Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Proximus ziet grote vraag naar geïntegreerde oplossingen

Proximus ziet grote vraag naar geïntegreerde oplossingen

  • 23/02/2024

“Slimme gebouwen leveren tot 50% energiebesparing op” 

In het verleden was de insteek van facilitair management voornamelijk reactief; vaak werd er pas actie ondernomen wanneer er een probleem ontstond. Smart buildings maken een proactieve benadering mogelijk. “Ze maken het mogelijk om de geldende normen na te leven, je energieverbruik te verminderen, onderhoud beter te voorspellen,…”, vertelt Stijn Bogaerts, Solutions Expert Manager bij Proximus.

Proximus ziet grote vraag naar geïntegreerde oplossingen

Dat smart buildings een hot topic zijn, hoeft niet te verbazen. “De normen die Europa en lokale overheden opleggen, worden steeds strenger. In de nieuwe CSRD-wetgeving zullen bedrijven met gebouwen met meer dan 500 gebruikers moeten rapporteren over de luchtkwaliteit, energieneutraliteit en carbon footprint. Zij zullen hun gebouw ook effectief moeten aanpassen aan de wetgeving. Maar dat is niet de enige verklaring: ook het groeiende bewustzijn over het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen en over de voordelen van slimme bouwtechnologie speelt mee”, duidt Stijn. 

Vaak hebben mensen alleen in grootteorde een idee van wat hun gebouw kost. Door alle data met elkaar te integreren, kan je tot in het kleinste detail de kosten alloceren.

Stijn Bogaerts

“Heel wat bedrijven denken dat ze gebruikmaken van een slim gebouw omdat ze over een domoticasysteem beschikken. Voor hun facility management gebruiken ze tot wel 8 applicatiesystemen: voor toegangscontrole, om problemen te melden, om catering aan te vragen, voor boekingen en reservaties van meetingruimtes en workspaces, voor parking en visitor management,… Die applicaties communiceren meestal niet met elkaar. Een gebouw is pas écht slim als het al die processen automatiseert en met elkaar connecteert”, klinkt het. 

Gedrag van gebruikers 

Smart buildings ‘weten’ en ‘onthouden’ waar en wanneer mensen aanwezig zijn. “Dat biedt het grote voordeel dat verwarmen, koelen, ventileren en verlichten nauwgezet afgestemd kunnen worden op het aantal aanwezige personen en de specifieke ruimtes die in gebruik zijn. Ruimtes die niet gebruikt worden, worden automatisch gedeactiveerd. Met een besparing tot 50% als resultaat.” Je kan er ook de kosten van je gebouw perfect mee in kaart te brengen. “Vaak hebben mensen in grootteorde wel een idee van wat hun gebouw kost, maar door alle mogelijke data met elkaar te integreren, kan je tot in het kleinste detail de kosten alloceren – tot op het niveau van een gebruiker die een koffietje neemt. Voor coworking spaces is dat cruciaal om winstgevend te zijn; voor andere bedrijven kan dat helpen om gebruikers bewuster te laten nadenken over hun gedrag. Je kan bijvoorbeeld perfect aantonen hoeveel het kost om een ruimte voor 20 personen te gebruiken om op je eentje een videocall te doen, of welk effect het heeft als je de thermostaat in een zaal voortdurend aanpast.” 

Proximus ziet een enorme vraag naar dergelijke geïntegreerde oplossingen. Op basis van zijn expertise in connectiviteit heeft het een oplossing ontwikkeld om alle systemen in een gebouw decentraal aan te sturen. “Met ons platform Digital HQ kan je de slagbomen op de parking, het ventilatiesysteem, verlichting, de thermostaat, de EV-laadpalen, de televisieschermen, het reservatiesysteem,… bedienen. Alle data komen ook samen in een dashboard, waardoor je bijsturingen kan doen waar nodig. 

Denk maar aan de poetsdienst die geen zalen hoeft te poetsen die niet gebruikt zijn. Op die manier ga je van een klassiek gebouw naar een slim gebouw. Zo’n building management systeem is toepasbaar in nieuwbouw én in bestaande gebouwen”, besluit hij. (JV - Eigen foto) 

www.proximus.be

Proximus ziet grote vraag naar geïntegreerde oplossingen

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie