Wie denkt aan kwalitatief gereedschap, denkt aan Stanley Black & Decker. De wereldwijde producent is gekend in elk huishouden, maar ook een vermaard merk als Stanley Black & Decker kampt met dezelfde HR-uitdagingen als elk ander bedrijf. “De jongere generatie vindt het belangrijk om een werkgever te hebben die hun waarden deelt. Ze willen zich gehoord en gezien voelen. Ze willen betrokken worden.

De Stanley Black & Decker-groep vindt haar oorsprong al in 1843 en telt vandaag meer dan zestigduizend werknemers over heel de wereld. Sinds 2012 werken 450 van deze medewerkers in hun distributiecentrum in Tessenderlo. “Onze slogan, For those who make the world, omvat waar het bedrijf voor staat”, vertelt Lauren Jacquemyn, HR-manager van het distributiecentrum. “Wij zorgen ervoor dat mensen de nodige tools hebben om de wereld van morgen te bouwen.”
Ontplooien
Lauren begon in 2015 als stagiair en groeide door tot managementassistent, HR-officer en sinds kort HR-manager. “Ik heb mezelf hier kunnen ontplooien, en dat is waar Stanley Black & Decker intern voor bekendstaat. Het bedrijf helpt zijn medewerkers groeien”, vertelt Lauren. “Mede daardoor kunnen we rekenen op een stabiele pool van medewerkers met weinig verloop. We blijven ons elke dag inzetten om mensen te motiveren. Het is voor ons echt belangrijk dat mensen zich trots voelen om voor Stanley Black & Decker te werken.”
Betrokkenheid
Het HR-beleid van een bedrijf van zo’n formaat verloopt natuurlijk niet zonder horten of stoten. “Er zijn in deze regio veel logistieke centra, en we vissen allemaal in dezelfde vijver. Het is des te belangrijker om er als werkgever uit te springen. We steken dan ook veel aandacht in uitzoeken wat mensen juist belangrijk vinden. De jongere generatie vindt het bijvoorbeeld belangrijk om een werkgever te hebben die gelinkt is met hun waarden. Ze willen gehoord en gezien voelen, betrokken worden.”
“Bedrijfscultuur speelt een alsmaar grotere rol”, gaat Lauren verder. “En aangezien de groep werkende mensen ouder wordt, zetten we ook sterk in op vitaliteit en gezondheid. We organiseren onder andere crosstrainingen tussen departementen zodat medewerkers een meer gevarieerd takenpakket kunnen opnemen. Dat is ook fysiek gezond: een oudere medewerker kan wat meer variatie vinden in het werk en zo het lichaam minder belasten.”
"Mensen stappen af van het hiërarchische en zoeken eerder een empathische en coachende leider."
Open visie
Ondanks de uitdagingen ziet Lauren de toekomst van HR positief in. “Er zijn vandaag heel wat opportuniteiten wat diversiteit en inclusie betreft. Hoe diverser onze populatie is, hoe meer ideeën de revue passeren. Een open visie brengt talloze kansen met zich mee. Volgens mij zal de rol van HR binnen elke onderneming alsmaar belangrijker worden. De verwachtingen rond leiderschap zijn ook sterk veranderd de afgelopen jaren”, vertelt Lauren. “Mensen stappen af van het hiërarchische en zoeken eerder een empathische en coachende leider. Wij ondersteunen onze leiders hierin als strategische partner, waardoor we makkelijker talent kunnen behouden, begeleiden en volop benutten.”
Maar wat is juist de kern van een sterk en toekomstgericht HR-beleid? “Investeren in mensen en bedrijfscultuur. Een sterk HR-beleid is een beleid waarmee we mensen ondersteunen in hun ontwikkeling en ervoor zorgen dat ze het beste van zichzelf kunnen geven. We zetten in op open dialoog en zitten elk kwartaal samen met alle medewerkers om hen op de hoogte te houden. Het is niet evident om 450 medewerkers te betrekken, maar het is belangrijk dat ze zeggenschap hebben. Zo voelen ze zich verbonden en zijn ze trots om hier te werken.”
Voka Future HR
Als HR-manager neemt Lauren ook deel aan het Voka-netwerk Future HR, waar ze haar ervaringen deelt met andere professionals in sector. “Voka zorgt voor een open netwerkgroep waarin we samen actuele topics bespreken, met interessante gastsprekers en een stevige brainstorm achteraf. Soms bevestigt de sessie dat we goed bezig zijn, soms opent het onze ogen voor wat we anders moeten aanpakken, maar elke keer kom ik met nieuwe inzichten naar buiten.”









