Vraag van de week
Wat zijn third-party cookies en waarom verdwijnen ze?
Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website op een gsm of computer geplaatst worden. Op die manier kan de ene gebruiker van de andere onderscheiden worden en kan informatie over het surfgedrag bijgehouden worden. Dankzij cookies kunnen bedrijven o.a. betere analyses maken van het verkeer op hun site, de gebruikerservaring verbeteren of gerichte marketingacties en gepersonaliseerde reclame lanceren.
Er zijn vele soorten cookies. Zo zijn er ‘noodzakelijke cookies’ (ook wel soms ‘first-party cookies’ genoemd) die worden ingesteld door de website die de gebruiker bezoekt en die noodzakelijk zijn voor de goede werking of ter verbetering van de gebruikerservaring van die specifieke website. Ze bevatten standaard geen persoonlijke informatie en de website-eigenaar moet dan ook geen toestemming aan de gebruiker vragen. Daarnaast zijn er ‘niet-essentiële cookies’ die eerder bijkomstig zijn en die persoonsgegevens kunnen verzamelen. Het is voor die laatste groep cookies dat een website toestemming moet vragen en waartoe de third-party cookies behoren.
Sommige websites staan toe dat andere websites ook cookies kunnen plaatsen op de computer van de gebruiker. Dat kunnen bedrijven zijn zoals Google of Facebook, of advertentienetwerken zoals Amazon. Ze volgen het surfgedrag over verschillende websites en/of apparaten om zo gerichte advertenties te tonen op basis van de getoonde interesses. ‘Third-party cookies’ worden vooral voor marketingdoeleinden gebruikt en worden vaak als een inbreuk op de privacy ervaren. Denk aan het zien van een advertentie over schoenen nadat er net naar schoenen werd gezocht op een andere site.
Afscheid van third-party cookies
Het gebruik van cookies is niet transparant genoeg en wat met de data gebeurt, is niet te achterhalen, vond Europa. Met de GDPR-wetgeving waren reeds strenge regels gekoppeld aan het gebruik ervan, maar nu gaat de Europese wetgeving een stap verder om de consument te beschermen. Sinds 6 maart is de Digital Markets Act (DMA) van kracht, die als doel heeft de privacy van online gebruikersgegevens te waarborgen en eerlijke concurrentie te stimuleren op digitale markten binnen de EU. Nadat Microsoft en Apple reeds eerder third-party cookies blokkeerden, volgt nu ook Google, waardoor tegen eind 2024 ook in Chrome third-party cookies gaan verdwijnen.
Wat zijn de gevolgen?
Google Chrome bezit ongeveer twee derde van het marktaandeel, waardoor tegen het einde van 2024 80% van de third-party cookies zal verdwijnen. De verandering zal een aanzienlijke impact hebben op marketeers en adverteerders, aangezien het volledige wereldwijde digitale marketing ecosysteem wordt aangetast. Zonder third-party cookies wordt gericht adverteren uitdagender, en bedrijven die de diensten van advertentieplatformen gebruiken, moeten voldoen aan de eisen van de DMA.
Er zijn ondertussen al heel wat mogelijkheden om op een privacyvriendelijke manier mensen te bereiken met de juiste content. De meest eenvoudige en voor de hand liggende is om zelf data van je bezoekers te verzamelen, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, gratis e-books of whitepapers. En bedrijven zoals Google werken al langer aan nieuwe oplossingen die tracking mogelijk maken, waarbij afhankelijk van de toestemming volledige of alleen geanonimiseerde gegevens verzameld worden. Ook andere vervangende technologieën zijn volop in ontwikkeling.
Ook een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen! vraaghet@voka.be