Vorig jaar gaven 12 bedrijfsleiders de aftrap van Flow, een groeitraject op maat van kmo’s met 50 tot 150 medewerkers. Enkele deelnemers getuigen hoe het er op de sessies aan toe gaat.
‘De uitdagingen die je als zaakvoerder hebt, bespreek je met de groep in de vorm van een business case.’ Die praktische insteek gebruiken de deelnemers van het Flow-traject gedurende een volledig jaar. Het is een manier om samen aan de groei van elkaars bedrijven te werken. Twee ervaren mentoren begeleiden het geheel en geven advies.
De rode draad doorheen de sessies is het model van Treacy & Wiersma (zie hierboven). “Dat is een heel eenvoudige methode om de strategie van jouw bedrijf scherp te stellen. Je kan er al jouw keuzes aan aftoetsen”, vertelt Bernard Thuysbaert van Deminor en mentor van het huidige traject. “Het model bestaat uit drie assen: product leadership, operational excellence en customer intimacy. Op elke as haal je best een olympisch minimum maar om een duidelijk verschil te maken met jouw concurrenten, moet je excelleren op 1 as.
De groep als kompas
Het model leert je volgens Bernard Thuysbaert hoe je jouw assen verder kan uitdiepen. “Veel kmo’s denken tegenwoordig dat ze nauw bij hun klanten staan maar ik vraag me soms af of dat wel echt zo is.” Eva Benijts, zaakvoerder van Laboratorium Ecca en deelneemster aan Flow: “Ik besefte tijdens één van de sessies dat we al vrij klantgericht werken maar nog lang niet al onze diensten volledig zijn afgestemd op vraag van de klant. Dat proberen we nu verder te integreren in onze processen.” Nick Braeckman, CEO van schoenenfabrikant Cortina verwierf andere inzichten. “Onze HR-procedures moeten nog meer afgestemd zijn op het operational excellence-verhaal. Zowel bij de onboarding van nieuwe medewerkers als in beloningsbeleid.”
“Ik gebruik de groep als kompas”, vertelt Karel Beel. Hij runt een bedrijf gespecialiseerd in landbouw-, grondverzet- en tuinbouwmachines. “Mijn bedrijf groeit enorm snel en onze interne structuren moeten mee evolueren. Eten of gegeten worden, ofwel overnames doen of overgenomen worden. Die vraag legde ik voor aan de groep en ik kreeg onmiddellijk veel feedback. Meer in handelsfondsen investeren, samenwerken met collega-ondernemers en vooral bekijken hoe we onze service beter kunnen organiseren met minder vestigingen maar meer mobiele werkplaatsen. We nemen nu ook volop de website en onze e-commerce onder handen.”
Zin om ook deel te nemen aan een Flow-traject? Bekijk alle informatie op de pagina hieronder of laat jouw gegevens na en wij contacteren je zo snel mogelijk!
Altijd up to date blijven rond strategische topics?
Meld je aan en wijzig in één klik jouw mailvoorkeuren.