“Ons antwoord op een veranderende vraag vanuit de autodistributie”
International Car Operators in Zeebrugge is de grootste autobehandelaar ter wereld en breidt verder uit. “Schaalvergroting is nodig omdat enerzijds de schepen groter worden en steeds meer wagens kunnen laden. Anderzijds vragen de klanten dat wij meer van hun voorraad stockeren”, zegt managing director Alain Guillemyn. In het uitbreidingsplan zit een innovatieve wereldprimeur: een volautomatisch magazijn voor 10.000 voertuigen.
Binnenkort gaat International Car Operators (ICO) in Zeebrugge van start met een recent vergund totaalplan voor het uitbreiden en optimaliseren van terminaloppervlakten rond het Zuidelijk Insteekdok. Dat gebeurt door het ontwikkelen van een aantal resterende percelen en het bouwen van een unieke multi-storage garage voor 10.000 voertuigen. Met het plan vergroot de oppervlakte rond het Zuidelijk en Noordelijk Insteekdok samen van 233 naar 253 hectare. Bovenal stijgt de opslagcapaciteit in Zeebrugge van 78.000 naar 111.000 voertuigplaatsen.
Waarom breidt u de capaciteit in Zeebrugge uit?
“Hiermee verhogen we onze verwerkingscapaciteit van 2,5 naar 3 miljoen voertuigen per jaar. Dit is ons antwoord op een veranderende vraag vanuit de autodistributie. De merken evolueren naar een Europese ‘pooling’ waarbij ze in plaats van naar elk land apart een klein deel van hun voorraad te exporteren, ze alles op één plaats centraliseren en consolideren. Hierdoor kunnen wij met ICO een centrale hub-functie opnemen, die de merken ondersteunt in opslag, distributie en efficiënt voorraadbeheer. Voor die efficiëntiewinst hebben ze veel opslagcapaciteit nodig en het liefst in een haven. De tweede reden waarom wij extra ruimte nodig hebben, is ons succes als hub voor autotrafieken. Zeebrugge werd de grootste autohaven van Europa dankzij de koppeling van deepsea (intercontinentaal), shortsea (binnen Europa) en hinterlandverbindingen. De schepen worden steeds groter: de deepsea evolueerde van schepen voor 3.000-4.000 wagens naar meer dan 9.000 en er zijn er al voor 11.000 in de maak. Kleine havens kunnen die niet meer ontvangen, zowel vanwege de afmetingen van de schepen zelf als door de omvang van hun lading. Alleen terminals met een heel grote capaciteit kunnen daarin nog kostenefficiënt functioneren. Door het formaat van Zeebrugge hebben we een competitieve voorsprong en die willen we behouden, zowel door schaalvergroting als door innovatie en digitalisering. Het traject van een auto is een elektronische conversatie die wij van a tot z voeren.”
Hoe belangrijk wordt de multi-storage garage?
“We zullen die vooral gebruiken voor wagenvoorraden die snel roteren. Het gaat om een technologische innovatie in samenwerking met 2 vooraanstaande regionale bedrijven. De staalconstructie van de garage en het rekkensysteem worden gerealiseerd door stow Group uit Moeskroen en de automatisering is in handen van Ceratec uit Ploegsteert. 10 automatische, onbemande kranen zullen de voertuigen in- en uit het rekkensysteem verplaatsen. Er bestaat al een dergelijk magazijn voor 6.000 wagens in China, maar met 10.000 voertuigen wordt dit het grootste ter wereld. De graafwerken zijn begonnen en we mikken op de operationele start in de tweede helft van 2027.”
Wat is de betrokkenheid van ICO bij een gelijkaardig project op de nieuwe NYK-terminal in Barcelona?
“Het gaat om een automatische multi- storage op een nieuwe terminal van 10 hectare. Die komt onder de ICO-vlag omdat we er net als in Zeebrugge en Antwerpen op een neutrale manier alle rederijen willen bedienen. De ontwikkeling is in handen van streekgenoot Jurgen Vanhove en de terminal zal operationeel op dezelfde manier gerund worden.”
Alleen grote terminals kunnen de steeds groter wordende autoschepen nog ontvangen.
Alain Guillemyn
Hoe belangrijk is voor ICO de groei van de Chinese auto’s?
“We worden niet overspoeld, zoals het soms in de publieke opinie lijkt. Maar de Chinese auto-export groeide bij ons al tot tussen 16 en 20% van het volume. De Chinese merken richten zich meer op Europa als gevolg van de verhoogde Amerikaanse importtarieven en een prijzenoorlog op de thuismarkt.”
Naast de bekende autotrafieken behandelt u ook zware voertuigen en industrieel stukgoed?
“Op de roroschepen reizen ook veel high & heavy voertuigen, machines en projectcargo mee. Wij investeerden in 2 mobiele zwaarlastkranen om grote stukken in en uit binnenvaartschepen en op zwaar wegtransport te tillen. Dat behoort tot het totale servicepakket aan de scheepvaartklanten.”
ICO werd in 1984 opgericht en verwerkt in zijn thuisbasis Zeebrugge en de terminal met 40.000 plaatsen in Vrasene (Linkeroever) meer dan 2 miljoen voertuigen per jaar. Met ruim 1.000 werknemers behandelt het bedrijf ook ander stukgoed en projectcargo. ICO is een volle dochter van de Japanse scheepvaart- en transportgroep Nippon Yusen Kaisha (NYK).




