“Van eerste levering tot recyclage bij eindelevensduur”
“If you have a problem, if no one else can help, maybe you can hire… The A-Team!” Deze legendarische tv-serie uit de jaren 80 die humor en avontuur combineerde kwam te vroeg voor dertigers Jeremie en Basiel Joye. Toch inspireerde ze de broers om met Joye T’rec uit Roeselare zelf een A-Team te vormen. Met transport dat niches opzoekt, zoals het vervoer van oldtimers en exclusieve voertuigen of een wagen klaarzetten op de (buitenlandse) vakantiebestemming van de klant. “Die uitstraling trekken we ook door in ons nieuw gebouw, dat een vreemde eend in de bijt is op dit bedrijventerrein”, vertelt Jeremie Joye.

Dat bedrijventerrein is Beveren-Onledebeek langs de Roeselaarse ringweg, waar Joye T’rec als eerste bedrijf 1 hectare kocht en er 4 jaar ‘kampeerde’ in 3 gestapelde containers op een parkeervlakte. “Sinds 2 jaar zitten we in ons groenkleurig en volledig in hout opgetrokken nieuw kantoor. Coussée- Goris-Huyghe architecten ontwierp een horizontale balk met kantoren en een torenvolume als blikvanger, waarin de technieken zitten en er ruimte is voor ontspanning en kortverblijf voor gasten. Het is volledig CO2-neutraal – als tegenwicht voor onze sector die veel uitstoot – en vormt een visuele buffer tussen de zachte natuur aan de overkant van de R32 en de harde materialen – staal, beton – op onze parking. De horizontale rastering is een palissade, gebaseerd op Bekaertdraad, die voor doorkijk zorgt.”
Internationaal, nationaal, lokaal
Het bedrijf werd in 1986 opgericht door de ouders van de broers. “Vader startte met lokale pechverhelping voor Europe Assistance, dat steeds vaker vroeg om ook in het buitenland gestrande auto’s op te halen. Met de groei van het (auto)toerisme groeide ook ons bedrijf. Ook vandaag doen we nog die pechverhelping, voor diverse maatschappijen, in het buitenland en ook in een straal van 30 kilometer rond ons bedrijf. Steeds meer halen we ook fietsen met lekke banden op. In Roeselare kennen mensen ons ook van het wegslepen van wagens in opdracht van de politie.” (lacht)
“Buiten de vakantieperiodes doen we internationaal ook gewoon autotransport, zoals een lading nieuwe Audi’s afhalen bij de constructeur in Spanje en meebrengen naar België. Maar de hoofdzaak is transport van nieuwe of tweedehandswagens richting Frankrijk, Spanje of Portugal, en terugkeren met repatriëringen voor de verzekeringsmaatschappijen. Op de Franse markt doen we ook veel vervoer van afgeschreven auto’s naar recyclagecentra. Nationaal doen we transport voor grote groepen zoals onze verre buren van DEX, die in België tientallen verkoop- en servicepunten hebben en een PDI-center in Roeselare. Daar worden opgekochte wagens vóór levering geïnspecteerd, volledig in orde gezet en gepoetst. Wij zorgen voor alle vervoer tussen de stores en de PDI. Idem voor Van Mossel, dat aan een grote opmars bezig is in België en binnenkort ook in Roeselare een PDI-center opent. Ten slotte doen we ook exclusief transport met 2 gesloten opleggers, om prototypes te vervoeren of voor veilingen en beurzen. Zo reden we recent heel België rond om de nieuwe DS8 bij elke dealer te gaan voorstellen. Eigenlijk kun je het zo samenvatten: van eerste levering tot recyclage bij eindelevensduur, als er niemand achter het stuur zit, zitten wij ertussen.”
Een Ferrari cabrio naar Saint-Tropez brengen en op het eind van de zomer terug ophalen, is heel gewoon. Maar we doen ook vaak het vervoer voor rally’s.
Jeremie Joye
‘Specialekes’
Naast ‘gewoon’ vakantietransport – van zeg maar de doordeweekse wagen – gaat het vaak over het vervoer van exclusieve wagens naar tweede verblijven en andere vakantiebestemmingen. “Een Ferrari cabrio naar Saint-Tropez brengen en op het eind van de zomer terug ophalen, is heel gewoon. Maar we doen ook vaak het vervoer voor rally’s, zowel van privégroepen als van bekende organisatoren, waarbij wij zorgen dat de wagens op het vertrekpunt klaarstaan, en we ze op het eindpunt ophalen en terug naar België brengen. Zo werkten we mee aan de GT-tour van een groep vrienden uit het Brugse vanuit Toulouse, regelden we transport voor 120 wagens naar Corsica en terug vanuit Sardinië voor Le Grand Tour van een organisatie uit Wielsbeke/Kortrijk, en mochten we ook al medewerkers inzetten voor de Mille Miglia, een exclusieve endurancerace in Italië met oldtimers uit de periode tussen 1927 en 1957.”
‘Special Forces’
“Eind dit jaar nemen we het stuur van Joye T’rec over van onze ouders. Basiel en ik willen vooral de beste blijven en verder groeien in onze niche. Dat ons logo gebaseerd is op dat van de Britse Royal Air Force is niet toevallig. Onze ‘special forces’ doen niet het doorsnee werk van de autotransporteurs die je tegenkomt tussen zeg maar Zeebrugge en Antwerpen of Gent. Ze maken de zotste dingen mee en komen op heel speciale plekken. Het is onze droom dat, als klanten overwegen om hun kostbaarste rollend materieel van punt a naar punt b te laten brengen, ze maar aan één naam denken: Joye T’rec!”