Skip to main content

Innovation Academy

  • On- en offline

Theorieën, tools en testimonials voor innovatie

Innovatie gaat niet om de grote ideeën die als het ware plots komen neergedaald, wél om businessideeën die constant gegenereerd kunnen worden. Maar om die innovatieprocessen op te starten, moet je eerst een aantal stappen zetten die innovatie duurzaam verankeren. Medewerkers die betrokken worden bij innovatieprojecten doen dat niet vanuit een ivoren toren. Innovatiemanagement is meer dan enkel het managen van technologische innovatie. Innovatie wordt gestuurd en waargemaakt op verschillende bedrijfsdomeinen. Daarvoor is een doordachte strategie rond innovatiemanagement nodig en daarom lanceren we in september de Innovation Academy!

Tijdens 8 opleidingsdagen komen de niet-technologische aspecten van innovatie aan bod. Je krijgt de puzzelstukken aangereikt om je innovatieprojecten in te zetten voor de groei van je organisatie. De theorie biedt het kader en laat toe dat deelnemers eenzelfde taal spreken. De oefeningen zorgen voor toepassingen on-the-job en maken de opleiding hands-on. De getuigenissen leren dan weer dat je hindernissen kan aanpakken door samen te werken, ervaringen te delen en gebruik te maken van jouw innovatienetwerk.

Voor wie?

De opleiding is bedoeld voor alle medewerkers die in een onderneming betrokken (willen) zijn bij innovatieprojecten, die sterk technisch opgeleid zijn maar het brede plaatje van innovatie missen. Belangrijk is wel dat deelnemers reeds een eerste ervaring hebben met een innovatietraject in de organisatie, zodat er voldoende ervaringen kunnen gedeeld worden.

Het doel

  • Je krijgt inzicht in de verschillende manieren om te innoveren (product-, proces-, dienst- en businessmodelinnovatie) en je kan de link leggen met de innovatieprojecten in jouw organisatie.
  • Je krijgt zicht op de diversiteit en complexiteit van uitdagingen van innovatiemanagement.
  • Je zult een innovatiestrategie kunnen uitwerken voor jouw bedrijf.
  • Je leert de praktische aspecten van en methodieken kennen om innovatieprocessen te ontwikkelen, te implementeren en te evalueren en kan ze toepassen op jouw bedrijf.
  • Je verdiept je in de kenmerken van succesvolle innovatoren en innovatiemanagers en creëert een kader om het innovatiepotentieel van een team of organisatie te identificeren.
  • Je zult KPI’s kunnen formuleren voor innovatie.
  • Je kan je eigen innovatiecase presenteren aan de hand van een storytelling-methodiek, met aandacht voor de businesscase en de achterliggende processen.

Op het programma

Innovatiestrategie - vrijdag 23 september

Wat is innovatie(strategie), welke types innovatie bestaan er, welke trends hebben een impact en hoe verhouden die zich tot de strategische beleidsindicatoren van de Vlaamse overheid, waarom je innovatiestrategie afstemmen op het DNA van de organisatie, hoe scoort jouw organisatie in het innovation maturity model, wat zijn de ingrediënten voor succesvolle innovatie?

Innovatie en de markt - vrijdag 30 september en vrijdag 14 oktober

Wat is het belang van een goede marktkennis in een innovatieproject, met welke problemen worden klanten geconfronteerd en voor welke oplossingen willen ze betalen, welke tools bestaan er om markt- en gebruikersgegevens te verzamelen, hoe latente en toekomstige noden in de markt leren kennen, welke mogelijkheden bestaan er om je waardepropositie met klanten te testen, wat zijn de aandachtspunten bij de marktlancering van een innovatie en wat is de rol van een innovatieteam?

Kennismanagement - vrijdagvoormiddag 21 oktober

Hoe structureer je kennis en zorg je dat die gedeeld kan worden, wat zijn ondersteunende tools voor kennismanagement, wat is het nut van het vastleggen van leerervaringen uit gefaalde projecten, hoe identificeer en gebruik je de vaak onzichtbare kennis bij medewerkers, wat is de balans tussen confidentialiteit en kennisdeling?

Innovatiecultuur en ideeëngeneratie - vrijdag 21 oktober

Welke zijn de kenmerken van een bedrijf dat innoveren als tweede natuur heeft, hoe zorg je voor een goede voedingsbodem voor innovatie doorheen de hele organisatie, welke systemen bestaan er om ideeën bij medewerkers te stimuleren, te verzamelen en te waarderen, hoe omgaan met weerstand tegen verandering, wat mag je verwachten van brainstorms en creativiteitstechnieken, welke krachtige AI-tools bestaan er om ideeën en oplossingen te genereren en wanneer kunnen die toegepast worden?

Open innovatie en co-creatie - vrijdag 18 november

Hoe bouw je een innovatienetwerk actief en doelgericht op, welke kennisinstellingen en onderzoeksgroepen zijn er in onze regio, hoe kies je een geschikte partner voor je project, wat is de meerwaarde van samenwerking met start-ups, welk type partnership sluit het meest aan bij jouw organisatie, hoe realiseer je een samenwerking die voor beiden voordelen biedt?

Financiering van innovatie, het businessplan en het financiële plan - vrijdagvoormiddag 25 november

Welke financieringstechnieken en -bronnen zijn beschikbaar voor innovatieprojecten, het businessplan om de impact en de haalbaarheid van het idee in kaart te brengen, het financieringsplan als de raming van de nodige financiële middelen in elke fase van het innovatieproject, budget: om tijdens het traject na te gaan in hoeverre de uitgaven nog overeenstemmen met de raming.

Intellectueel eigendom - vrijdagnamiddag 25 november

Wat is intellectuele eigendom (IP), confidentiële kennis en wat is de meerwaarde van een IP-beleid, welke ideeën leg je in een vroeg stadium vast en hoe doe je dat, hoe kan je de wet op geheimhouding inzetten, hoe omgaan met confidentiële inhouden, welke IP-databanken bestaan er en hoe kan je er maximaal gebruik van maken, wat is de relatie tussen IP en blockchain?

Het innovatieproces - vrijdagvoormiddag 9 december

Hoe ga je om met kritische onzekerheden aan het begin van het innovatieproces, hoe verzamel je de juiste informatie om te beslissen over wijzigen of stopzetten van projecten, hoe bij de front-end van het innovatieproces de juiste projecten uit vele ideeën kiezen, welke criteria in de volgende stadia aanwenden om projecten te valideren, wie wordt daarbij betrokken, hoe een evenwichtige portfolio van verschillende projecten samenstellen en beheren?

Innovatieteams - vrijdagnamiddag 9 december

Wat zijn de elementen om een goed innovatieteam te vormen en te begeleiden, wat is het belang van cross-team samenwerkingen, welke tools kunnen samenwerkingen tussen en binnen innovatieteams ondersteunen?

Intrapreneurship - vrijdag 16 december

Hoe stimuleer je jezelf bij het spotten van kansen, proactief handelen, inschatten van risico’s en het nemen van berekende risico’s, hoe stimuleer je het intrapreneurship bij jezelf en versterk je jezelf bij het omgaan met mislukkingen of no-go’s, waarom is storytelling bij innovatietrajecten zo belangrijk?

De sprekers

Stijn Ronsse

Stijn Ronsse is doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen en operationeel directeur van het onderzoeksplatform CAPTURE. Daarnaast heeft hij ervaring als consultant over innovatie en competitiviteit en is hij visiting fellow bij de denktank Itinera.

Bruno Peelaers

Bruno Peelaers is Partner bij Deloitte Belgium, waar hij strategisch advies geeft aan groeibedrijven. Hij is er ook verantwoordelijk voor het strategie- en performanceteam met focus op familiale kmo’s. Hij lanceerde en leidt het Best Managed Companiesprogramma in België.

Rudy Moenaert

Rudy Moenaert is hoogleraar aan TIAS School for Business & Society (Tilburg). Zijn werkterrein is strategische marketing, innovatie en dienstenmarketing, voornamelijk in b2b-bedrijven. Hij publiceert in internationale toptijdschriften.

Yoav Nir

Yoav Nir is ondernemer, consultant, public speaker en auteur van het boek ‘Game Changing Innovation’. Voor hij zijn eigen bedrijf opstartte, werkte hij 22 jaar bij Barco. Hij stond er op de eerste rij bij de ontwikkeling van VR en AR en was betrokken bij de ontwikkeling van Clickshare®.

