Wie groeit, kent groeipijnen. En moet snel kunnen schakelen tijdens het schalen. In deze rubriek gaan we elke maand dieper in op een groeipijn bij jonge scale-ups. Deze keer is het de beurt aan o2o Bicycle Leasing, fietsleasebedrijf voor ondernemingen en de publieke sector. - Tekst Jolyn De Baets
Groeipijn: HR in de scale-up scene: van chaos en vrijheid naar structuur en processen
Als je aan een o2o-medewerker vraagt waar ze spontaan aan denken bij het woord ‘mobiliteit’, is de kans zeer groot dat ze denken aan... de fiets. “We think bicycle first”, vertelt Wim Floré, founder & managing partner bij o2o Bicycle Leasing . Hun missie is klaar en duidelijk: met o2o Bicycle Leasing willen ze mobiliteit duurzamer, betaalbaarder en toegankelijker maken. o2o Bicycle Leasing biedt fietsleasing aan, in het kader van flexibel verlonen. Op zes jaar tijd transformeerden ze van start-up naar scale-up. “Onder andere omdat we zo’n gemotiveerd, capabel en coherent team hebben, zijn we zo succesvol. Onze cultuur zit goed, vooral omdat we gemeenschappelijk doel hebben: mensen inspireren om actiever de fiets te gebruiken in kader van mobiliteit. We moeten er ons als organisatie ook naar gedragen natuurlijk. Zo is op fietsafstand wonen een belangrijke criteria in het sollicitatieproces. Nu, fietsafstand is niet voor iedereen hetzelfde: voor sommige is dit 5 kilometer, voor andere dan weer 60 km”, lacht Wim. “Een fiets is een vast onderdeel van het loonpakket, dat maakt dat iedereen toegang heeft tot de fiets die hen motiveert om te fietsen, en dat helpt.”
Wim Floré, founder & managing partner: “Ja, wij geven onbeperkt betaald verlof. Het niet moeten bijhouden van een teller geeft rust. Mensen werken nu eenmaal beter als ze intrinsiek gemotiveerd zijn.”
Procesdenken
Hoewel het bedrijf van 15 naar 52 medewerkers groeide op 3 jaar tijd, is de chaos beperkt gebleven. Procesdenken zit in ons DNA, zo ook bij HR. In onze snelle groeifase zagen we dat dit belangrijker werd. We willen van brandje tot brandje hollen vermijden en on top of things zijn. Dit gedurende de hele employee journey. Van rekrutering, onboarding, evalueren, persoonlijke ontwikkeling tot teamsbuildings en randactiviteiten. We gebruiken Notion als centrale tool om dit alles te beheren. Wij zouden niet meer zonder kunnen, al zitten we soms op de limieten van het programma.”
Werkgeluk centraal
Vrijheid in de mate van het mogelijke, waardegedreven zijn, toffe collega’s, leuke werkomgeving, onbeperkt aantal verlofdagen en uiteraard een fietsbudget zijn maar enkele voorbeelden waarom hun huidige poule zo graag werkt voor o2o Bicycle Leasing. “We zetten maximaal in op werkgeluk. Als organisatie heb je een beperkte invloed op de maatschappij. In jouw organisatie kan je wel een omgeving creëren waar geluk centraal staat. Die mindset nemen we sinds het begin ter harte. Al moet ik toegeven dat dit eerder onbewust is gekomen. Na verloop van tijd werd het wel in bepaalde systemen gegoten, met het behoud van vrijheid die we als jonge start-up kenden. Geld uitgeven aan verwennerijen voor ons team is zeker niet de basis voor geluk. Erkenning, inspiratie, een lach, een passende jobinhoud, weten waarom je alle dagen naar je werk gaat, … daar zit hem het geheim!”
De onboarding van nieuwe medewerkers is mooi in een structuur gegoten bij o2o Bicycle Leasing. De eerste dag staat bijv. in het teken van onze bedrijfswaarden en strategie. Je moet hier echt wel tijd en moeite in steken tijdens de eerste weken, je mag nieuwe starters niet overlaten aan hun lot.
Wim Floré- founder & managing partner
9 op 10
Hoe hard zou jij o2o Bicycle Leasing aanraden als werkgever? Deze vraag krijgt hun team maandelijks voorgeschoteld. “Minstens een 9 op 10 krijgen, da’s een belangrijke bedrijfsdoelstelling voor ons. Vanuit die gedachtegang stellen wij onze processen en beleid bij waar nodig. Hun vragenlijst is opgebouwd vanuit het ABC van motivatie: autonomie, betrokkenheid en competentie. Op dit moment doen we dit nog via een Google Forms, een uitdaging voor de komende periode is zeker om dit geautomatiseerd te laten verlopen, zodat we nog gemakkelijker met de resultaten aan de slag kunnen”, vertelt Wim.
Goed begonnen is ...
De onboarding van nieuwe medewerkers is mooi in een structuur gegoten bij o2o Bicycle Leasing. “De eerste dag staat bijvoorbeeld in het teken van onze bedrijfswaarden en strategie. Je moet hier echt wel tijd en moeite in steken tijdens de eerste weken, je mag nieuwe starters niet overlaten aan hun lot. Na een maand bevragen we ook hoe hij of zij het proces heeft ervaren en kijken we waar onze verbeterpunten liggen. Ik moet zeggen, onze kernwaarden leven. Iedereen helpt en ondersteunt elkaar waar nodig. We spreken met elkaar, niet over elkaar. Wanneer er toch sprake is van fricties, zetten we de collega’s letterlijk samen om het probleem op te lossen. Een succesvolle formule tot nu toe.”
Groeigesprekken
o2o Bicycle Leasing maakt actief tijd voor zijn medewerkers en hun toekomstplannen binnen de organisatie. In de zomer staat er een groeigesprek op de agenda, in de winter een evaluatiegesprek. “Bij het groeigesprek staan wij als werkgever in een kwetsbare positie. De werknemer licht toe waar zij graag naartoe willen evolueren en wat hen gelukkig maakt of net demotiveert. Daar gaan we dan als organisatie actief mee aan de slag. Het kan gebeuren dat iemand bijvoorbeeld heel graag voor o2o Bicycle Leasing werkt, maar het gevoel heeft dat hij of zij is uitgeblust in de huidige functie. Zo kunnen we proactief op zoek gaan naar nieuwe arbeidsvreugde. Ik kan alleen maar aanraden om hier veel energie in te steken.”
Soft HR
“HR is volgens mij een combinatie van het menselijke en systeemdenken. HR alleen zal ook het verschil niet make in een organisatie. Een motiverende omgeving is er pas dankzij alle leidinggevenden en al je collega’s. Als organisatie is het belangrijk dat mensen in een leidinggevende rol dicht bij het team staan en hen continu inspireren. Door hen mee te betrekken in je beleid, maak je HR schaalbaar aan de soft zijde. Ik geloof niet dat HR het werkgeluk van een organisatie bepaalt, dat doen we allemaal samen. HR kan wel een framework creëren waar bijvoorbeeld erkenning, feedback en arbeidsvreugde centraal staan. Dit kan ook maar enkel als dit ondersteunt wordt door het management.”
Intrinsieke motivatie
“Vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen. Klinkt misschien cliché, maar het is wel zo. De meeste mensen deugen en zijn van nature geëngageerd. Vertrouw hierop. Regels zijn er om een systeem te laten werken en om correct te zijn naar iedereen toe. Maar zéker niet om te micromanagen. Onbeperkt betaald verlof is er eentje van bij ons. Er wordt mogelijk meer verlof genomen in vergelijking met andere bedrijven, maar dat kan perfect voor mij. Mensen werken nu eenmaal ook beter wanneer ze intrinsiek gemotiveerd zijn, dan floreren ze.”
Deze topics komen aan bod in de volgende groeipijnstillers:
- Hoe is het om door een exit te gaan?
- Hoe start je met een Raad van Advies?
- Hoe schaal je een hardware bedrijf?
- Doorbreken in healthtech
- Een schaalbaar b2c-product lanceren in de markt