Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 23/06/2025

Al 40 jaar levert Aktual het visitekaartje van bedrijven op beurzen af. Wat op vraag van Barco en ATAG begon als een sprong in het onbekende, groeide in vier decennia uit tot een toonaangevende speler in de Europese beurswereld. “Een sterke beursstand spreekt de doelgroep van de exposant aan en creëert waardevolle connecties", aldus ceo Kristof De Baerdemaeker.

Kristof De Baerdemaeker en Ann Van Haute die in 2013 de fakkel overnamen van de ouders van Kristof. 

 


Tekst Laurens Fagard - foto Aktual

De pientere marketingtechnieken zijn Aktual niet vreemd. Toen het bedrijf 40 jaar geleden ontstond – en dus een naam nodig had -  moest die van stichter Romain met de letter A beginnen omdat je dan vooraan prijkte in de Gouden Gids. “Marketingpsychologie combineren we op vandaag nog altijd met onze standenbouw. Voor beursstanden benutten we ons volledig potentieel aan creativiteit, gebruiken we nudging en zetten we vooral in op connectie met de bezoeker”, vertelt ceo Kristof De Baerdemaeker. 

Van familiebedrijf naar internationale speler

In 2013 namen Kristof en Ann de fakkel over van Kristof zijn ouders, Romain en Jeannine, die Aktual van nul uitbouwden. “Romain werkte toen voor een standenbouwbedrijf. Op vraag van twee klanten werd hij aangemoedigd zijn eigen zaak te starten. Eén van hen is na veertig jaar nog altijd klant. Dat zegt veel over onze duurzame partnerships. Door die sterke fundamenten kunnen we vandaag met trots zeggen dat we van lokale speler zijn uitgegroeid tot een standenbouwer voor A-merken met internationale activiteiten.”
In 2017 bouwde Aktual een state-of-the-art bedrijfsgebouw in North Sea Port Gent van ruim 10.400 m². Niet veel later volgde de aankoop van het aangrenzende logistieke pand van 3.600m². “Daarna stortte tijdens de coronaperiode de beurswereld in, waardoor we onszelf moesten heruitvinden” vertelt Kristof. “Mijn vader droomde altijd van houten bijgebouwen als 2de activiteit.” Die droom kreeg vorm met 'moduus’. Vandaag werken beide groeibedrijven met een 42-tal vaste mensen, aangevuld met een 100-tal freelancers tijdens de piekperiodes van beurzen.

Een beursstand is geen decorstuk, maar een krachtig strategisch communicatiemiddel”

Beurzen blijven relevant

Volgens Kristof blijven beurzen een uitstekend middel om te connecteren met bestaande én nieuwe klanten. “Mensen zoeken échte verbinding en op een beurs voel je wie er achter een merk zit. Dat blijft onvervangbaar. Zelfs in het digitale tijdperk blijven we als sector relevant. Het is ook een middel bij uitstek om je product in de kijker te zetten en als potentiële klant fysiek te kunnen vergelijken. Een beursstand is geen decorstuk, maar een strategisch communicatiemiddel.”
Ook duurzaamheid wordt met de dag belangrijker. “We werken met herbruikbare structuren en duurzame materialen. Ongeveer 90% van ons materiaal kunnen we hergebruiken. Klanten verwachten ook transparantie over wat er met de stand gebeurt na de beurs.”

Grenzen verleggen 

Vandaag bouwt Aktual niet alleen in bakermat België, maar ook in Duitsland, Nederland, Frankrijk tot de Verenigde Staten, Shanghai, Singapore en Dubai. “Die internationale sprong kwam er grotendeels dankzij Belgische ondernemers die hun activiteiten internationaal gingen uitbreiden. We willen groeien via overnames en blijven investeren in creativiteit en dienstverlening. De kracht van een stand zit immers niet alleen in het ontwerp, maar in het totaalplaatje. Van concept tot connectie.”
Met dezelfde passie waarmee het ooit begon kijkt Aktual vandaag vooruit. De stevige fundamenten, het familiaal karakter, de creatieve spirit en klantgerichte aanpak blijven de motor, en dat met een team dat elke dag alles geeft. Op naar de volgende 40 jaar!

Foto's hieronder: een aantal realisaties van Aktual

Aktual bv 
Noorwegenstraat 22 - 9940 Evergem
info@aktual.be - aktual.be


 

Voka viert jarige bedrijven

Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfestival. 

Dit zijn de jubilarissen van 2025: 

  • 5 jaar: HAEDES
  • 10 jaar: Aksis, Corporify, MyFin, Olympus Mobility en TIDES
  • 20 jaar: Ingrizo, en Zidis
  • 25 jaar: ADS Metaplast, Brouwerij De Graal, Safety Jogger, Schilder Vertriest en Senior Consultants Vlaanderen
  • 30 jaar: HOGENT en IT1
  • 35 jaar:  DBS-bekisting en Van Cauter Multitechnieken
  • 40 jaar: Aktual, Fujirebio Europe en Juri
  • 50 jaar: Volvo Group
  • 60 jaar: Steenimex
  • 65 jaar: NIDO
  • 80 jaar: Mervielde
  • 100 jaar: Amcor Gent, Molymet Belgium en Vossaert

Ontdek ze allemaal via deze link

Viert jouw bedrijf in 2026 een jubileum? Laat het ons weten!

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Contactpersoon

Ann Vandamme

Communicatie - Ledenrelaties

Gent Festival van Vlaanderen

Artikel uit publicatie

Jobat
Soundfield
Deloitte Private
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
ING
Mensura
SDWorx