Remco Lenstra

Remco Lenstra startte zijn carrière als productontwerper en R&D-manager, om daarna aan de slag te gaan bij Flanders in Shape. De ervaren design thinking-expert is docent en spreker, en schreef al verschillende white papers en tool books. Hij is coauteur van ‘Cecilia’s Keuze’ over human centered design.

Romeo Baertsoen

Romeo Baertsoen heeft 20 jaar ervaring, waarvan meer dan 10 jaar in internationale directieteams. Bij Barco was hij onder meer Director Business Operations, Director Strategic Projects and VP Strategic Marketing Corporate. Sinds 2020 is hij directeur opleidingen bij HOWEST in Kortrijk.

Hans Van Heghe

Hans Van Heghe werkt al ruim 25 jaar op intelligent kennisbeheer en schreef meerdere boeken omtrent het topic waaronder het boek ‘Knowledge Centric Management’. Naast Managing Director bij Knowliah is hij ook gastdocent bij UCLL en KULAK.

Mathieu Mottrie

Mathieu Mottrie is managing partner bij CREAX, de Kortrijkse innovatie-expert en denktank. Onder de klanten bevinden zich wereldspelers als P&G, Goodyear, PMI, Sappi, Anheuser-Busch InBev, 3M, DuPont, Philips, Total,… Mathieu geeft regelmatig gastcolleges.

Piet Verhoeve

Piet Verhoeve deed ervaring op aan zowel de corporate kant (als CTO van Televic), als aan de academische kant (als Director ICON bij iMinds/imec). Hij lanceerde in 2018 co-creatiehub Hangar K in Kortrijk, gaf de start bij flanders. healthTech en is gastprofessor aan de UGent.

Jabran Bhatti

Jabran Bhatti is Senior Manager bij Deloitte Belgium. Hij adviseert er ondernemingen bij hun innovatietrajecten en de daarbij horende investeringen. Zijn expertise ligt in het strategisch vormgeven van innovatieroadmaps, het analyseren van de financieringsnood, het vertalen naar geschikte subsidie-instrumenten en het vormgeven van projectideeën en -consortia.

Inge Timmerman

Inge Timmerman is Director bij Deloitte Accountancy in België en werkt voor de afdeling Private - Tax & Legal Service. Inge heeft meer dan 20 jaar ervaring in het adviseren van Belgische familiebedrijven over Belgische en internationale vennootschapsbelastingen.

An Cosaert

An Cosaert was 15 jaar R&D-ingenieur bij onder meer KUL Composites Group, Recticel IDC en Rogers Corporation. Ze heeft ervaring met materiaalonderzoek, elektrotechniek, intellectueel eigendom en innovatiemanagement. Na een tussenstop bij het Innovatiecentrum West-Vlaanderen en Antwerp Management School, startte ze in 2019 Inquirendi, gespecialiseerd in innovatie en IP-strategiecoaching.

Peter Daels

Peter Daels heeft 15 jaar ervaring in marktonderzoek en is vandaag managing director van INNDUCE. me, een start-up die ontstond uit een samenwerkingsverband met CREAX en UGent. Het ontwikkelt tests om innovatietalenten te identificeren en geeft aan innovatietalent trainingen via gamification.

Annelies Blomme

Annelies Blomme is zaakvoerder van La Fleur Rouge en expert in mediatraining, video en strategische implementatie. Annelies heeft jarenlange ervaring in storytelling en krijgt energie van optimistische mensen.

Contactpersoon

Marijke Bouciqué

Kennis & advies/Innovatie - Innovatie & digitalisering

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 4500 euro
  • Niet-leden: 5400 euro

Je kan gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw deelname wordt dus deels door de Vlaamse overheid betaald, mits je aan de voorwaarden voldoet. Registratienummer Voka voor opleidingen: DV.O104126. Je aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Meer info: www.kmo-portefeuille.be.

Aantal opleidingsuren: 48

KMO-portefeuille

Voorwaarden

Annulatievoorwaarden: Indien de overeenkomst eenzijdig geannuleerd wordt door de klant, zal hij een schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 30% van de overeengekomen prijs. Voor deelname aan betalende activiteiten, is annulering uitsluitend schriftelijk mogelijk tot één week voor aanvang van de activiteit. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Voka behoudt zich het recht voor om de activiteit te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden dat noodzakelijk maken. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.