Bijna 2.000 West-Vlaamse leerlingen kregen al studiekeuzeadvies op maat
Het Voka Talentcenter in Kortrijk, geopend in september 2024, heeft in zijn eerste schooljaar al 1.991 leerlingen tussen 12 en 14 jaar begeleid. Uit onderzoek blijkt dat bijna 20% van alle leerlingen in het derde middelbaar een studierichting volgt die te weinig overeenkomt met zijn of haar interesses. “Het toont nog maar eens aan dat ons Voka Talentcenter een enorme meerwaarde kan zijn voor de toekomstige studiekeuzes van onze West-Vlaamse schoolkinderen”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Op maandag 9 september 2024 werd het Talentcenter van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen officieel geopend. Het Talentcenter werd ingericht bij Flanders Make in Kortrijk. Jongeren voeren er in klasverband wetenschappelijk onderbouwde testen uit, ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het gaat bijvoorbeeld om een VR-spel dat ruimtelijk inzicht test, motorische en motivatietests en cognitieve taal- en rekentesten. De leerlingen krijgen na afloop een gepersonaliseerd talentenrapport met daarin vrijblijvend de mogelijke studierichtingen die aansluiten bij hun interesses en talenten. Op die manier krijgen ze wetenschappelijk onderbouwd studiekeuzeadvies waardoor ze nog meer in hun eigen talenten geloven en ongeacht sociale achtergrond en afkomst, een positieve onderwijskeuze maken voor de toekomst.
Betere matching én minder stereotiep
Uit analyse van de talentenrapporten van het West-Vlaamse Voka Talentcenter blijkt dat de talenten en interesses van jongeren het vaakst matchen met studierichtingen in volgende domeinen: Maatschappij en welzijn (doorstroomfinaliteit), Economie en organisatie (dubbele finaliteit), Maatschappij en welzijn (arbeidsmarktfinaliteit), STEM (arbeidsmarktfinaliteit) en Land- en tuinbouw (arbeidsmarktfinaliteit). Die domeinen komen het vaakst terug als één van de 7 aanbevolen richtingen in het talentenrapport. “De resultaten tonen duidelijk aan dat jongeren niet alleen interesse tonen in maatschappelijke en technische richtingen, maar dat hun natuurlijke talenten daar ook sterk mee overeenkomen. Dat bewijst dat we met het Talentcenter geen toevallige voorkeuren registreren, maar echt de fundamenten leggen voor duurzame studiekeuzes die passen bij wie jongeren zijn én waar hun kracht ligt”, stelt Bert Mons.
Wanneer we de talentenrapporten analyseren, zien we dat 81% van de leerlingen in het derde middelbaar een richting volgt die overeenkomt met de aanbevelingen uit hun Talentcenter-rapport. Voor de overige 19%, waar een mismatch werd vastgesteld, bleek uit vervolgonderzoek dat die niet systematisch gelinkt is aan demografische kenmerken, motivatie of zelfvertrouwen. Het model toont dus een hoge betrouwbaarheid. UGent streeft ernaar om de mismatch zo klein mogelijk te maken. Het Talentcenter blijft zichzelf evalueren en zal verder evolueren. Een interessante bevinding is ook dat het Talentcenter bijdraagt aan het verkleinen van geslachtsverschillen in studiekeuzes. In de actuele bezetting van het onderwijs zijn deze verschillen vaak erg uitgesproken. Zo zijn 90% van alle leerlingen in de arbeidsmarktgerichte STEM-richtingen jongens, en 75% in dubbele finaliteit STEM. In de aanbevelingen van het Talentcenter zijn deze verschillen systematisch kleiner.
Nieuwe tools
Vanaf september 2025 krijgt het rapport een leeswijzer: een extra laag met concrete voorbeelden die leerlingen helpt hun resultaten beter te begrijpen en om te zetten naar een doordachte studiekeuze. Komend schooljaar vertoont veelbelovende vooruitzichten, met dankzij extra openingsuren een bezettingsgraad van 130% in het Voka Talentcenter in Kortrijk. Tijdens het schooljaar is het Voka Talentcenter open op maandag, dinsdag en donderdag. Meer info via talentcenter.vlaanderen