Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Voka|VeGHO lid in de kijker: Euro-Silo

Voka|VeGHO lid in de kijker: Euro-Silo

  • 10/02/2023

Elke maand zetten we een VeGHO-lid uit North Sea Port in de schijnwerpers. Deze maand Euro-Silo, specialist in de opslag en overslag van granen, oliehoudende zaden en derivaten. Eind december maakte het nog op een originele reclame voor hun openstaande vacatures op hun gekende silo’s bij de turboronde in het noorden van Gent.

Wat doet jullie bedrijf en wie zijn jullie klanten?
Thierry Cardon, commercieel manager:
“Wij zijn een flexibele dienstverlener in de opslag en overslag van granen, oliehoudende zaden en de derivaten ervan (dit zijn afgeleide producten, zoals raapzaadschroot of sojameel die overblijven nadat de zaden zijn geplet, red.). Onze klanten zijn bedrijven in de voeding, veevoeding en biobrandstoffen. Wij kiezen bewust voor de niche van agribulk. Zo bieden we de agribusiness een betrouwbare toegangspoort voor het importeren, opslaan en verder verdelen van landbouwgrondstoffen naar Europa. De oliën die uit de zaden worden geperst, gaan naar de voedingssector en belanden o.a. in mayonaises, sauzen en koekjes. De olie die niet geschikt is voor voeding wordt gebruikt om biodiesel van te maken. De derivaten ervan zijn dan weer heel eiwitrijk en ideaal om krachtvoer van te maken voor vee. We ontvangen ook derivaten van onze ‘buur’ Alco Bio Fuel. Dit bedrijf zet zetmeel om in bio-ethanol, het meel of restproduct keert terug naar onze vlaksilo en wordt opnieuw verhandeld naar de veevoedersector.”

“Zowel Cargill als Alco Bio Fuel, onze naaste buren, zijn rechtstreeks met ons verbonden. Wij verzorgen de logistieke diensten voor de aanvoer en opslag voor hun grondstoffen, voornamelijk koolzaad, maïs en sojabonen, zodat zij zich kunnen focussen op hun productieproces. We zijn dus al vele jaren echte partners.”

“Ik mag toch wel stellen dat we een cruciale aanvoerlijn zijn voor de voeding-, veevoeder- en biobrandstoffensector, zowel voor multinationals, kmo’s als traders. Zo zijn we een belangrijke hub voor de trading activiteiten van Vanden Avenne Commodities, die medeaandeelhouder is van Euro-Silo, maar uiteraard werken we ook voor andere grote traders. De wereld van de granen en zaden is een business van grote volumes en getallen. Een schip met 65.000 ton zaden aan 200 euro per ton heeft een waarde van 13 miljoen euro. De granen en zaden gaan vooral naar Benelux, Frankrijk en West-Duitsland (via de Rijn) en een stukje VK en Scandinavië. We verhandelen 4,5 miljoen ton per jaar. Dat komt binnen via schepen en treinen; een derde gaat naar onze twee buren, van de 3 miljoen die overblijft gaat twee derde via het water en een derde via de vrachtwagen naar de andere klanten.”

Sinds wanneer zijn jullie gevestigd in North Sea Port?
“We zijn op Sifferdok gestart in 1968, meer dan een halve eeuw geleden dus. En op Rodenhuize in 1978.”

Wat is de voornaamste investering van de voorbije vijf jaar?
“De vernieuwing van de complete elektrische sturing op het Rodenhuizendok. We maken die futureproof, zodat ze nog veiliger en betrouwbaarder wordt en we veel meer data krijgen, zodat we de meest energiezuinige ‘routes’ kunnen kiezen voor onze grondstoffen. Dit project van 12 miljoen euro startte drie jaar geleden op en loopt tot eind begin 2024.”

