Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Bart Sterken (Domotion): "Inclusie? Voor ons geen hype, maar gezond boerenverstand"

Bart Sterken (Domotion): "Inclusie? Voor ons geen hype, maar gezond boerenverstand"

Voka nationaal Oost-Vlaanderen
  • 27/05/2025

Van een kleinschalige KMO met vijftien mensen groeide Domotion de voorbije tien jaar uit tot een stevige speler met veertig medewerkers die hun weg kennen in datacenters en telecomomgevingen. Bart Sterken (Business Director) blikt terug op die evolutie en benadrukt dat hij dat nooit alleen deed. “Samen met Pieter Neyrinck (Managing Director) geef ik al jaren richting aan dit bedrijf. Niet alleen op operationeel vlak, maar ook in hoe we met mensen omgaan. HR en inclusie? Dat is bij ons geen project. Dat zit ingebakken in wie we zijn.”

Een KMO in volle transformatie

Toen Bart Sterken tien jaar geleden aan boord stapte, was Domotion een typische technische KMO. “Ik ben gestart als operations manager en groeide gaandeweg mee met het bedrijf. Vandaag zijn we met een veertigtal collega’s. Die groei dwingt je om niet langer alles ad hoc te regelen, maar bewust stil te staan bij structuur, communicatie en hoe je als organisatie in elkaar zit.”

Een KMO in volle transformatie

Het Voka Welt-traject hielp daarbij. Bart volgde het traject ondertussen al drie keer. “Wat ik daar vooral waardevol aan vind? Het dwingt je tot introspectie. In het dagelijkse operationele vergeet je soms even achterom te kijken: wat loopt goed, wat kan beter? Voka Welt heeft ons daar echt een spiegel voorgehouden.”

Voka Welt dwingt je tot introspectie. In het dagelijkse operationele vergeet je soms even achterom te kijken.

Inclusie zonder buzzwoorden

Inclusie is een begrip dat vaak wordt geassocieerd met diversiteit op vlak van afkomst, geslacht of geloof. Maar bij Domotion kijken ze verder. “We hebben altijd geleid vanuit het principe: wie je bent of waar je vandaan komt, dat boeit ons niet. Maar Voka Welt heeft onze ogen geopend voor andere vormen van inclusie. Bijvoorbeeld: neurodiversiteit. We zijn nog bewuster gaan kijken naar wie welke taken opneemt. Iemand met dyslexie dwingen om rapporten te schrijven? Dat heeft geen zin. Iemand die liever in het veld staat dan achter een scherm te zitten? Daar houden we rekening mee. Het blijft een menselijke aanpak, zonder scans of ingewikkelde structuren.”

Bij Domotion geloven rotsvast dat inclusie begint bij hoe je dagdagelijks met elkaar omgaat. “Wij trekken dat niet door tot in uitgewerkte competentiematrices. Het is gezond verstand. Kijken wie goed is in wat, en daarop inspelen.”

We hebben altijd geleid vanuit het principe: wie je bent of waar je vandaan komt, dat boeit ons niet.

Verbindend communiceren als hefboom

Een belangrijke stap die Domotion zette dankzij het Voka Welt-design traject, was het versterken van hun leidinggevenden. In samenwerking met Emino, een partner binnen Voka Welt, volgde het team een aantal workshops rond helder en verbindend communiceren. “Onze senior collega’s waren laaiend enthousiast. Het deed hen inzien hoe waardevol het is om open te communiceren, eerlijk feedback te geven en écht te luisteren naar elkaar. Voor velen was het zelfs een ‘long overdue’ moment dat we al veel eerder hadden moeten aanpakken,” vertelt Bart Sterken, die bewust zelf aan de zijlijn bleef zodat het team zich vrij kon ontwikkelen.

De samenwerking met Emino stopt daar niet: Domotion plant aansluitend nog extra sessies rond waarderen en feedback geven. “Ik geloof sterk dat dit soort trajecten een hefboom zijn, niet alleen voor het leiderschapsteam, maar voor de hele organisatie. Het helpt om waardering en erkenning nog bewuster te verankeren in onze cultuur, iets wat in een groeiend bedrijf echt onmisbaar wordt.”

Ik geloof sterk dat dit soort trajecten een hefboom zijn voor de hele organisatie.

Kijk naar passie, niet naar diploma’s

In een nichemarkt als die van Domotion zijn technische profielen schaars. Toch zetten ze liever in op attitude dan op diploma’s. “Hard willen werken, kwaliteit willen leveren en een beetje affiniteit met technologie: dat is wat we zoeken. Iemand die thuis zijn kabels netjes opbindt, maakt bij ons meer kans dan iemand met een indrukwekkend diploma maar zonder goesting.”

Nieuwe medewerkers doorlopen maandenlang een intens opleidingstraject. “Dat is nodig, want de foutenmarge is klein in ons vak. Maar het zorgt er ook voor dat mensen zich gewaardeerd voelen en weten dat ze kunnen groeien.”

De kracht van een sterke cultuur

Wat is volgens Bart de échte succesfactor van Domotion? Zonder aarzelen: de cultuur. “Samenwerken, respect, een goeie sfeer: dat benoemen we explicieter dan vroeger, maar het zat er altijd al in. We zijn een hechte bende, en dat willen we zo houden. Of je nu in het veld staat of op kantoor.”
Elke zes weken start de dag met een toolbox en een ontbijt. “Dan komt iedereen nog eens samen, delen we verhalen en zorgen we ervoor dat we verbonden blijven. Zeker in een bedrijf waar mensen vaak op de baan zijn, is dat essentieel.”

Samen bouwen aan inclusieve werkvloeren

Ontdek Voka Welt!

Logo ESF

Contactpersoon

Eugenia Cuyt

Projectmanager Arbeidsmarkt

Samen bouwen aan inclusieve werkvloeren

Maak vandaag nog het verschil voor jouw onderneming

Ontdek Welt
imu - vzw - opt
imu - vzw - slimstock
Jobat
Soundfield
Deloitte Private
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
ING
Logo Mensura
Orange
Logo SD Worx