Skip to main content

Seminarie: Documenten van A tot Z bij internationale handel

Bij het voeren van internationale handel komt een hele stortvloed aan documenten en paperassen kijken. Inefficiënte documentenopvolging brengt risico’s met zich mee en dit o.a. op het vlak van btw en douane. Tijdens dit seminarie loodsen wij u langs de meest voorkomende hindernissen.

Een correcte documentenflow kan u achteraf heel wat kosten besparen. Het is belangrijk om de risico’s te beperken en u in te dekken met een efficiënte afhandeling van de administratie. Gedurende dit praktische seminarie gaan we hier dieper op in aan de hand van een aantal voorbeeldtransacties. Kortom: een niet te missen seminarie voor wie op een praktisch ingestelde manier zijn kennis van alle documenten bij internationale handel wenst bij te schaven. 

Inschrijven voor deze infosessie kan via deze link. Voor meer info kunt u terecht bij Tom Vermeersch.

Programma

Deze onderwerpen komen zeker aan bod tijdens het seminarie:

  • Correct gebruik van de Incoterms: waarom zijn deze zo belangrijk?
  • Gebruik van vervoerdocumenten: wanneer kan men een CMR, AWB en een B/L gebruiken?
  • Gebruik van douanedocumenten: hoe gebruikt men deze correct en hoe komt men aan de juiste info?
  • Bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong?
  • Hoe bewijst u de btw-vrijstelling wegens export en bij intracommunautaire handel?
  • Hoe dien ik intracommunautair vervoer te bewijzen?
  • Hoe verzeker ik mijn goederen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn goederen op een correcte manier betaald worden?
  • Welke certificaten zijn nodig om juiste import en/of export te doen?
  • Nuttige tips & tricks

Spreker

Lieve Lombaert, docente bij Hogeschool VIVES en zaakvoerder van LOVA Consultants.

Doelgroep

Dit seminarie is uitermate geschikt voor verantwoordelijken export/import en medewerkers export/import. 

Contactpersoon

Tom Vermeersch

Regioverantwoordelijke Westhoek, Noord-Frankrijk en Wallonie picarde

Adres

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen
President Kennedylaan 9A
8500 Kortrijk

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 380 euro
  • Niet-leden: 570 euro
  • Ambassadors: gratis

Ontbijt, warme lunch en syllabus zijn inbegrepen in de prijs.

Voka is erkend opleidingsverstrekker in het kader van kmo-portefeuille (www.kmo-portefeuille.be). Dit betekent dat deze opleiding voor 20% of 30% gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid, mits uw bedrijf aan de voorwaarden voldoet. Uw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Registratienummer: DV.O104126.
Aantal opleidingsuren: 6

KMO-portefeuille

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group