“We evolueren mee in de elektrificatie en digitalisering”
Van Laecke Group ontwikkelde in 35 jaar unieke ervaring en expertise in mobiele machines voor de recyclage-, bouw- en agrarische sector. De groep met hoofdzetel in Zedelgem en een partner in het Nederlandse Houten, bedient de Beneluxmarkt en werkt aan verdere expansie. “Als verkoop- en servicebedrijf evolueren we mee in de elektrificatie en digitalisering”, zegt managing director Frédéric Beckers.
In 1990 startten Luc Van Laecke en zijn vrouw Ingrid in Zedelgem met de verkoop en service van tractoren en oogstmachines. Dat gamma breidden ze vervolgens uit met diverse merken van graaf- en andere grondverzetmachines. “Steeds meer klanten vroegen naar machines voor recyclage van inerte materialen zoals aarde, beton en steenpuin. Luc vond oplossingen en richtte voor dat segment in 2001 het bedrijf Marcom Recycling op”, vertelt managing director Frédéric Beckers.
In 2013 nam Van Laecke Recycling het Nederlandse bedrijf Van Bemmel Machine-Import over. “Dat was een perfecte aanvulling van het portfolio: de Nederlanders waren gespecialiseerd in machines voor het recycleren van afval zoals autobanden, kunststof en hout en voor groenmateriaal voor bijvoorbeeld compostering. Als overkoepelende structuur werd de Van Laecke Group opgericht, met daaronder de 3 entiteiten Marcom Recycling, Van Bemmel Recycling en het oorspronkelijke Van Laecke Machines. De groep telt een 35-tal medewerkers die een omzet van 23 miljoen euro genereren. We zijn nog een 100% familiebedrijf met Luc en Ingrid Van Laecke en hun zoon Kristof, die instaat voor de verkoop in het zuiden van Nederland.”
3 jaar geleden grote sprong
Frédéric Beckers werd 3 jaar geleden aangetrokken in het kader van verdere groeiplannen. “De familie Van Laecke zocht externe expertise voor het structureren van de bedrijfsstrategie. Ik had 20 jaar ervaring in de b2b-dienstverlening van Renault en DAF Trucks. Net als in de automotive sector, is voor onze klanten service heel belangrijk. Ze investeren vaak zwaar in de machines en willen dat dure downtime tot een minimum beperkt wordt. Tegelijk was het voor mij persoonlijk fijn om na internationale opdrachten voor het eerst in eigen gemeente te werken.”
De eerste grote stap was een verhuis van de Schatting 8 naar de vlakbij gelegen Remi Claeysstraat 66. “We konden de 2,5 hectare grote site van de voormalige radiatorproducent Superia overnemen. Dit terrein bestaat voor de helft uit industriële gebouwen met versterkte vloeren en voldoende werkhoogte. Het buitengedeelte is grotendeels verhard voor het stallen van de grote machines die wij verkopen, onderhouden en herstellen. Ten slotte vernieuwden we onlangs de parking.”
“De uitbreiding in Zedelgem liet ons toe om de ondersteunende diensten te centraliseren, voor een maximale efficiëntie en kostenbeheersing. Hier staat bijvoorbeeld nu het magazijn voor België én Nederland, dat voor 4 miljoen euro aan onderdelen bevat. Onze klanten rekenen op een snelle service en dan is het noodzakelijk dat je over voldoende voorraad beschikt. Houten blijft wel een uitvalsbasis voor onze monteurs en verkopers in Nederland.”
Onze klanten vragen geen product maar een oplossing, waarvoor onze ervaren adviseurs putten uit een breed portfolio van Europese A-merken.
Frédéric Beckers
Van lokaal tot multionational
“Wij zijn atypisch: in de Benelux zijn wij wellicht de enige speler die zich alleen focust op machines voor recyclage vanuit een multimerkenportfolio. Daardoor zijn onze klantenadviseurs niet zomaar verkopers, maar ervaren technische specialisten die de processen door en door kennen. Onze klanten vragen geen product maar een oplossing, waarvoor wij kunnen putten uit een breed gamma. Met stuk voor stuk Europese A-merken hebben we voor elke vraag een geschikt antwoord. Zowel voor de landbouwer of loonwerker, als voor grote groepen als Vanheede, Veolia, DEME en Jan De Nul. Wij komen overal waar iets verkleind of gezeefd moet worden.”
“Met de toenemende regelgeving zal recyclage steeds belangrijker worden”, schat hij in. “In de eerste plaats willen we onze service steeds blijven verbeteren. Het kan altijd sneller en efficiënter. Gelukkig kunnen we steeds terugvallen op onze gemotiveerde en trouwe technici met vaak 20 tot 25 jaar ervaring. Ten tweede blijven we uitkijken naar opportuniteiten inzake nieuwe producten. We zien een groeiende digitalisering en ook in deze sector sluipt de elektrificatie binnen. Dat is een groot verschil na 35 jaar dieselmotoren. Ten derde staan we open voor eventuele gebiedsverruiming.”
Remmende factor: medewerkers vinden
“Onze grootste zorg is het vinden van nieuwe medewerkers, want dat is een remmende factor op de groei. Onze machines zijn een combinatie van elektronica, hydraulica en motortechnologie. Het opleidingstraject duurt 1,5 tot 2 jaar. Het gebeurt deels intern, deels bij onze leveranciers. Onze hr-verantwoordelijke steekt heel veel tijd in contacten met scholen om jonge talenten vroeg ons bedrijf te leren kennen. Daarnaast investeren wij natuurlijk ook in duaal leren en stageplaatsen.”




