Skip to main content

Starten met HR

De eerste aanwervingen zijn altijd een beetje gokken.  Financieel, emotioneel, organisatorisch en strategisch.  Op alle vlakken is er denkwerk aan te pas gekomen om dan toch tot het besef te komen dat je nog steeds in het onbekende springt. Dit traject biedt je alvast de nodige handvaten.

Op het vlak van statuut, de voorwaarden, de voor -  en nadelen van vol- of deeltijdse werknemers, de loon(kost)berekening, … heb je ongetwijfeld een goede partner gevonden bij je sociaal secretariaat.  Maar heb je ook al nagedacht over hoe je je nieuwe werknemer(s) zal onthalen?  Ben je klaar om te delegeren?  Heb je nagedacht over hoe je leiding zal geven en welk voorbeeld je wil zijn?  Hoe ga je het beste uit je nieuwe medewerker halen?  Welke leercurve verwacht je met welk leertraject te behalen?  Welke communicatiestijl wil je hanteren?  En wat met de sfeer, de cultuur, (wederzijdse) (onuitgesproken) verwachtingen?  En als je bedrijf groeit, wat met je arbeidsorganisatie?  Al deze aspecten verdienen aandacht en zorg en bij voorkeur vroeg genoeg.  We willen toch allemaal de beste werknemer (houden)? 

Voor bedrijfsleiders die hun eerste aanwervingen achter de rug hebben of zij die er klaar voor willen zijn en al de eerste stappen willen zetten in het denkproces (“What does it take?”), is dit traject een uitgelezen kans om de fundamenten te leggen voor een stevig, onderbouwd en toekomstgericht HR-beleid.   

Programma

Sessie 1 - Open, gestructureerd en objectief rekruteren: de 1001 mogelijkheden om aan te werven

Je zoekt iemand met de juiste persoonlijkheid, met een professionele werkhouding, iemand die servicegericht is en leergierig.  Je gaat dus aan de slag met cv's, waar je er een paar van selecteert en gaat het gesprek aan.  Op basis van wat ga je oordelen?  Opleidingsparcours, hobby’s, eerdere werkervaring?  De combinatie van alles?  En hoe zeker ben je dan?  Het probleem is immers dat wij mensen niet objectief zijn. Iedereen die een cv beoordeelt of een kandidaat interviewt, doet dat met een filter, bewust of onbewust.  We zijn geen robots, nietwaar?  We geven je een aantal handvaten om dit aan te pakken: 

  • verbeter de objectiviteit en de resultaten van interviews; 
  • verbeter de instroom en de kwaliteit van nieuwe medewerkers; 
  • werken met  standaardvragen en sjablonen om een goed en minder 
    • goed interviewantwoord objectief te kunnen inschatten; 
  • verbeter uw imago en branding op de arbeidsmarkt 

Tegelijk staan we stil bij alle mogelijke loonsubsidiemaatregelen én alle mogelijke vormen van aanwerven via een stage.

Spreker

Angeline Parizel, Coördinator sourcing/Expert Business manager bij SD Worx staffing & careers solutions - Talent Acquisition Consultant 

Sessie 2 - Leiderschap

Positief leiderschap zorgt indirect voor meer werkplezier. Zet daar dus op in als werkgever.  

  • Waarom is het zo belangrijk om goed leiding te geven? 
  • Wat is goed leiderschap?  Positief leiderschap? 
  • Zo zorgt goed leiderschap ook voor meer werkplezier  
  • Wat vinden medewerkers belangrijk aan een leidinggevende?
Spreker

Kim Vanhoutven, CEO K.I.M. Klankbord. Inspirator. Mentor

Sessie 3 - Communicatie (verwachtingen, evaluatie, feedback, …)

Goede communicatie is essentieel voor betrokkenheid en productiviteit op alle niveaus van een organisatie. Werkgevers die tijd en energie steken in heldere communicatie, bouwen uiteindelijk vertrouwen op bij hun medewerkers. En medewerkers die effectief communiceren met jou zijn waardevolle activa voor elk bedrijf. Er zal op dit vlak veel van jou verwacht worden.  Niet alle gesprekken met nieuwe medewerkers zullen gemakkelijk zijn. Net nu zal je feedback moeten geven, je (tegenvallende) verwachtingen moeten verwoorden, je bedrijfsstrategie overbrengen, …  Je kan maar beter de basis van het communiceren beheersen: 

  • Wat is effectief communiceren (niet)? 
  • De valkuil van alle communicatie. 
  • Effectieve non verbale communicatie; van lichaamstaal tot gezichtsuitdrukking, van wat je zegt tot hoe je het zegt. 
  • Effectieve non (!) communicatie; het effect van even niét spreken.
Spreker

Kim Vanhoutven, CEO K.I.M. Klankbord. Inspirator. Mentor

Sessie 4 - Betrokkenheid creëren begint (maar eindigt niet) met een duidelijk en overzichtelijk loonbeleid

Ben je vertrouwd met de basis van een verloningsbeleid, gekoppeld aan functiewaardering en talentmanagement?  Dat doen we tijdens deze sessie uit de doeken. Onmisbaar voor iedereen die met aanwerven wil beginnen, net begon of wil uitbreiden. 

Spreker

Dorien Vanderputten, PME consultant SD Worx

Logobalken Welt, ESF, Vlaio, SD Workx

Contactpersoon

Isabel De Winter

Adviseur Arbeidsmarkt & Onderwijs

Adres

Labora
Mechelsestraat 202
3000 Leuven

Wanneer

Prijs

Gratis

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden

Proximus