Met een groep van 38 ondernemers en beleidsmakers trokken we midden mei voor een netwerkmissie naar Japan. Het programma leidde ons in 7 dagen naar 3 steden, met 7 bedrijfsbezoeken, een dag op de Wereldexpo 2025 en 2 officiële recepties met ook ondernemers van Voka Mechelen-Kempen en Voka West-Vlaanderen. Het werd een spoedcursus Japanse cultuur, die door alle deelnemers werd gesmaakt. Björn Crul, founder van The Content Company, was reporter van dienst.
Een intense reis vatten in een beknopt verslag, is haast onbegonnen werk. Daarom vroeg ik enkele collega- ondernemers naar wat hen het meeste is bijgebleven van ons Japanse avontuur.

Björn Crul, founder van The Content Company en auteur van dit artikel
Benny Smets (Ninatrans): “Een inspirerende week”
“Voor mij was dit een inspirerende week. Vanzelfsprekend zijn de links met alles wat met logistiek te maken heeft, rechtstreeks van belang, en dan denk ik met name aan het bezoek bij Nippon Express. Daarnaast is Ninatrans ook de extensie voor de wereldwijde luchtvrachtlogistiek als het gaat om het transport tussen Europese luchthavens en hun eindbestemmingen in het Europese hinterland. Dus uiteindelijk heeft elk bedrijf wel een logistieke link en daardoor zijn er via missies als deze altijd mogelijke opportuniteiten voor ons.”

Charlotte Ingels (sustainability expert): “Groeiend besef rond ESG”
“Ik vond het boeiend om te zien hoe Japan de traditie probeert te combineren met de snel varende wereld. Mijn interesseveld is sustainability, en ik merkte dat ze er een belangrijk punt van maken, hoewel ze nog niet ver staan. Je voelt dat ze inzien wat de uitdagingen zijn en wat het betekent om je organisatie aan te passen (meer vrouwen, groene energie, …). De Engelse taal blijft wel een uitdaging, al investeert de jongere generatie er duidelijk meer in door stages of studies in het buitenland.”
Johan Duysters (MGH): “Een groot cultuurverschil”
“Het valt op hoezeer de Japanse cultuur nog altijd erg verschillend is van onze westerse cultuur: erg gedisciplineerd, ordelijk en net, veilig, zeer kwaliteitsbewust en vooral enorm respectvol voor de klant. Ook opvallend: Japan is volgebouwd, zeker weten. Overal zie je dat er
in de hoogte wordt gebouwd. Rijden over erg hoge viaducten, vaak boven elkaar gestapeld, is toch bevreemdend.”
Olivier Van Horenbeeck (Zocalo): “Nederigheid blijft me bij”
“Voor mij was het bezoek aan Tokai Optical, waar we de kruis-bestuiving tussen België en Japan zagen, het meest memorabel. Het bedrijf gaf een inkijk in zijn activiteiten en innovatieplannen, maar liet ons ook proeven van de bedrijfscultuur, doordat we mee mochten eten in de kantine (al werd het menu wel wat ‘verwesterd’ voor ons). De nederigheid van de Japanse eigenaar Hirokazu Furuzawa, die ons hielp bij het vinden van de juiste schoenen en achteraf de plastic zakjes verzamelde, blijft me bij. Leading by example. Een vorm van nederigheid die ik zelden heb gezien bij andere bedrijfsbezoeken.”
7 facts & figures over de Netwerkmissie in Japan
90 seconden
We maakten de verplaatsing van Tokyo naar Osaka met de Shinkansen bullet train, de Japanse hogesnelheidstrein die topsnelheden haalt tot 320 km/u. Bij elke halte is er precies 90 seconden tijd om op en af te stappen. Onder meer daardoor rijdt de trein altijd stipt. Een bijzondere ervaring voor wie het Belgische treinverkeer gewoon is.
1857
De sake brouwerij Izumibashi werd opgericht in 1857. Het familiebedrijf gebruikt lokale rijst, die wordt gekweekt met het water van Mount Tanazawa, om sake te produceren. De helft van het volume wordt nog volgens de aloude kimo- zukuritechnieken geproduceerd, waarbij de gist manueel wordt bewerkt in houten tonnen.
Energiestrategie 2040
Bij JERA vernamen we dat de Japanse energiestrategie te-gen 2040 voorziet in 40 à 50% hernieuwbare energie, 20% kernenergie en de overige 30 à 40% energie uit fossiele bronnen, met sterke ambities om dat aandeel te vergroenen via carbon capture and storage, waterstof en ammoniak.
Top 100 Innovators
Nitto produceert tapes, afdichtings- en beschermingsmaterialen voor diverse industrieën. Een bezoek aan het innovatiecentrum in Ibaraki leerde ons dat zijn sterke focus op onderzoek en ontwikkeling resultaat oplevert: sinds 2012 haalde het bedrijf al 12 keer een vermelding in de Top 100 Global Innovators-lijst.
Dantotsu
Een rondleiding bij Komatsu, de producent van zware machines voor de bouw, maakte indruk. Het bedrijf lichtte ook zijn groeistrategie toe. Het woord "dantotsu" staat daarin cruciaal. Het betekent zoveel als: uniek, moeilijk te kopiëren. Met dantotsu producten en diensten wil Komatsu de concurrentie altijd voor blijven.
17,1 miljoen
Dat is het budget dat de Belgische overheden gezamenlijk investeerden in hun paviljoen op de Wereldexpo 2025. Daar ging het niet over bier, chocolade, kant en frieten, wél over hoe ons land pioniert in biotech, health tech en medtech. Het thema werd op een knappe manier vormgegeven (met dank aan PaintingwithLight en Barco). Dat verhaal bevatte trouwens veel knipogen naar de Japanse visuele cultuur.
Sticky rice
Een groep van 38 mannen en vrouwen op sleeptouw nemen en bij elkaar houden in drukke Japanse straten, is geen evidentie. Onze gidsen hadden daarvoor echter een magisch concept: you just need to be like sticky rice!