Structurele krapte, grote transities en een vertragende groei van de beroepsbevolking: we staan voor een opleidingsnood van al wie vandaag werkt, werk zoekt of straks de schoolbanken verlaat. Vlaanderen mist een talentstrategie. Voka West-Vlaanderen pleit voor meer regie en resultaatsgerichtheid in het opleidingsbeleid. Zonder een wendbare en goed opgeleide beroepsbevolking is onze welvaart niet houdbaar.
Op de West-Vlaamse arbeidsmarkt ontstaat een groter wordende kloof tussen de vaardigheden van werkzoekenden en medewerkers enerzijds en de behoeft en van werkgevers anderzijds. Werknemers die al aan de slag zijn, zijn te weinig bereid tot het volgen van opleidingen doorheen hun loopbaan: 8 op 10 werknemers hebben geen interesse in een opleiding. Talentontwikkeling doorheen de hele carrière is nochtans cruciaal om de productiviteit van medewerkers en van de hele West-Vlaamse economie hoog te houden: 95% van de ondernemingen geeft aan dat de benodigde vaardigheden van hun medewerkers zullen veranderen.
De Vlaamse overheid besteedt meer dan 1,3 miljard euro per jaar aan diverse opleidingsinitiatieven, los van het leerplichtonderwijs: denk aan het volwassenenonderwijs of het deeltijds kunstonderwijs, VDAB of opleidingen die in de hobbysfeer zitten. Tegelijk wordt het mes gezet in opleidingsinstrumenten die rechtstreeks inspelen op arbeidsmarktbehoeften. Vlaanderen slaagt er door de enorme versnippering aan instrumenten en beleidsplannen niet in om de publieke middelen in te zetten op de plek waar ze het beste zouden renderen voor de arbeidsmarkt. Het beleid moet er mee voor zorgen dat werknemers zich doorheen hun loopbaan permanent bij- en omscholen om te kunnen beantwoorden aan de wijzigende vragen van een economie in volle transitie en het creëren van duurzame loopbanen.
Regiekamer
Vlaanderen mist een regiekamer die richting geeft aan het opleidingsbeleid en die samenwerking tussen actoren structureel verankert. Het vormingslandschap is versnipperd, complex en onvoldoende afgestemd op de noden van ondernemingen en werknemers. De focus ligt nog te vaak op participatie (onder meer de Europese 60%-doelstelling), terwijl inhoudelijke relevantie, skills-ontwikkeling en effectiviteit onderbelicht blijven. Bovendien blijft nog heel wat opleidingscapaciteit die al aanwezig is bij ondernemingen, sectoren, private opleidingsverstrekkers en het hoger onderwijs onbenut.
“Het is hoog tijd dat de Vlaamse Regering de regie in handen neemt en strategische keuzes maakt in het opleidingsbeleid. We kunnen niet langer accepteren dat de hobby’s van sommige Vlamingen wel ondersteund worden, maar de economische opleidingsnoden stiefmoederlijk worden behandeld. Zet het geld in daar waar het onze economie en de loopbanen versterkt”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. “Het huidige Vlaamse opleidingsbeleid wat vertimmeren, zal niet voldoende zijn. Er is nood aan de opbouw van een nieuw en toekomstbestendig huis: een echte Vlaamse talentstrategie. Wij doen met Voka een concreet voorstel voor zo’n nieuwe strategie en gaan hierover het gesprek aan met het beleid en met alle betrokken partners”, besluit Bert Mons.
Lees in onze Voka Paper de voorstellen
