Lange tijd hebben we gedacht dat duurzaamheid & logistiek niet samengaan. Maar de jongste jaren zien we dat ook op het gebied van supply chain management reuzestappen gezet worden. BCTN is een logistieke speler die al vele jaren aandacht heeft voor het milieu, ze lopen voorop wanneer het gaat om duurzame maatregelen en hebben al enkele jaren geleden de route naar ‘zero emissie’ ingezet. “We hebben de ambitie om tegen 2030 volledig CO2-neutraal te opereren”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België. “Dat streven past volledig in onze bedrijfsdoelstelling, maar zal ook nodig zijn om te voldoen aan de Green Deal-doelstellingen van Europa en Vlaanderen.”
De containerterminal gelegen naast het Albertkanaal in Meerhout is opgericht in 1996. De eerste grote klant was het Europese distributiecentrum van Nike, gevestigd vlak naast de site van BCTN. “De eerste jaren zijn we meegegroeid met onze buur”, vertelt David Huybrechts. “En ook vandaag is Nike nog steeds een belangrijke klant, goed voor twintig tot vijfentwintig procent van onze omzet. De overige 75% van onze business is afkomstig van bedrijven uit de regio, die allemaal de voordelen van vervoer over het water ontdekt hebben. In onze opdracht varen vanuit Meerhout permanent verschillende binnenschepen op en af tussen de havens van Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge. Jaarlijkse verwerken we 150.000 volle containers op onze site. Dat wil zeggen dat we de voorbije tien jaar anderhalf miljoen vrachtwagens van de weg gehaald hebben, dat is bijna niet te bevatten. Hiermee zijn we de grootste inland terminal in de Benelux en behoren we tot de top drie in Europa.”
In tien jaar haalden we zo anderhalf miljoen vrachtwagens van de weg.
David Huybrechts, general manager BCTN België
Motor van de logistieke flow
Uiteraard moeten al die containers wel nog hun eindbestemming bereiken. Dagelijks vertrekken er vanuit de terminal in Meerhout zevenhonderd vrachtwagens naar bedrijven in de buurt om de last mile te verzorgen. “Dat zijn 1.400 bewegingen per dag, 24 uur op 24 uur, zeven dagen op zeven”, weet David Huybrechts. “Onze activiteit stopt nooit. Dat kan ook niet, aangezien ook onze klanten continu aan het werk zijn en wij de motor van hun activiteit zijn. Al die verplaatsingen efficiënt en binnen de afgesproken termijnen afwerken is elke dag opnieuw een huzarenstuk. Hiervoor werken we met tachtig mensen op de terminal, aangevuld met evenveel chauffeurs en nog eens een tachtigtal mensen op het water. Dat wil zeggen dat er dagelijks 240 mensen aan de slag zijn om de logistieke flow in de regio aan de gang te houden.”
Groeien dankzij satellieten
Moederbedrijf BCTN baat vandaag acht inland terminals in België en Nederland uit en dat aantal zal de komende jaren nog toenemen. “Steeds meer bedrijven zien vandaag het belang in van bewuster omgaan metde natuur”, legt David Huybrechts uit. “Transport per binnenvaartschip is relatief energiezuinig en levert al snel een CO2-reductie van twintig tot veertig procent op ten opzichte van vervoer per vrachtwagen. Neem daar nog eens bij dat gebruik maken van binnenvaart omwille van de stijgende brandstofprijzen, de invoering van de kilometerheffing en het vele fileleed op de snelwegen ook economisch een stuk interessanter geworden is en je hebt direct de verklaring voor de toenemende omzet. Alleen kunnen we op de huidige locaties niet onbeperkt blijven groeien. In Meerhout – vandaag al de grootste terminal in de Benelux – willen we dat ook niet.
Nog groter worden zou gevolgen hebben voor onze efficiëntie. Daarom zetten we in op kleinere satellietlocaties verderop de waterwegen. De jongste jaren openden we al dergelijke terminals in Geel en Beringen en op korte termijn komen er nog extra terminals in Lommel (eind 2023 actief) en Lanaken (gepland voor 2024). Deze satellieten bieden twee voordelen. De last mile naar de klanten in die specifieke regio’s wordt nog korter. En we creëren ruimte voor capaciteit én dus ook eventuele nieuwe klanten in Meerhout. Het is dus een win-win: we groeien in vierkante meters én zitten dichter bij onze klanten.”
Permanent vergroenen
BCTN is ook een bedrijf dat duurzaamheid meedraagt in het DNA. Ze zijn daarom altijd op zoek naar innovatieve verbeteringen en investeren permanent in nieuw materiaal en infrastructuur. “We willen een voortrekkersrol spelen”, vertelt David Huybrechts. “Dat is altijd al zo geweest, maar de jongste jaren voelen we ook dat onze klanten dat van ons verwachten. Zo investeerden we bijvoorbeeld in Meerhout in nieuwe kranen met een verdere outreach die volledig elektrisch functioneren. Deze kranen zijn duurzamer, maar doordat ze twee naast elkaar liggende schepen tegelijkertijd kunnen behandelen, ook performanter en efficiënter. Maar ook onze vloot vergroenen we permanent.
Sinds juni hebben we ons eerste waterstofschip in gebruik genomen, dat is een wereldprimeur. Hiervoor hebben we één van onze bestaande schepen omgebouwd. Dit schip vaart en functioneert voor 100% op waterstof, er is zelfs geen dieselgenerator meer aan boord. De waterstof brengen we in verwisselbare containers aan boord. Die waterstof zetten we dan met behulp van een brandstofcel om in elektrische stroom. Jaarlijks besparen we zo bijkomend nog eens 2.000 ton CO2. En op dit moment zijn we bezig met het elektrificeren van een tweede schip. Dat zal een batterijschip worden.
Door de combinatie van deze waterstofschepen, batterijschepen, elektrische kranen en trucks op elektriciteit en waterstof willen we op korte termijn mooie stappen op het gebied van duurzaamheid zetten. Maar ook in onze gewone dagelijkse werking zetten we in op duurzaamheid. Waar mogelijk plaatsen we zonnepanelen, we bufferen en recycleren regenwater, onze carpolicy is sinds 1 januari 2023 volledig elektrisch en onze administratie werkt zoveel mogelijk paperless. Zelfs over ons koffieverbruik hebben we nagedacht. In ons bedrijf vind je geen wegwerpbekers meer en de melkcapsules zijn vervangen door milieuvriendelijkere brikken. Dat zijn misschien kleine dingen, maar ze gaan ons wel helpen onze ambitie om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn te verwezenlijken.”