“Versterkt onze rol als logistieke hub in Vlaanderen”
Na anderhalf jaar voorbereiding met Infrabel is het zover: het spoor in Haven Oostende is opnieuw in gebruik. Op 15 mei kwam er voor het eerst een autotrein aan – een primeur voor de haven. Het is het startpunt van een groter intermodaal project rond de Tilburyterminal, met rechtstreekse verbindingen naar diverse bestemmingen in Europa. Er zullen wekelijks 3 autotreinen komen en er is potentieel voor nog meer spoorvervoer op andere plaatsen in de haven.

Donderdag 15 mei was in Haven Oostende een historische dag: voor het eerst kwam er een trein met nieuwe auto’s aan. Die werd ontvangen op de Tilburyterminal langs de Vergunningenstraat. De vernieuwde terminal maakt deel uit van 15 hectare omheinde en beveiligde terreinen waarin Haven Oostende investeerde om rorotrafiek en andere logistieke ontwikkelingen aan te trekken. Deze worden voornamelijk gebruikt voor het overslaan van wagens van Toyota Motor Europe. De Japanse constructeur werd in 2023 een belangrijke klant voor Haven Oostende en werd daar vorig jaar voor erkend als ‘havenpersoonlijkheid van het jaar’. Vanzelfsprekend stonden er Toyota’s op de eerste autotrein.
“Het is de bedoeling om wekelijks 3 treinen van 200 tot 250 wagens te ontvangen. Dat gebeurt in samenwerking met spooroperator Lineas, logistiek behandelaar International Car Operators (ICO) uit Zeebrugge en ons stuwadoorsbedrijf OSSCO”, zeg CEO Dirk Declerck van Haven Oostende. “Deze autotrein symboliseert meer dan alleen een nieuwe verbinding. Het is een bewijs van onze transformatie naar een veilige, volle en vernieuwende haven. 10 jaar na het einde van de ferrydiensten, ontvingen we vanaf eind december 2023 opnieuw roroschepen, sindsdien specifiek met auto’s. Vandaag brengen we op een slimme manier weg, water en spoor samen.”
Ook Plassendale
CEO Benoît Gilson van Infrabel engageert zich om het spoorgebruik verder te ontwikkelen. “Dit is de eerste cargodienst in Haven Oostende in 15 jaar. Hierop willen wij kapitaliseren om het grote potentieel verder te benutten. De volgende stap wordt het reactiveren van de spoorverbinding met de zone Plassendale. De sterktes van Haven Oostende zijn de maritieme ligging, de beschikbare gronden, de nabijheid van de luchthaven en een flexibele samenwerking die je in de grote havens niet vindt.”
“Als ervaren partner in spoorvervoer kijken ook wij ernaar uit om hieraan mee te werken”, zegt CEO Erik van Ockenburg van Lineas. “Het spoor is een aantrekkelijke transportmodus voor grote volumes zoals ladingen auto’s. Deze eerste dienst in Oostende maakt heel Vlaanderen mee sterker in de rol van logistieke draaischijf voor automotive.”
“Dit is een mijlpaal voor onze werkgelegenheid, groei en duurzamere toekomst”, zegt havenvoorzitter en schepen van Economie Charlotte Verkeyn. “Het spoor biedt een versterkend alternatief naar shortsea en helpt tegelijk om talrijke vrachtwagenladingen veilig van de weg te halen. Dit is ook goed voor de werkgelegenheid. Door de recente toename van de invulling van de haven keren veel Oostendse dokwerkers met plezier uit andere havens terug. Van quasi geen havenarbeid 2 jaar geleden, verwachten we dit jaar op 2.500 shifts uit te komen.”