Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Oost-Vlaanderen
  • Ingrizo 20 jaar: met natuurlijke en gezonde voedingsingrediënten terug naar de basis

Ingrizo 20 jaar: met natuurlijke en gezonde voedingsingrediënten terug naar de basis

Oost-Vlaanderen
  • 25/06/2025

Ruim twintig jaar geleden stelden weinigen zich vragen over de E-nummers op voedselverpakkingen. Vandaag willen consumenten weten wat ze eten en welke voedingsadditieven ze mee binnenspelen, van kleurstoffen tot smaakversterkers. Waar het merendeel vroeger synthetisch was, verschuift de voorkeur steeds meer richting natuurlijke alternatieven. Die evolutie biedt kansen. En die grijpt Ingrizo uit De Pinte met beide handen als solution partner voor de voedings-, gezondheids- en petfoodindustrie. 

Ceo Geert Feys

 

 


Tekst Laurens Fagard - foto Wannes Nimmegeers

In 2005 startte Ingrizo met de levering en distributie van voedingsingrediënten aan de voedingsindustrie en gezondheidssector in de Benelux. Later breidde het bedrijf zijn activiteiten uit met sportvoeding en voedingssupplementen om vorig jaar ook nog de dierenvoeding tot zijn rekening te nemen via een overname van een apart bedrijf Cima Nutrition. “We willen een groot aantal spelers voorzien van ingrediënten die zoveel mogelijk van natuurlijke oorsprong zijn en een clear label bevatten. Dat betekent afstappen van additieven met E-nummers en teruggaan naar het natuurlijke hart van voeding en gezondheid”, zegt ceo Geert Feys.

“Een typisch voorbeeld is mayonaise die je kan stabiliseren met een synthetische emulgator, maar waar wij absoluut kiezen voor het gebruik van natuurlijke lijnzaadvezels die goed zijn voor het lichaam. Stuk voor stuk proberen we voor elk synthetisch ingrediënt een natuurlijke variant te zoeken. Zo onderscheiden we ons als innovatieve nichepartner met een frisse blik op productontwikkeling met focus op duurzaamheid, nutritionele meerwaarde en marktrelevantie. Geen standaardoplossingen, wel strategische keuzes, gedragen door innovatie en visie.”

Die keuze is antwoord op prijserosie in de sector als gevolg van schaalvergroting en volumes. Het zorgt ervoor dat Ingrizo zich meer richt op niches en specialiteiten. “Het merendeel van onze medewerkers zijn voedingsingenieurs met een academische achtergrond in voedingstechnologie. Die diepgaande expertise stelt ons in staat om klanten te begeleiden in complexe reformulaties, zoals het verbeteren van de  Nutri-Score, het verlagen van vet/suiker of het voldoen aan clean label of exportvereisten. Verzadigde vetten zijn daar een goed voorbeeld van.”

Stuk voor stuk proberen we voor elk synthetisch ingrediënt een natuurlijke variant te zoeken. Zo onderscheiden we ons als innovatieve nichepartner”

Ceo Geert Feys

Van voedselverlies naar nieuw product

Ingrizo helpt voedingsbedrijven ook om voedselverliezen om te zetten in nieuwe producten. “Een van onze klanten die kaas maakt, had tot voor kort veel snijresten die nog perfect bruikbaar zijn. In ons labo gingen we aan de slag om daar een kaasspread van te maken met behulp van onder andere vezels en eiwitten. Een ander voorbeeld is een supermarkt die geen weg wist met de 2.000 ton overrijpe bananen die het dagelijks over al haar winkels verzamelde. Daarvoor ontwikkelden we enkele concepten zoals bananenbrood, bananenijs en zelfs chocopasta op basis van bananen. Dat zijn inspirerende cases die tonen hoe we innovatie koppelen aan duurzaamheid, inclusief de bijhorende logistieke uitdagingen.”

Voor een fitnesscentrum ging Ingrizo experimenteren met automaten die op maat bepalen welke sportdrank persoonlijk bij jou past volgens de intensiteit van de sportprestatie. “Die gepersonaliseerde aanpak werkt wel tegenwoordig. Hetzelfde zie je voor dierenvoeding. Mensen vinden de voeding voor hun huisdier soms belangrijker dan hun eigen eten.”

(lees verder onder de foto)

Ingrizo helpt voedingsbedrijven ook om voedselverliezen om te zetten in nieuwe producten. In het labo wordt getest hoe dit precies voor de klant in zijn werk kan gaan. 

“Dankzij onze exclusieve toegang tot innovatieve ingrediëntenproducenten, onze applicatielabo’s en onze mengservice bij Cima Nutrition, kunnen we klanten niet alleen adviseren maar ook concrete, op maat gemaakte oplossingen leveren.”

Ingrizo kijkt vooruit, met duidelijke internationale ambities. We willen verder groeien in Europa, mogelijk met eigen vestigingen of kantoren in de buurlanden. “Onze focus blijft liggen op die natuurlijke en duurzame ingrediënten, waarmee we merken en producenten in heel Europa helpen om hun assortiment futureproof te maken, met respect voor milieu, mens en maatschappij.”
 

Ingrizo
Polderdreef 135 – 9840 Nazareth-De Pinte
contact@ingrizo.comingrizo.com   
 

 

 

 



 

Voka viert jarige bedrijven

Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfestival. 

Dit zijn de jubilarissen van 2025: 

  • 5 jaar: HAEDES
  • 10 jaar: Aksis, Corporify, MyFin, Olympus Mobility en TIDES
  • 20 jaar: Ingrizo, en Zidis
  • 25 jaar: ADS Metaplast, Brouwerij De Graal, Safety Jogger, Schilder Vertriest en Senior Consultants Vlaanderen
  • 30 jaar: HOGENT en IT1
  • 35 jaar:  DBS-bekisting en Van Cauter Multitechnieken
  • 40 jaar: Aktual, Fujirebio Europe en Juri
  • 50 jaar: Volvo Group
  • 60 jaar: Steenimex
  • 65 jaar: NIDO
  • 80 jaar: Mervielde
  • 100 jaar: Amcor Gent, Molymet Belgium en Vossaert

Ontdek ze allemaal via deze link

Viert jouw bedrijf in 2026 een jubileum? Laat het ons weten!

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Contactpersoon

Ann Vandamme

Communicatie - Ledenrelaties

Gent Festival van Vlaanderen

Artikel uit publicatie

Jobat
Soundfield
Deloitte Private
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
ING
Mensura
SDWorx