Overslaan en naar de inhoud gaan

Van WMS tot AMR: maak de juiste keuzes voor een future-proof logistiek systeem

Steeds meer bedrijven zoeken manieren om hun magazijn slimmer en efficiënter in te richten. Digitalisering, automatisering en slimme technologieën bieden enorme opportuniteiten om flexibeler en schaalbaarder te werken. Maar hoe vertaal je die evoluties naar concrete stappen in jouw magazijn?

Waarom deelnemen aan dit lab?

Tijdens dit lab nemen we je mee door de fundamenten van smart logistics, van de slimme softwarekeuzes tot magazijnautomatisatie. We reiken inzicht, tools en praktijkervaring aan om de juiste keuzes te maken, op maat van jouw organisatie. Of je nu als logistiek verantwoordelijke operationele optimalisaties wil doorvoeren, of als beslisser strategische lijnen uitzet: dit lab biedt de juiste combinatie van diepgang en toepasbaarheid.

Wat mag je verwachten?

  • Een helder kader om software- en hardwarekeuzes in je magazijn te onderbouwen
  • Inzicht in de impact van een Warehouse Management Systeem (WMS) op efficiëntie, voorraadbeheer en ruimtebenutting
  • Tools om goederenstromen, lay-outs en automatiseringsopties objectief te analyseren
  • Een overzicht van relevante technologieën en hun strategische waarde
  • Inzicht in de veranderende rol van operatoren in een geautomatiseerde omgeving
  • Inzicht in hoe je magazijn en productie naadloos op elkaar afstemt
  • Lessen uit praktijkcases van Vlaamse bedrijven die hun logistiek transformeerden

Programma

Dag 1: Software automatisatie

Hoe bouw je een stevige IT-backbone?

  • We starten met een overzicht van de digitalisering in logistiek doorheen de jaren. Je leert hoe je op basis van het ISA-95 model een stevige IT-architectuur uitbouwt en hoe je keuzes maakt tussen ERP en stand-alone toepassingen. Ook de impact van Industry 4.0 en AI komt aan bod.

Smart Logistics & WMS

  • Een goed Warehouse Management Systeem (WMS) is cruciaal voor efficiënte magazijnwerking. In deze sessie ontdek je hoe een WMS bijdraagt aan voorraadbeheer, ruimtebenutting, servicekwaliteit en flexibiliteit.

Dag 2: Hardware automatisatie

Hoe valideer je opties binnen automatisatie?

  • We verkennen hoe bedrijven keuzes maken rond automatisering aan de hand van een praktijkcase. Daarbij krijg je inzicht in actuele trends, technologieën en het belang van agility als strategisch uitgangspunt. Tools zoals afstand-intensiteitsmatrixen en relatiediagrammen komen aan bod, zodat je ziet hoe ze in de praktijk ingezet worden voor het analyseren van goederenstromen en het afwegen van automatiseringsopties.

Valkuilen tijdens een automatisatieproject & de rol van de operator

  • Automatiseren is meer dan technologie kiezen. Je krijgt inzicht in veelvoorkomende fouten én de veranderende rol van magazijnoperatoren en supervisors in een digitale context.

Case-studies

  • Hoe kan een Business Process Re-Engineering (BPR)-traject je logistiek optimaliseren? We bespreken een aantal praktijkvoorbeelden van Vlaamse bedrijven.

Dag 3 (halve dag): Magazijn en productie in één flow

De relatie tussen magazijn en productie

  • Een performant magazijn stopt niet aan de productievloer. In deze sessie bekijken we hoe je interne logistiek en productie naadloos op elkaar afstemt. Hoe stockeer je WIP op de vloer? Wat is de rol van het magazijn in just-in-time processen? En welke technologieën verbinden productie 4.0 met het warehouse of the future?

Spreker

Afbeelding met Menselijk gezicht, persoon, kleding, muur

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist., Afbeelding

Simon Popelier is Innovation Manager bij Logflow.

Logflow is een onafhankelijk consultancybedrijf gespecialiseerd in logistiek, warehousing en productie. Als logistiek architect begeleidt Logflow bedrijven van ontwerp tot go-live, steeds vertrekkend vanuit een strategisch masterplan met toekomstvisie. Logflow ondersteunt een brede waaier aan bedrijven, van kmo’s tot multinationals in uiteenlopende sectoren.

Binnen Logflow is Simon verantwoordelijk als Innovation Manager, waar hij optreedt als technologie-scout voor intralogistieke automatisatie en IT-oplossingen. Daarnaast doceert hij Smart Factory Design aan de universiteiten van Gent en Leuven.

Voor wie?

Dit lab is ideaal voor professionals die betrokken zijn bij het organiseren, aansturen of verbeteren van magazijnprocessen.

  • Denk aan functies zoals logistiek verantwoordelijke, warehouse manager, operations manager, supply chain coördinator, continuous improvement specialist, of een IT-profiel met focus op logistieke systemen.
  • Ook relevant voor wie in zijn organisatie wil meedenken over digitalisering, automatisering of efficiëntiewinst in het magazijn.

Kmo-portefeuille

Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

Benodigde informatie kmo-portefeuille 

  • Het registratienummer van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
  • Type dienstverlening: opleiding
  • Startdatum prestaties: 14/10/2025
  • Einddatum prestaties: 02/12/2025
  • Projectbedrag: € 1.355 voor leden, € 2.030 voor niet-leden
  • Aantal opleidingsuren: 15
  • Thema: Digitalisering

Contactpersoon

Lisa Popelier

Adviseur digitalisering, innovatie en operations & supply

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty) 
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 1.355 euro
  • Niet-leden: 2.030 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 14 werkdagen voor aanvang van de opleiding. Bij laattijdige annulatie zal het volledige bedrag verschuldigd blijven. U kunt zich wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Contactpersoon

Lisa Popelier

Adviseur digitalisering, innovatie en operations & supply

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty) 
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 1.355 euro
  • Niet-leden: 2.030 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 14 werkdagen voor aanvang van de opleiding. Bij laattijdige annulatie zal het volledige bedrag verschuldigd blijven. U kunt zich wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag
Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx