Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 14/11/2025

“Detecteerbare pleisters zijn onze blauwdruk voor groei”

Sinds Wouter Jacobs in 2012 het roer van Detectaplast overnam, groeide het West-Vlaamse bedrijf uit tot een internationale referentie in detecteerbare pleisters. Vanuit de nieuwe site in Marke bouwt hij stap voor stap verder aan een merk dat kwaliteit en veiligheid ademt. “We willen Detectaplast laten uitgroeien tot een Europese referentie, met ook een stevig netwerk in de Verenigde Staten.”

Detectaplast

Detectaplast bestaat sinds 2002 en begon ooit met een breed gamma medische producten. In 2012 kwam het bedrijf in handen van Wouter Jacobs. “Ik had een achtergrond in financiën en controlling, en had altijd een boontje voor internationaal ondernemen. De ambitie om zelf iets uit te bouwen is geleidelijk gegroeid. Toen deze onderneming te koop kwam, ben ik met plezier op de trein gesprongen”, vertelt hij.

Metaaldetector

Vandaag focust Detectaplast zich volledig op de markt van detecteerbare pleisters. In de voedingsindustrie is de wetgeving op dat vlak bijzonder strikt: elk product voor wondverzorging moet detecteerbaar zijn. “Daarom zit er onder het wondkussen van elke pleister een stukje aluminium. Gaat er een voedingsproduct door de metaaldetector, dan gaat automatisch een alarm af zodra er een pleister in zit. Zo kunnen bedrijven het product verwijderen en blijft de voedselveiligheid gegarandeerd. De detecteerbaarheid en de blauwe kleur zijn heel typisch voor onze pleisters. Blauw komt niet voor in voedingsbereidingen en valt dus meteen op. Intussen is ons assortiment wel uitgebreid, maar 80 à 90% blijft blauw. Onze producten moeten aan erg strenge normen voldoen, maar dat ervaar ik als een voordeel: het zorgt voor een natuurlijke selectie van leveranciers.”

Wouters internationale ambities hebben intussen stevig vorm gekregen. “We zijn al actief in een 30-tal landen, vooral in Europa. Daarnaast is ons product nu ook FDA-gekeurd, waardoor we de Amerikaanse markt kunnen beginnen ontginnen. We zoeken er momenteel geschikte distributeurs. Detectaplast is een premiummerk dat klasse uitstraalt, met een verzorgde verpakking en sterke branding. Dat zorgt ervoor dat meer klanten bewust voor ons merk kiezen. Het zou fantastisch zijn mochten we ooit zo’n gevestigde naam worden als Bic bij de balpennen.”

Detectaplast

Ons product is nu ook FDA-gekeurd, waardoor we de Amerikaanse markt kunnen beginnen ontginnen. We zoeken er momenteel geschikte distributeurs.

Overname van Farmor

Hoewel de focus nog altijd op de blauwe pleisters ligt, biedt Detectaplast vandaag een veel breder assortiment aan, met onder meer EHBO-koffers. “We hebben vorig jaar een uitstekende strategische zet gedaan met de overname van het Franse Farmor. Omdat hun klemtoon op EHBO-koffers ligt en de onze op pleisters en verbanden, zien we heel wat synergiemogelijkheden. Hun entiteit blijft voorlopig in Orléans, al onderzoeken we hoe we in de toekomst nog nauwer kunnen samenwerken. Mede dankzij die overname telt Detectaplast vandaag 20 medewerkers. Met ons aanbod bereiken we groothandels in medische materialen, veiligheidsuitrusting, verbruiksgoederen, bureaumateriaal en hygiëneproducten.”

De onderneming was oorspronkelijk in Izegem gevestigd, maar verhuisde eerst naar Evolis en vond ruim een half jaar geleden een nieuwe thuis aan de Decauvillestraat in Marke. “Het is een project waar we lang aan gewerkt hebben”, vervolgt Wouter. “We leerden deze site kennen via Leiedal en waren heel tevreden toen de intercommunale het licht op groen zette voor ons. Eind maart konden we verhuizen; onze 10 medewerkers maakten mee de overstap. Hier beschikken we over veel meer ruimte: 3.000 m² opslag en 800 m² kantoren. Het laat ons toe om onze belofte van snelle leveringen nog beter te kunnen waarmaken. De huidige site is ruim bemeten, waardoor we verder kunnen groeien en nog beter inspelen op de vraag naar maatwerk. Op termijn willen we ook onze etiketteer- en verpakkingsafdeling automatiseren.”

Ambities in de VS

Tegen 2030 wil Detectaplast in heel Europa een gevestigde naam zijn, met daarnaast een stevig netwerk in de Verenigde Staten. “In functie daarvan volg ik nu voor de tweede keer een Accelero-traject bij Voka. Ik had dat enkele jaren geleden al gedaan, maar nu we als bedrijf verder staan, is het boeiend om opnieuw te kunnen sparren met een groep ondernemers over thema’s als structuur, strategie, hr en groei. Het traject leert me onder meer veel over werken ‘aan’ je bedrijf en over mijn eigen rol daarin. Toch blijf ik het klantencontact graag behouden, om voeling te houden met de markt.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx