“Wij willen dé go-to referentie in vers zijn”
Met de award voor Logistics Project of the Year van de Transport & Logistics Awards eerder dit jaar zet Huppa de kroon op een project van 10 jaar. Het nieuwe volautomatische hoogbouwmagazijn langs de A10 in Oostende bespaart niet alleen veel industriegrond maar optimaliseert ook de logistieke flow. “De meeste producten die bij ons binnenkomen, hebben een houdbaarheid van 12 à 14 dagen. Als wij onze winkelier een minimale houdbaarheid van 8 à 9 dagen willen garanderen, hebben we die automatisatie broodnodig”, vertelt Yves Depuydt.
Door de fusie van Franky Fresh Food (Willy Naessens Group) met Upfresh (familie Depuydt) ontstond vorig jaar Huppa, met 420 medewerkers, distributiecentra in Oostende en Wortegem-Petegem en 4 hubs verspreid over België van waaruit de last mile delivery gebeurt. Met 100 eigen vrachtwagens op de baan verzetten ze 14 miljoen colli’s per jaar en 15.000 bakjes per dag.
“5 jaar na onze verhuis naar deze locatie in de Zandvoordestraat in 2004 verdubbelden we onze capaciteit, maar in 2014 begon het opnieuw nipt te worden. Vanaf dan begonnen we samen met Logflow alternatieven te bekijken. Eerst tekenden we plannen uit voor 10.000 m2 nieuwbouw op een greenfieldsite van 30.000 m2. Maar het alternatief was nog beter: op de 2.600 m2 die we hier nog vrij hadden een volautomatisch hoogbouwmagazijn van 30 meter hoog bouwen. Zo konden we hier verder groeien. Met de huidige plaats voor 50.000 bakken is het nieuwe gebouw voor de helft gevuld. Maar we zijn nu al bezig met de tweede fase: een tweede palletiseermachine om de uitgaande flow te verdubbelen. De komende jaren plannen we nog de verdubbeling van de stockagecapaciteit en nog 5 extra posten voor orderpicking.”
Door de piece picking anders te organiseren, zijn we van 70 naar 400 orderlijnen per man per uur gegaan.
Yves Depuydt
Aanbod van 9.000 referenties
“Omdat klanten tot 18 uur kunnen bestellen voor levering de volgende dag, moest het logistieke systeem heel reactief zijn. We hebben ook een heel breed aanbod van 9.000 referenties. Een volautomatisch magazijn met bakken kun je voor 95% vullen, terwijl dat bij een traditioneel rekken- of palletmagazijn maar voor 60 à 70% is. Door de piece picking anders te organiseren en de goederen naar de orderpicker te laten toekomen (GTP picking), kunnen we de fysieke looptijden uitschakelen en zijn we van 70 naar 400 orderlijnen per man per uur gegaan. Bij zo’n project zijn er wel enkele aandachtspunten. Zorg eerst dat je processen op punt staa, voordat je automatiseert en zet je masterdata minstens 1 jaar voor de start goed. Het blijft ook een veranderingsproces, dus betrek er minstens je sleutelfiguren van in het begin bij.”
Huppa wil dé go-to referentie van de verse voeding zijn. “Als de slager, supermarkt of winkelier een partner zoekt voor de levering van zijn verse voeding, dan moet Huppa dé partner zijn waar hij terecht kan. Met 4.000 verkooppunten in België zijn we ook goed geplaatst om jonge start-ups mee te nemen in ons assortiment. Zo hebben we al mooie samenwerkingen met onder andere Bavet (spaghettisaus), ’t Werftje (garnaalkroketten), Seppe’s Granola en JusRé (verse sappen) om hen zo te helpen verder te lanceren en te promoten.”




