Ben jij een ambitieuze young professional of toekomstige leider met de droom om verder door te groeien? Wil je de essentiële kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn in deze moderne zakenwereld? Dan is dit traject de springplank naar jouw toekomstige succes!
What's in it for me?
- Unieke kansen om jezelf voor te bereiden op een leidinggevende rol, ongeacht je academische achtergrond.
- Een stevige basis in het management van een onderneming inclusief strategie, financiën, operationeel beheer, leiderschap en sales.
- Een praktijkgerichte benadering: we brengen theorie tot leven met hands-on oefeningen en echte casestudy's.
- Inzichten in je eigen leiderschapsstijl en persoonlijke groei: ontdek je sterke punten en optimaliseer jezelf.
Ontdek de inhoud van het traject
Strategie hoeft niet complex te zijn, integendeel, het is je houvast om keuzes te maken en vooral te beslissen wat je niet moet doen.
Inhoud:
- Definitie en essentie van strategie
- De rol van visie, missie en kernwaarden
- Strategisch denken, strategisch plan opmaken en keuzes durven maken
- Organische en niet-organische groeien
- Waarde creëren voor klanten, medewerkers én aandeelhouders
Een hands-on, no-nonsense programma waarin je werkt aan een strategisch groeiplan dat direct toepasbaar is in de praktijk.
In deze sessie ontdek je jouw leiderschapsvoorkeuren en talenten, en ontwikkel je de nodige vaardigheden om je mensen aan te sturen op weg naar goede prestaties!
Inhoud
- Introductie
- Wat is leiderschap
- Het belang van leiderschap
- Persoonlijk leiderschap als basis voor hiërarchisch leiderschap
- Jouw leiderschapsstijlen, voorkeuren en talenten
- Je omringen met complementaire leiders en medewerkers
- Leiden naar goede prestaties, gezonde evenwichten en ontwikkeling van potentieel
- De kunst van het delegeren: controleren vs. loslaten
- Persoonlijke communicatie: feedback, bijsturing en moeilijke gesprekken
- Je persoonlijk actieplan als (toekomstige)
Het is essentieel om te begrijpen wat de cijfers in je boekhouding betekenen en hoe je er strategisch mee aan de slag kan gaan.
Inhoud
- Duidelijk inzicht in de cijfers van de eigen boekhouding of in een voorbeeld
- Strategische interpretatie van deze cijfers
- Impact van productgroepen en klantengroepen
- Het hoe en waarom van een financieel plan
- Waarom cash cruciaal is en waarom cash geen winst is, en omgekeerd
In deze sessie staat het belang van structuur en organisatie voor bedrijfsmanagement en alle medewerkers centraal. Door de focus te leggen op het verbeteren van de interne structuur en organisatie, streven we naar een efficiëntere en effectievere werking.
Inhoud
- Wat betekent performantie in jouw organisatie?
- Slim werken: processen verbeteren, resultaten boeken.
- Basisprincipes van lean, structuur, HR en teamdynamiek.
- Koppel je persoonlijke rol aan teamresultaat.
De markt en de mindset van klanten is veranderd. Dat vraagt om een vernieuwde en toekomstgerichte salesaanpak. Je klanten willen geen klassieke verkoper meer aan tafel, maar een expert-adviseur die hun business begrijpt en vooruithelpt.
Inhoud
- Hoe de klantenpiramide je een strategie doet kiezen
- Via welke kalen bereik jij je klant
- Storytelling en slimme reference cases gebruiken
- Welke commerciële vaardigheden helpen je naar de sales top
- Hoe creëer je impact en waarde voor jouw bedrijf
- Hoe challenge jij je klant
- Jouw verkoopgesprek, een losse babbel of slimme houvast
- Jouw elevator pitch
- Principes van telefonische prospectie
- Volledige DMU’s beïnvloeden
- Next steps veiligstellen
Doelgroep
- Young professionals met 1-5 jaar werkervaring die hun strategisch, financieel en communicatief inzicht willen versterken.
- Next-gen opvolgers binnen familiebedrijven die zich voorbereiden op toekomstige leiderschapsrollen.
- Startende teamleiders en projectverantwoordelijken die hun managementvaardigheden willen aanscherpen.
Schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één of meerdere van de 5 sessies:
- Business essentials: Denk als een strateeg
- Vrijdag 26 september (Mechelen)
- Business essentials: Leid van binnenuit
- Vrijdag 10 oktober (Mechelen)
- Business essentials: Stuur met inzicht
- Donderdag 23 oktober (Geel)
- Business essentials: Maak het waar
- Vrijdag 21 november (Geel)
- Business essentials: Verkoop je verhaal
- Vrijdag 12 december (Mechelen)
Telkens van 9.00u tot 17.00u
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.