsdag 23 april organiseerde APZI opnieuw haar lentereceptie. Er waren opvallend veel jonge gezichten en dat is tekenend voor de dynamiek in de havengemeenschap. “Ook in onze vereniging hebben we de verjongingsoperatie naar APZI 2.0 ingezet. De komende maanden wordt daaraan verder gewerkt, terwijl ik nog even op post blijf”, verwelkomde voorzitter Marc Adriansens.
In de voorafgaande algemene vergadering en raad van bestuur werden er 3 nieuwe bestuurders aangesteld. Het gaat om mensen in de vertegenwoordiging namens de industriële en handelsondernemingen door Voka West-Vlaanderen. De mandaten van Emmanuel Van Damme (ex-Wallenius Wilhelmsen), Luc Nauwynck (ex-CHN) en Dirk Buysse (Group Deprez) zijn voor de komende 2 jaar overgenomen door Cedric Bulcke (Wallenius Wilhelmsen), Pascal Pannier (Van der Vlist) en Geert Vandecappelle (Boluda Towage). Namens Voka blijven Sylvie Becaus (Vlaamse Visveiling) en Xavier Vanneste (Brouwerij De Halve Maan, Voka-voorzitter regio Brugge) op post.
Adriansens benadrukte dat APZI na de fusie tot Port of Antwerp-Bruges een belangrijke stem voor Zeebrugge blijft. Daarbij hoort naast netwerkevenementen en opleidingen een groot luik belangenbehartiging. “In dit verkiezingsjaar vestigen we graag de aandacht van de politiek op ons tienpuntenplan voor Zeebrugge. In de eerste plaats kijken we verwachtingsvol uit naar de volgende stappen voor de nieuwe zeesluis. Vlaams minister-president Jan Jambon beloofde op onze nieuwjaarsreceptie dat hij nog vóór de verkiezingen van 9 juni werk zou maken van een projectbesluit om deze broodnodige sluis te realiseren. We vernamen intussen ook al berichten over een kostprijs van 2,9 miljard euro, waarvoor we hopen dat er tijdig financieringsafspraken gemaakt worden.”
Recordmaand havenarbeid
In het kader van het strategisch beleidsplan Kustvisie kijkt APZI uit naar zeewaartse uitbreiding, waarin kustbescherming gekoppeld kan worden aan groeiruimte voor de havenbedrijven. Aan de Stad Brugge wordt gevraagd om de Transportzone op te waarderen. “Daarnaast werken we actief mee aan initiatieven voor het vinden en houden van medewerkers. Wij stapten in Kinderhaven, een proeftuin voor bedrijfsgerichte kinderopvang. Via de Centrale van Werkgevers Zeebrugge (Cewez) plannen we de bouw van een nieuwe opleidingscampus voor havenarbeiders, waarvoor zonet de vergunningsaanvraag is ingediend. Er is trouwens hard en veel gewerkt: in het eerste kwartaal van 2024 presteerden de havenarbeiders 95.000 shiften met als de recordmaand ooit in maart ruim 34.000 shiften”, besloot Adriansens. (RJ – Foto’s MVN)