In de zoektocht naar verdere optimalisatie van hun bedrijfsvoering blijven Francis en Bart Claeys van snoep- en drankautomatenbedrijf Mera Claeys nieuwe initiatieven nemen. Van koffiegruis nieuwe voeding laten maken, het gezonde drankengamma uitbreiden door samen te werken met JusRé, en straks bijbouwen om de interne logistieke flow nog efficiënter te maken. “In alles wat we doen, blijft onze basisregel: keep it simple.”
Na een overname namen Francis en Bart Claeys 30 jaar geleden het bedrijf uit Ruddervoorde (Oostkamp) in handen. “Toen was een snoep- of drankautomaat voor velen een raar object. Vandaag is dat helemaal ingeburgerd. We hebben 2.000 automaten staan in bedrijven, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen, in de regio van de kust tot Antwerpen en Brussel. Eigenlijk zijn dat 2.000 kleine winkeltjes. We moeten die telkens aantrekkelijk maken, aanvullen, de verkoop opvolgen, contracten afsluiten, prijsverhogingen opvolgen… Als je dat niet simpel houdt, moet je 20 bedienden hebben. Wij hebben er 3, waarvan er slechts 1 verantwoordelijk is voor de planning van onze 10 automaatverzorgers die de baan op gaan. Dit kunnen we doen door een ingenieus systeem dat vanop afstand de automaten monitort en gekoppeld is aan ons CRM-systeem.”
“Wij worden vaak gezien als ‘de suiker- en vetleverancier’, wat we niet zo leuk vinden. Daarom zoeken we continu naar gezonde producten voor in onze automaten. Maar die alternatieven roteren vaak minder snel, waardoor we sneller met nieuwe producten moeten afwisselen. We zitten in een heel investeringsintensieve business. Daarom is het een troef dat Spadel (van Spa-waters en -frisdranken) op onze machines adverteert zodat we sneller kunnen groeien. Leuk in dat gezonde productsegment is ook de uitbreiding met JusRé van Valérie Lemahieu uit Beernem, een lokale, familiale speler. Zij hebben nu kombucha in blik in 3 smaken die we aanbieden in uniefs en hogescholen. We moeten volop de kaart trekken van die gezondere alternatieven, want de groep die daarin geïnteresseerd is, groeit.”
We lieten Mera Claeys doorlichten op duurzaamheid en bleken op de meeste vlakken al heel goed te scoren.
Samenwerking met KopjeZwam
Ook nieuw is de samenwerking met KopjeZwam uit Brugge. “We lieten Mera Claeys doorlichten op duurzaamheid en bleken op de meeste vlakken al heel goed te scoren. Dé missing link was de grote hoeveelheid koffiegruis die bij de klanten in de vuilbak belandt. Kopje Zwam kweekt op dat koffiegruis oesterzwammen en verwerkt die tot vegetarische bitterballen en hamburgers. We voelen dat ook dit de consument aanspreekt, want na de eerste media-aandacht erover kregen we heel veel reacties.”
“Naast dit soort initiatieven blijven we ook inzetten op interne optimalisatie. Volgend jaar trekken we achter ons bestaande magazijn een nieuw gebouw op in 2 verdiepingen, met 1.100 m2 opslagruimte. Doordat we ons productgamma beperkt houden, slagen we er goed in om onze bestelwagens heel efficiënt te laden. Maar het aantal wagens groeit, waardoor we zware lasten verder moeten tillen en we ook meer nachtparking nodig hebben. Het zal straks onze flow vergemakkelijken en toestaan dat we ons volume maal 3 of 4 kunnen doen, want we zitten dit jaar – net als de voorbij 10 – opnieuw aan 20% groei.”




