OPUA-Voka West-Vlaanderen roept de Vlaamse Regering op om in het Geïntegreerd Investeringsprogramma van de minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Havens prioritair middelen te voorzien voor de aanleg van een nieuwe kaaimuur met aangrenzend terrein in de oostelijke havendam van de haven van Oostende.
Die cruciale infrastructuur is niet alleen een hefboom voor de verdere ontwikkeling van de off shorewindenergiesector, maar ook een strategisch antwoord op de toenemende nood aan efficiënte en robuuste kustverdediging.
De Project-MER voor dit project werd inmiddels ingediend en door verschillende adviesorganen beoordeeld. OPUA-Voka benadrukt dat er nu dringend politieke daadkracht nodig is om de investering effectief te realiseren. De aanleg van de nieuwe kaaimuur maakt het mogelijk om zogenaamde DP3-schepen – grote off shore-installatieschepen die essentieel zijn voor de opbouw en het onderhoud van windturbineparken op zee – efficiënt te ontvangen.
Dit project biedt een unieke combinatie van economische meerwaarde en maatschappelijk nut.
Sleutelrol
Haven Oostende heeft zich de voorbije jaren geprofileerd als een voortrekker in de blauwe economie. Die nieuwe infrastructuur stelt de haven in staat om die rol te blijven spelen in een internationale context waarin schepen, turbines en onderdelen steeds groter worden. Tegelijkertijd speelt het project een sleutelrol in de strijd tegen de gevolgen van de klimaatverandering. De kustlijn van West-Vlaanderen wordt steeds vaker geconfronteerd met zware stormen en versnelde erosie. Traditionele strandopspuitingen – nodig om duinen en bebouwing te beschermen – nemen in frequentie en omvang toe. Met een kaaimuur op deze strategische locatie, dicht bij de stranden en buiten het stedelijke centrum, wordt het mogelijk om grote hopperzuigers rechtstreeks aan te laten meren in een tij-onafhankelijke omgeving. Daardoor kunnen strandsuppleties efficiënter, goedkoper en met minder hinder voor de omgeving worden uitgevoerd. Bovendien wordt zo ook het stadscentrum van Oostende maximaal gevrijwaard van werfverkeer en geluidsoverlast.
De investering biedt met andere woorden een unieke combinatie van economische meerwaarde en maatschappelijk nut. Ze draagt bij aan de duurzame groei van de haven van Oostende, garandeert de aansluiting op toekomstige off shore windontwikkelingen en maakt een performanter kustbeschermingsbeleid mogelijk. Haven Oostende werkt al jaren in stilte aan het project en onderbouwde het voorstel met technische en economische analyses, waaronder een maatschappelijke kostenbatenanalyse onder leiding van academische experts. Intussen werd het plan geëvalueerd door middel van een milieueffectenrapport en zal er later een aanvraag voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning ingediend worden.
OPUA-Voka West-Vlaanderen vraagt dan ook met aandrang dat de Vlaamse Regering haar strategische beleidsintenties omzet in concrete financiële engagementen. Zonder deze investering dreigt Oostende achterop te raken in een cruciale fase van de energietransitie én klimaatadaptatie. Met de juiste keuze vandaag, kunnen we de haven toekomstbestendig maken, onze kwetsbare kustlijn beter beschermen en de Noordzee ontwikkelen tot de energiecentrale van de toekomst vanuit een Vlaamse haven. Een investering in deze nieuwe kaaimuur is dus een weloverwogen investering in de jobs en welvaart van morgen.
