Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • NDQ Logistics verdubbelde VK-transporten ondanks Brexit

NDQ Logistics verdubbelde VK-transporten ondanks Brexit

  • 07/04/2023

NDQ Logistics is één van de zeldzame lokale familiebedrijven in de haven van Zeebrugge. Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur richten zich op trafiek met het Verenigd Koninkrijk. Eind april openen ze feestelijk de uitbreiding van het magazijn tot 12.000 m². “We investeerden 15 miljoen euro in extra ruimte, administratieve expertise, IT en 200 bijkomende opleggers. Ons team groeide en sinds de Brexit verdubbelden we onze transporten richting VK.”

NDQ oplegger

In 2004 richtte het echtpaar Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur in Brugge met slechts enkele opleggers het vervoerbedrijf NDQ op. De afkorting komt van hun namen. