“Vakmanschap en familiale drive zijn onze groeimotoren”
Van de opbouw en inrichting van vracht- en bestelwagens over een ruim aanbod containers en trailers tot en met de verdeling van alle mogelijke onderdelen voor trucks en trailers: de ALUMAC-bedrijvengroep doet het allemaal. Luc en Stefaan Crombez legden de basis, terwijl Imaani Crombez en Roy Algoet de groei en modernisering verderzetten. De groep vierde recent de vijfde verjaardag van de vestiging in Doornik.
Luc Crombez stond in 1990 aan de wieg van het bedrijf, toen hij voor zijn landbouwactiviteiten eigen constructies ontwierp die snel bij anderen in de smaak vielen. “Mijn vader Stefaan nam eind de jaren 90 het roer over en tilde ALUMAC naar een hoger niveau als officieel verdeler van HIAB-kranen en MULTILIFT-containersystemen”, vertelt dochter Imaani Crombez. “Hij richtte in 2006 ook ASTEMAC op, dat aanvankelijk uitsluitend containers deed. Vandaag is het aanbod een stuk veelzijdiger. Zo zetten we steeds meer het stralen, metalliseren, laseren spuitwerk in de kijker, zowel voor eigen constructies als voor externen.”
Met een gezonde dosis boerenverstand groeide de groep in 35 jaar tijd uit tot een belangrijke referentie in vrachtwagenopbouw en maatwerkconstructies. Vanuit Kortrijk en Doornik richten ALUMAC en ASTEMAC vracht- en bestelwagens in met robuuste afwerking en inventieve details. Beide bedrijven vullen elkaar sterk aan: ALUMAC is de constructeur, ASTEMAC de afwerker. “Samen leveren we complete oplossingen: van een nieuwe kipper met laadkraan, een schuifzeilopbouw, een efficiënt ingerichte laadbak tot de overbouw van autotransporters of het ‘refreshen’ van materieel. Wij werken letterlijk alles van a tot z af. De voorbije jaren hebben we fors geïnvesteerd, zowel in een sterk team als in ons materiaal. Sinds begin dit jaar is ook onze straal- en metallisatieafdeling in Doornik operationeel. Daardoor kunnen we alles zelf behandelen en snel schakelen, ook bij specifieke vragen van zowel garages als eindklanten. Dat is een belangrijke troef, want maatwerk is echt ons ding. Met een sterk technisch team realiseren we complexe maatwerkconstructies die de productiviteit van onze klanten verhogen. Zo’n voertuig is voor hen vaak essentieel om, letterlijk en figuurlijk, werk te verzetten.” ALUMAC verzorgt 800 opbouwprojecten per jaar.
Sinds begin dit jaar is ook onze straal- en metallisatieafdeling in Doornik operationeel.
Imaani Crombez
Doornik als groeimotor
De uitbreiding naar Doornik in 2020 betekende de start van een nieuw hoofdstuk én de intrede van de derde generatie. “We zochten eerst tevergeefs een extra locatie in Kortrijk. Gelukkig vonden we in 2020 wel een geschikt pand in Doornik. Dat vormt meteen onze toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk. Het bracht uiteraard de nodige uitdagingen met zich mee. Papa vroeg me om samen met mijn partner Roy de nieuwe site te leiden. Dat was mijn vuurdoop. Cruciaal was de expertise van David Douterloigne. Hij had 20 jaar ervaring in de sector en heeft ons veel geleerd. Nu, 5 jaar later, hebben we hier volledig onze draai gevonden. Intussen leidt David CTTS trailer solutions, dat eveneens tot onze groep behoort.”
In Doornik nam ASTEMAC recent ook het aanpalende terrein en gebouw in gebruik. “De extra ruimte is meer dan welkom. We focussen er op herstellingen, opfrissingen en overbouwprojecten waarbij we bestaande opbouwen in een nieuw jasje steken en vervolgens op nieuwe vrachtwagens monteren. Zo’n opbouw is meestal nog in goede staat, maar de vrachtwagens hebben vaak veel kilometers, waardoor ze aan vernieuwing toe zijn. Het bespaart onze klanten flink wat kosten en maanden wachttijd, want de levertermijnen voor een nieuwe opbouw zijn immens.”
Samen met haar vader Stefaan en partner Roy blijft Imaani inzetten op de familiale aanpak als belangrijke katalysator voor verdere groei. “Onze klanten weten wie ze aan de lijn hebben. We spreken hun taal, zijn bereikbaar en pakken de zaken aan met een nuchtere West-Vlaamse no-nonsense- mentaliteit, waarbij ‘gazze geven’ centraal staat”, besluit ze.
Industriële slagkracht
De groep heeft nog andere pijlen op haar boog. “Iedereen die op onze vestiging in Kortrijk moet zijn, komt automatisch binnen via onze toolshop AMC parts, die ook ons magazijnbeheer verzorgt. Met CTTS, exclusief Schwarzmüller-dealer in België, bieden we dan weer vanuit Waregem traileroplossingen aan.”




