De Europese digitale marktenverordening en de digitale dienstenverordening (Digital Markets & Digital Services Act) zijn al in werking getreden in november 2022. De plichten die hier binnenkort uit voortvloeien zullen een commerciële (r)evolutie betekenen voor elke ondernemer die online actief is.
Krijg antwoorden op deze vragen
- Wat houden de nieuwe EU-wetgevingen DMA en DSA in?
- Wat zijn de gevolgen van deze Acts op mijn onderneming?
- Hoe zorg ik er voor dat mijn onderneming voor deze wetgevingen in orde is?
Waarover gaat het juist?
- Digital Markets Act: verregaande verplichtingen voor ‘big tech’ ondernemingen (google, apple, facebook, amazon, etc.) om een level playing field te creëren voor de zakelijke gebruikers, bv. toegang voor zakelijke gebruikers tot marketing data, hardware (NFC chip), transparantie over de ranking op zoekmachines, verbod op laagste prijs ten opzichte van de eigen website van de zakelijke gebruikers en veel meer;
- Digital Services Act: verregaande verplichtingen, aansprakelijkheidsregimes en controleplichten op illegale inhoud en activiteiten op websites en platformen, dit niet enkel voor de grote spelers, maar op alle spelers online.
Deze inspiratiesessie is dan ook een must voor elke ondernemer die een online activiteit heeft of hier professioneel gebruik van maakt.
Programma en spreker
- 08u00-08u30: Ontvangst met ontbijt
- 08u30-08u50: Verwelkoming door Erzen Uka (Teamtel)
- 08u50-09u40: Toelichting over DSA & DMA door Pieter-Jan Aerts (EY LAW)
- 09u40-10u30: Q&A + netwerkmoment
Pieter-Jan Aerts is advocaat en hoofd van het departement commercieel recht bij EY Law in België. Naast een brede interesse in het commercieel recht en geschillenbeslechting, specialiseerde hij zich de laatste jaren in disruptieve businessmodellen, circulaire economie en blockchain & smart contracts, waarover hij in het verleden reeds veelvuldig heeft gepubliceerd. Het is vanuit deze optiek dat hij tevens een expertise heeft opgebouwd over de bestaande en toekomende ‘digitale EU agenda’. Deze zal binnenkort een commerciële (r)evolutie betekenen voor ondernemingen actief op het internet als verkoper, dienstverlener en gebruiker, dit via een eigen website/platform of een platform van een derde (in het bijzonder de Digital Markets Act en Digital Services Act).
Met dank aan