De komende tien jaar zullen we zo’n 60 miljoen euro investeren om onze infrastructuur en machines up-to-date te houden. Denk aan het vernieuwen van daken van de vlaksilo’s, de elektrische sturing in het Sifferdok, nieuwe lostoestellen…

Thierry Cardon, commercieel manager bij Euro-Silo

Wat is de voornaamste investering op til in de nabije toekomst?
“Vanaf het najaar van 2023 zullen we de logistiek verzorgen voor de Steelanol-plant van ArcelorMittal (waarbij koolstofrijke hoogovengassen uit het staalproductieproces omgezet worden in geavanceerde bio-ethanol, red.) Er werd daarvoor een nieuw bedrijf opgericht, Carbon Green Logistics, waarvoor Euro-Silo de logistieke dienstverlening organiseert. We bouwden o.a. al twee tanks en een pijpleiding. We zullen deze tweede generatiebiobrandstof van de Steelanol-plant ontvangen in onze tanks. Van daaruit gaan wij lichters laden met bio-ethanol. Er komt ook een installatie om de vloeistoffen op een veilige manier in de schepen te pompen. We geloven heel hard in de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen, net omdat er vanuit een afvalstof, brandstof wordt gemaakt.”

Wat is de grootste troef van de fusiehaven voor jullie?
“Onze grootste troef is onze ligging van onze multimodale sites en verbinding met het hinterland. We zitten heel centraal op West-Europa en concurreren vooral met de havens van Rotterdam en Amsterdam en minder met de containerhaven Antwerpen. We onderscheiden ons door de grote en flexibele opslagcapaciteit met focus op agribulk en onze snelheid van laden en lossen. De grondstoffen komen zowel via zeeschepen, lichters, vrachtwagens en treinen binnen en kunnen in dezelfde richting weer naar buiten. North Sea Port is vooral een importhaven, onze hoofdstroom komt binnen via grote zeeschepen. We lossen de granen en zaden via reuzemachines die werken via de schroef van Archimedes op het Sifferdok en met een kraan op Rodenhuizedok. De granen gaan meteen op transportbanden, worden elektronisch gewogen en kiezen dan verschillende routes naar onze verticale silo’s en vlaksilo’s. Dit is geautomatiseerd, waardoor we heel snel kunnen lossen en laden en veel operaties tegelijkertijd kunnen doen. Terwijl we een zeeschip lossen, kunnen we al rechtstreeks lichters laden, silo’s bijvullen of vrachtwagens laden.”

Wat is de grootste uitdaging voor jullie en voor North Sea Port? 
“Op korte termijn en met stip op één: de beschikbaarheid van loodsen en sleepboten. Hiervan zijn wij 100 procent afhankelijk. De grote Panamax-zeeschepen komen immers via een loods en verschillende sleepboten tot aan onze kaai. We moeten ook rekening houden met de getijden, aangezien de grote schepen enkel bij hoogwater binnen kunnen. We worden steeds meer geconfronteerd met het gegeven dat ze hier niet op tijd binnen geraken of weer weg geraken, waardoor onze kaai én werking deels belemmerd worden. Time is money, dat geldt ook voor schepen die niet tijdig kunnen gelost worden. En dat zorgt voor stress, want na het lossen van de grondstoffen volgt een heel logistiek proces dat ook opschuift.”

“Onze tweede uitdaging op korte termijn is het vinden van de juiste mensen. ‘Veel silo’s, veel jobs’ prijkte eind december op onze silo’s aan het Sifferdok in reusachtige, felle letters, gevolgd door een link naar de jobsite. We hebben daardoor een aantal sollicitanten gezien en er enkele aangeworven. We hebben veel troeven: je krijgt bij ons veel autonomie, je bent geen nummer en we betalen goed. De arbeidsmarkt is niet zo happig om af en toe in het weekend te werken, wat noodzakelijk is in de maritieme sector. En kleppers als onze buurtbedrijven vissen ook allemaal in dezelfde vijver.”

“Op middellange termijn: de diepgang van het kanaal Gent Terneuzen. Binnenkort is de Nieuwe Zeesluis in Terneuzen klaar; dit is goed voor de volumes, maar er verandert voorlopig niets aan de diepgang van het kanaal Gent-Terneuzen. Zeker tijdens warme zomers en bij laagwaterstand hebben we een probleem. De diepgang wordt dan te beperkend voor de Panamax-schepen.

 

Euro-Silo Gent

Euro-Silo in cijfers

  • 650.000 ton opslagcapaciteit
  • 34 miljoen euro omzet in 2022
  • 75 vaste werknemers op hun twee multimodale terminals in North Sea Port

Contactpersoon

Simon Lefèvre

Belangenbehartiging - Haven - Persverantwoordelijke