Na haar PhD in de computerwetenschappen startte Lien Deboosere enkele jaren geleden haar eigen bedrijf Evolynx op. Het traint, coacht en begeleidt bedrijven om processen in kaart te brengen en hun digitale transformaties succesvol te realiseren.

“Evolynx staat voor evolutie, waarbij we de processen binnen een bedrijf bekijken en verbeteringen aanbrengen waar nodig. Lynx verwijst naar de snelle manier waarop we de link leggen tussen business en IT. Zelf zijn wij geen IT-partner die software implementeert, maar we helpen de klant bij de voorbereiding, het digitale project zelf en de opvolging ervan”, vertelt Lien Deboosere.
“We werken vooral in West-Vlaanderen met bedrijven die voor grote digitale uitdagingen staan, zoals de implementatie van ERP-systemen. Samen met de klant gaan we op zoek naar de beste manier om hun softwarepakket optimaal samen te stellen. Een goede IT-partner is vaak belangrijker dan het pakket waarmee die werkt. Het is vooral belangrijk dat zij de sector ook goed kennen”, weet Lien Deboosere.
We streven naar duurzame verankering.
Lien Deboosere
Learn Office Game
Bij de start van een samenwerking met een klant werken we met een simulatiespel waarbij een fictief bedrijf wordt nagespeeld. Elke medewerker krijgt een bepaalde rol. We analyseren wat ze doen en hoe ze zich organiseren. In een tweede ronde verbeteren de medewerkers zelf het proces. We zien vaak dat de problemen zich verleggen: sommige medewerkers worden overbelast, terwijl anderen amper werk hebben. We verbeteren opnieuw het proces zodat na de derde ronde iedereen evenveel werk heeft. Het einddoel is rust te creëren in de organisatie. Wat we uit dat spel leren, nemen we mee om de processen in het echte bedrijf in kaart te brengen. Volgens het principe van de best practice gaan we de standaardsoftwarepakketten optimaal inzetten.”
De voorbereiding op een nieuw ERP-systeem duurt typisch 3 tot 6 maanden. “Uiteindelijk komen we tot een win-winsituatie voor alle partijen. Dankzij de juiste IT-partner en onze hulp is een bedrijf achteraf beter in staat om in zijn digitale transitie een versnelling hoger te schakelen en zich tot een steviger bedrijf te ontwikkelen.”
Evolynx zet sterk in op de verankering van de methodiek bij klanten. “We willen dat de methodiek in de organisatie verankerd wordt, zodat men later zelf in staat is om kleine verbeteringen in de processen aan te brengen waar nodig”, besluit Lien.
Challenge – Act – Care
De baseline van Evolynx is ‘Challenge – Act – Care’. “We willen onze klanten uitdagen en begrijpen waarom ze op een bepaalde manier werken. Zo kunnen we effectief stappen ondernemen en veranderingen doorvoeren, met de nodige aandacht voor de medewerkers. Veranderingen zijn niet altijd evident voor hen en stuiten soms op weerstand. Als externe partner word je als expert aanzien, waardoor mensen meer openstaan voor verandering. Door de toegevoegde waarde van de nieuwe processen in de verf te zetten en aan te tonen dat de toekomst in het bedrijf alleen maar beter wordt, krijg je de medewerkers mee in het verhaal en kan je alles in lijn krijgen met de strategie die het bedrijf voor ogen heeft.”