Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Brugs Beleidsprogramma 2025-2030: Apzi-Voka optimistisch, maar werk begint pas

Brugs Beleidsprogramma 2025-2030: Apzi-Voka optimistisch, maar werk begint pas

West-Vlaanderen
  • 13/06/2025

Apzi-Voka West-Vlaanderen, de vereniging van havengebonden ondernemingen in Zeebrugge, ziet na een eerste grondige analyse heel wat positieve elementen in het Beleidsprogramma 2025-2030 van de stad Brugge. Apzi-Voka vindt duidelijke sporen van de prioriteiten uit het Apzi-Voka-memorandum terug. Het Brugse programma biedt perspectief en toont bereidheid om samen te werken rond de verdere ontwikkeling van de haven, met weliswaar veel aandacht voor de leefbaarheid in en rond de haven, maar ook voor investeringen in noodzakelijke haveninfrastructuur.

Een stadsbestuur dat het strategische belang van Zeebrugge erkent

Het is bemoedigend dat het nieuwe stadsbestuur een apart hoofdstuk wijdt aan Zeebrugge en het havengebied, onder de noemer ‘Zeebrugge: haven en leefbaarheid in harmonie met elkaar’. Verschillende beleidsmaatregelen getuigen van inzicht in de structurele uitdagingen en kansen die het havenplatform biedt. Zo wordt expliciet de realisatie van de nieuwe zeesluis (actiepunt 471) genoemd, met een duidelijk appel aan de Vlaamse overheid om tijdens deze legislatuur de werken te starten. Apzi-Voka onderschrijft het strategische belang van dit project, dat fundamenteel is voor de verdere maritieme groei van havenplatform Zeebrugge. Ook het engagement om te onderzoeken hoe de Vandammesluis grondig gerenoveerd kan worden en de vraag naar de ontsluiting van Zwankendamme via het zogenaamde ‘Hollands Complex’ (472), getuigen van voortschrijdend inzicht in de mobiliteitsknoop en het belang van maritieme en hinterlandtoegankelijkheid.

Duurzame infrastructuur en ruimte voor bedrijvigheid

Dat de stad ook wil inzetten op duurzame ontsluiting via spoor en estuaire vaart (476) sluit naadloos aan bij de langetermijnvisie van Apzi-Voka. Ook het engagement voor een nieuw actie- en investeringsplan voor de Transportzone, inclusief een bijkomende vrachtwagenparking in de achterhaven (477), is cruciaal in de context van verkeersveiligheid en logistieke efficiëntie. De aandacht voor de vragen van de roro-sector is eveneens positief: de geplande steun aan nieuwe autotorens (479) toont dat men ook werk wil maken van optimalisatie in het ruimtegebruik.

Apzi-Voka verwelkomt ook het expliciet vermelden van de energietransitie in het havengebied (480), onder meer via de ontwikkeling van windturbinezones (94) en walstroominstallaties (478). Daarnaast is er ook aandacht voor de visserij – met onder andere de renovatie van de visserskade (487) en de reconversie van de Vismijnsite (488) – wat aantoont dat ook de kleinere, maar voor Zeebrugge iconische sectoren niet worden vergeten.

Nood aan versterking op vlak van arbeidsmarkt en visie op beleidsplannen

Toch ontbreekt het in het beleidsprogramma aan duidelijke arbeidsmarktmaatregelen gericht op de haven. Apzi-Voka pleit al langer voor meer aandacht voor knelpuntberoepen, opleiding, mobiliteit van werkkrachten en het gericht aantrekken van internationaal talent. Ook de strategische rol van Zeebrugge in het kader van het Strategisch Beleidsplan Kustvisie blijft voorlopig onbesproken, terwijl dit plan een fundamentele impact zal hebben op de toekomst van het havengebied en de ondernemingen die er actief zijn. En hoewel Brugge reeds de opdracht heeft gegeven aan de WVI om te starten met het revitalisringstraject van de Zeebrugse Transportzone, had Apzi-Voka graag meer gelezen over deze revitalisering en de financiering ervan in het beleidsprogramma.

Samenwerking als sleutel tot succes

Apzi-Voka besluit dat de ambities die in het programma werden opgenomen, goed zitten. De sleutel zal liggen in een goede uitvoering en de betrokkenheid van alle actoren in en rond de haven. Apzi-Voka biedt zich daarom als constructieve partner aan om de actiepunten van het Brugse stadsbestuur mee te helpen realiseren. Apzi-Voka feliciteert het nieuwe stadsbestuur met de totstandkoming van dit beleidsprogramma en kijkt met vertrouwen uit naar de eerste stappen van de nieuwe bestuursploeg. Brugge toont zich hiermee niet enkel als historische trekpleister, maar ook als toekomstgerichte partner voor haar haven en economisch weefsel.

apzi

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx