Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Mobiliteit is een van de speerpunten van Hallbar

Mobiliteit is een van de speerpunten van Hallbar

  • 03/05/2024

“Nog veel mogelijkheden voor fietsleasing” 

Michiel Van Hooreweder helpt met zijn Zwevegemse onderneming Hallbar andere bedrijven duurzaam ondernemen, met verbetertrajecten en concrete actieplannen. Een van de zaken waar hij graag op inzet is mobiliteit. “Als mobility coach probeer ik zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen, want dat zijn 6 vliegen in één klap.”

Mobiliteit is een van de speerpunten van Hallbar Michiel Van Hooreweder

Van Hooreweder bekijkt samen met ondernemers wat ze op vandaag al ondernemen op vlak van duurzaamheid, welke zaken nog voor verbetering vatbaar zijn en op welke manier ze het efficiëntst stappen vooruit kunnen zetten. “Dat zijn vaak evidente dingen, zoals de CO2-uitstoot in kaart brengen of energieverbruik onder de loep nemen. Maar we graven ook dieper, om te vermijden dat klanten bij wijze van spreken tevreden zijn over 100 bomen die ze planten als ze tegelijk in andere domeinen een negatieve impact hebben.”

Met de fiets naar het werk gaan zit er bij ons minder in dan pakweg in Gent en Antwerpen.

Mobiliteit is een van de stokpaardjes van Hallbar. “Ik heb zelf een grote passie voor de fiets. Ik help dan ook graag mee om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. Met de steun van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit ben ik op dit moment een draaiboek aan het opmaken, dat bedrijven moet begeleiden bij die doelstelling. Veiligheidstraining, motivatiecoaching, een degelijke fietsenstalling voorzien, omkleedruimtes voor wie met de fiets aankomt op het werk, voldoende leasemogelijkheden aanbieden,… zijn maar enkele concrete voorbeelden van hoe een werkgever wel degelijk een grote invloed heeft op het aantal werknemers dat voor de fiets kiest.” 

Fietsleasing 

Er is op dat vlak zeker nog verbetering mogelijk. “Slechts een kwart van de werkgevers zet nu al in op fietsleasing voor zijn medewerkers. En in die bedrijven gaat nog maar een kwart van de mensen in op dat aanbod. Dat zijn cijfers voor heel België; West-Vlaanderen presteert nog slechter. Met de fiets naar het werk gaan zit er bij ons minder in dan pakweg in Gent en Antwerpen. Het feit dat wij relatief weinig files hebben speelt daarin een grote rol. Een voorbeeld: meer dan de helft van de 3.000 werknemers van BASF in de Antwerpse haven gaan met de fiets naar het werk, omdat ze er met de wagen gewoon veel langer over doen.” Het loont voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren voor de fiets te kiezen. “Je slaat 6 vliegen in één klap. Het is gezonder voor je medewerkers, je beperkt er de CO2-uitstoot van je bedrijf mee, je hebt minder parking en minder dure laadpalen nodig, je beperkt de file rondom je bedrijfsterrein, het zorgt voor een betere uitstraling voor jou als werkgever en voor een teamgevoel, en het is financieel interessant voor je werknemers.” 

Hallbar bekijkt welke infrastructurele aanpassingen het best gebeuren om mensen op de fiets te krijgen, hoe je je werknemers kan motiveren en wat de beste fietsleasemogelijkheden zijn voor elk bedrijf. “Maar daarnaast organiseer ik ook opleidingen rond elk type fiets, om je werknemers te helpen zich zo veilig mogelijk te verplaatsen – inclusief de speedpedelecs”, klinkt het. Hallbar mikt voornamelijk op kmo’s tot 250 werknemers. (JM - Foto Kurt) 

www.hallbar.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie