“Uitbreiding nodig na sterke groei”
40 jaar geleden zette Luc Boels de stap naar het ondernemerschap. Zijn zonen Hans en Filip vervoegden hem in de jaren 90 en bouwden de onderneming uit tot wat vandaag de Lybover-groep is. Sinds eind 2017 werkt het familiebedrijf vanuit een duidelijke groepsstructuur en een herkenbare naam. Lybover groeide vanuit het hoofdkantoor in Waregem uit tot een internationale speler. Een uitbreiding drong zich op.

“Onze vader was 45 toen hij zelfstandige werd, met een handelsagentuur voor een Duits bedrijf in industriële ontstoffing”, vertelt Hans Boels. “Toen Filip en ik afstudeerden, vervoegden we hem en pasten we samen het businessmodel aan naar zelf engineeren, verkopen en bouwen. Dat was de start van de groei; geleidelijk kwamen er nieuwe activiteiten en markten bij. Tegen 2015 bestond de groep uit een lappendeken van vennootschappen. We besloten om daar meer structuur in te steken en werkten een groepsstrategie uit.” Sindsdien bundelt Lybover – een samentrekking van de namen Luc en Yvette Boels-Vermeulen – zijn activiteiten in 5 businessunits: AIR, BULK, METAL, RECYCLING en INSTALLATION. Die keuze zorgde voor een groeiversnelling: het verkoopsvolume steeg sinds corona van 40 miljoen naar 85 miljoen euro per jaar. “Unieke installatiebouw vraagt aanzienlijke investeringen van onze klanten. Dat we in een moeilijke context toch sterk konden groeien, hebben we te danken aan die duidelijke strategie en positionering.”
In die strategie zijn enkele elementen cruciaal: een focus op kerncompetenties en specifieke markten. Lybover engineert en bouwt vooral installaties voor bedrijven actief in recyclage, bouwstoffen, voeding, chemie en enkele nichesectoren zoals asfalt, bitumen, papier en drukkerijen. “Wij engineeren installaties volledig op maat van de klant en integreren daarin de technologie van onze Duitse partners. Sleutelstukken die we niet op de markt vinden, produceren we zelf. Naast een engineeringbedrijf blijven we dus ook een productiebedrijf”, zegt Filip. “We zijn altijd een voorloper geweest. We pionieren vandaag al met oplossingen voor onze maakindustrie van morgen, zoals green steel. Onze expertise in bijvoorbeeld schrootreiniging en emissiebeperking trekt klanten uit heel Europa aan”, aldus Hans.
Met een mix van uitdagende projecten, moderne technieken én ons familiale DNA willen we goede mensen aantrekken én behouden.
Filip & Hans Boels
VR en 3D
Lybover koos er bewust voor om zijn expertise te centraliseren in het hoofdkantoor in Waregem. “Dankzij VR en 3D-technieken is de afstand met onze klanten geen probleem meer”, legt Filip uit. “We scannen de situatie bij de klant en maken een 3D-model waarin wij digitaal kunnen werken. De klant kan vanop afstand de vooruitgang van het ontwerp opvolgen. Samen zetten we in VR de toekomstige uitvoering van een project op punt. Dankzij die voorbereiding moeten onze medewerkers zich minder verplaatsen, werken we preciezer, blijven we competitief en verkleinen we onze ecologische voetafdruk. We willen onze footprint zo klein mogelijk houden en onze handprint zo groot mogelijk, met installaties die bijdragen aan de circulaire economie en emissies aanpakken.”
Door de sterke groei werd het kantoor in Waregem te klein, vandaar de beslissing om een nieuwe vleugel bij te bouwen met plaats voor meer dan 80 extra medewerkers. “We geloven in interactie en kruisbestuiving, zowel tussen medewerkers onderling als tussen/met externen. We creëerden in de nieuwbouw de Boels² Plaza, een eventruimte met daarrond overleg- en ontmoetingsplekken, en de Bistro Boels², een refter/bistro waar onze arbeiders en bedienden samen lunchen. Een aangename werkomgeving, een rustige sfeer, vertrouwen en verantwoordelijkheid: allemaal belangrijke elementen in onze employer branding. In Zuid-West-Vlaanderen zijn er nu eenmaal geen hoogpopgeleide profielen zoals ingenieurs of gekwalificeerde vakmannen op overschot. Met een mix van uitdagende projecten, moderne technieken én ons familiale DNA willen we goede mensen aantrekken én behouden”, besluiten ze.