Overslaan en naar de inhoud gaan

Fiscaliteit is een essentieel instrument binnen een begroting en vervult drie belangrijke functies. Ze vormt de belangrijkste financieringsbron van de overheid, draagt bij aan een evenwichtige herverdeling van welvaart, en stimuleert gewenst gedrag bij burgers en ondernemingen.  

In België lag de nadruk de afgelopen decennia te sterk op de financierings- en herverdelingsfunctie van het fiscale beleid. Telkens opnieuw zorgden plots ingevoerde fiscale maatregelen bij begrotingsopmaak voor onzekerheid en complexiteit. Het resultaat is een duur, onvoorspelbaar en inefficiënt fiscaal stelsel dat ondernemerschap en investeringen afremt.  

Voka pleit daarom voor een groeibevorderende fiscaliteit die economische ontwikkeling ondersteunt. Ondernemers hebben nood aan een redelijke belastingdruk, duidelijke fiscale regels en minder administratieve lasten. Er moet daarbij voldoende ruimte vrijgemaakt worden voor productiviteitsverhogende uitgaven zoals investeringen in infrastructuur, O&O en onderwijs. Een gezonde begroting betekent ook dat de overheid actief samenwerkt met de private sector om duurzame groei te realiseren. Alleen door een doordachte combinatie van fiscale hervorming en budgettaire discipline kan België zijn concurrentiekracht versterken.

Vijf belangrijke prioriteiten voor Voka

1. Gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor nacht- en ploegenarbeid

Via gerichte en gedeeltelijke vrijstellingen in de bedrijfsvoorheffing (BV) probeert de federale overheid de torenhoge loonkosten voor ondernemingen met nacht- en ploegenarbeid gedeeltelijk te compenseren. Deze maatregel is een belangrijk instrument om arbeid in continue en ploegensystemen economisch haalbaar te houden.

2. Gedeeltelijke vrijstelling bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling

Om onderzoek en ontwikkeling (O&O) in België te stimuleren, voorziet de federale overheid in een gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing (BV) voor werknemers die meewerken aan een gevalideerd onderzoeksproject of -programma. Deze maatregel helpt ondernemingen om de hoge loonkosten van kennisintensieve functies te verlichten en maakt het aantrekkelijker om te investeren in innovatie en technologische vernieuwing

3. Beperking van de fiscale administratieve lasten

Fiscale administratie blijft een zware last voor ondernemingen en nam recent nog toe. Het regeerakkoord wil dit aanpakken via vereenvoudigingen, zoals bij de vennootschapsbelasting en btw. Voka dringt aan op duidelijke communicatie en blijft via wetwatchers.be voorstellen doen voor een eenvoudiger fiscaal systeem.

4. Schenking van familiale vennootschappen 

Ongeveer 40% van de Vlaamse familiale ondernemingen verwacht hun eigendom binnen de komende vijf jaar over te dragen, hetzij via verkoop, hetzij via overdracht aan de volgende generatie (Vlaio, 2024). Het is van cruciaal belang voor onze welvaart dat de continuïteit van zoveel mogelijk ondernemingen in dat proces wordt gevrijwaard. 

5. Instandhouding vervoersinfrastructuur

De Vlaamse welvaart, productiviteit en concurrentiekracht steunen op een performante vervoersinfrastructuur. Die infrastructuur veroudert echter snel en kampt met een structurele onderhoudsachterstand. Het reguliere onderhoud blijft al jaren ondergefinancierd, waardoor veiligheidsrisico’s, verkeershinder en economische schade toenemen. 

Contact

Karl Collaerts

Expert Fiscaliteit en Begroting

Full bio of Karl Collaerts

Citymesh
Easi
Sylvester
Citymesh
Appsys
NTX
Van Havermaet
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Wiels
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Barrier
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Orange
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Premed
Groep JAM