Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Limburg
  • “We moeten veranderlijke mensen creëren die kunnen omgaan met de digitale snelheid”

“We moeten veranderlijke mensen creëren die kunnen omgaan met de digitale snelheid”

Limburg
  • 01/07/2025

Waar vroeger accountants jarenlang met dezelfde vertrouwde software werkten, krijgen ze nu te maken met een overaanbod aan kwalitatieve software-opties. Hoe kies je de juiste? Met Digly biedt ondernemer Bert Callens strategisch advies over de implementatie van de ideale accountancysoftware. “Het is prachtig om te zien hoeveel snelheid je kan maken en hoe tijd niet je vijand, maar je grootste vriend kan zijn.” 

Bert Callens

Twaalf jaar lang werkte Bert Callens in de wereld van accountancy en spitste hij zich toe op digitalisering. “Ik zag heel wat opportuniteiten om het werk van de boekhouder efficiënter te maken”, vertelt hij. “Toch botste ik op weerstand.” Toen kwam corona. “Plots hadden accountants een portaal nodig om hun administratie te uploaden. De trein was vertrokken.”

In 2021 was de oprichting van Digly een feit. Het doel? Accountants helpen digitaliseren met gedegen strategisch advies. “Ik wist wat accountants meemaakten en kon meepraten in de diepte, een enorme meerwaarde.” Al verliep de opstart niet vanzelfsprekend. “Momenteel zijn we een alleenspeler op de markt. Dat heeft als nadeel dat ik het allemaal zelf heb moeten uitvinden”, vertelt Bert. “Als ik morgen een slager opstart, ga ik eens piepen bij andermans toog. Maar ik deed iets nieuws, en dat was een hobbelig parcours.”

Langdurige strategie 
Bert koos met Digly een duidelijke niche: strategische software-implementatie voor accountants. “Een accountant gaat vaak door gebrek aan tijd of interesse niet dieper in op de software. Digly begeleidt hen in de keuze en de implementatie van de juiste pakketten. We denken ook na over wat onze klant bijvoorbeeld binnen een jaar nodig zal hebben. Zo zetten we de poort open voor een langdurige samenwerking, wat ons in staat stelt om diepgaande analyses op te zetten en onze werking verder te optimaliseren.”

Hoewel Digly strategisch advies biedt, neemt Bert het woord consultancy liever niet in de mond. “Wij mikken op een constante kennisdeling. Met een 360° view van onze klanten weten we waar ze staan en naartoe willen. Digly Konnekt, onze abonnementsformule, heeft als doel om de maximale waarde uit de software-investering te halen. Met Digly Kompas bied ik klanten 1-op-1 sturing rond businessmodellen, klantsegmentaties en meer. Dat hoeft dus niet technisch te zijn, zelfs bij overnames adviseer ik soms.”

De toekomst van software 
Een deel van de Digly-missie is om accountancykantoren futureproof te maken. Nu software booming business is, zal flexibiliteit volgens Bert alsmaar belangrijker worden. “De grootste valkuil zal zijn dat ondernemers een software kiezen en niet meer durven te veranderen. Bij Digly gebruiken we al vier jaar lang elk jaar een ander pakket. En niet alleen accountants moeten vooruitgaan. We moeten veranderlijke mensen creëren die kunnen omgaan met de digitale snelheid.”

In dit toekomstbeeld kan AI natuurlijk niet ontbreken. “Vroeger werkten tien programmeurs maandenlang aan een softwarepakket, nu komen er aan de lopende band nieuwe features. Wij hebben bijvoorbeeld een interne kennisbank gekoppeld aan onze mailbox, waardoor AI bij een mail de databank scant op gelijkaardige vragen en zelf een voorstel opmaakt. Voor accountants zou dat enorm handig zijn, zij krijgen vaak dezelfde vragen. Binnen vijf jaar zal het landschap er volgens mij heel anders uitzien.”

Ik wist wat accountants meemaakten en kon meepraten in de diepte, een enorme meerwaarde.

Gecontroleerde groei 
Digly zit in volle groei, maar voor Bert is stabiliteit hierbij cruciaal. “Ik heb liever minder klanten en een betere service. Veel ondernemers blijven klanten binnenhalen, maar kunnen het niet meer bolwerken. Wij proberen voor te blijven op de groei en te zorgen dat we genoeg experts in huis hebben om gecontroleerd te groeien. Niet gewoon graaien, maar gestructureerd onze processen op orde zetten voor we kiezen om te vlammen.”

Als deel van zijn groeitraject neemt Bert ook deel aan Voka ScaleUp. “Je krijgt heel veel info en leert elkaars business in de diepte kennen”, vertelt hij. “Je kan open sparren en leert bij over uiteenlopende thema’s. Dat is volgens mij de drang van elke ondernemer: met gelijkgezinden aan tafel zitten. Ondernemen is een constante zoektocht en onzekerheid, maar juist dat geeft ondernemers energie. Beslissingen maken, springen en beseffen dat élke keuze een impact heeft op je organisatie.” 

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur familiebedrijven I starten

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM