“We moeten innoveren om te kunnen inspelen op de snel evoluerende technologie achter bedreigingen tegen de scheepvaart en maritieme infrastructuur”, zegt stafchef van de Marine Kristof Van Belleghem. Defensie vindt daarvoor een partner in de Blauwe Cluster, het netwerk van ondernemingen in de blauwe economie. Een 15-tal bedrijven toonden tijdens de Captains of Industry Day op de Marinebasis in Zeebrugge oplossingen voor maritieme veiligheid.

De Marinebasis in Zeebrugge zette naar aanleiding van de Voka Open Bedrijvendag niet één maar 3 dagen de deuren open. Op vrijdag was de Captains of Industry Day volledig gewijd aan bedrijven met technologie voor het beschermen van de scheepvaart en maritieme infrastructuur. Daarvoor werkte de Marine samen met de Blauwe Cluster. Het netwerk, met hoofdkantoor in Oostende, groepeert bijna 200 bedrijven die zich richten op innovatie en verduurzaming in de blauwe economie.
“Vanuit de industrie kunnen we werkende oplossingen aanbieden. Het was geen probleem om in onze cluster 15 bedrijven te vinden met activiteiten in dataverzameling en vliegende, varende of duikende drones. Innovatie en expertise zitten ook in het DNA van de Marine, die onder meer een wereldwijde reputatie in mijnenbestrijding heeft”, zegt CEO Piet Opstaele van de Blauwe Cluster.
Een drone is budgetvriendelijker dan een helikopter en brengt geen mensen in gevarenzones.
Ludovic Claeys

Waarom de nood aan bescherming op de Noordzee zo groot is, vertelt Divisie-admiraal Tanguy Botman (Commandant van de Marine): “België is een groot maritiem land. Van de 15 grootste havens in de wereld zijn er slechts 2 niet in Azië: Rotterdam en Antwerpen-Brugge. Daarnaast komt van het Vlaamse binnenlandse product 5% uit de blauwe economie en ontvangt Zeebrugge 15% van het aardgas voor Europa. Voor de Marine is het beschermen van de maritieme infrastructuur dus een belangrijke taak. Daarvoor moeten we maximaal gebruikmaken van de triple helix, de gouden driehoek van overheid, bedrijven en kennisinstellingen.”
Daarvoor is samenwerking met de industrie nodig, haalt Kristof Van Belleghem (Stafchef van de Marine) aan: “De technologie achter bedreigingen evolueert zeer snel. Daar kunnen we alleen tegen reageren door zelf innovatief te zijn. Samenwerking en verantwoordelijkheid zijn zeer belangrijk: in een hybride, maritieme omgeving moet iedereen voor de veiligheid helpen instaan. We hebben al een hele weg afgelegd en staan nu op een eerste tussenpunt van hoe de Marine en bedrijven met technologie de maritieme veiligheid – militair en civiel – kunnen beschermen. De Marine biedt aan de bedrijven een ‘playground’ en is een accelerator en incubator voor innovatie. Dat gebeurt in cofinanciering met het budget voor onderzoek en ontwikkeling van Defensie.”
“De komende 6 maanden zullen we deze samenwerking structureel vorm geven”, duidt Piet Opstaele. “Er komen oproepen voor concrete projecten en we werken aan manieren voor financiering van ontwikkeling. België alleen is een kleine markt. Daarom ondersteunen we ook het internationaal potentieel. Want de andere landen in Europa en het Trans-Atlantisch bondgenootschap hebben dezelfde behoeften.”

Passie voor luchtvaart en technologie
Gezien de nabijheid van de Noordzee en de jarenlange ervaring in de offshore windsector, is het logisch dat de Blauwe Cluster veel West-Vlaamse bedrijven telt. Eén van de ondernemingen die zich op maritieme beveiliging richten, is dronebedrijf Droprise uit Oostende. Het werd opgericht door Ludovic Claeys, de voormalige eigenaar van Mercedes-verdeler Auto Terminus. “Na de verkoop van het autobedrijf in 2017 besloot ik om mijn ervaring in hoogwaardige technologische producten te verenigen met mijn passie voor de luchtvaart. Dat leidde tot de kleinschalige start van Droprise in de incubator voor dronetoepassingen Droonhaavn in Zeebrugge. We groeiden en verhuisden naar een locatie in het centrum Bluebridge in Oostende. Wij vertegenwoordigen 5 merken van professionele drones en treden op als projectmanager bij de keuze van het juiste type drone, de wettelijke aspecten, opleiding en training, onderhoud en herstelling. Wij zijn trots dat we bijvoorbeeld het grote industriële bedrijf ArcelorMittal tot onze klanten mogen rekenen.”
“Eén van de merken die wij vertegenwoordigen, is het Portugese Tekever, dat de jongste jaren veel ervaring opdeed in Oekraïne. Hun onbemande vliegtuigen kunnen tot 22 uren in de lucht blijven en zijn daardoor zeer geschikt om boven zee te gebruiken. Ze dragen geen wapens, maar diverse sensoren voor observaties. Deze oplossing is budgetvriendelijker dan een helikopter en werkt zonder mensen in gevarenzones te brengen.”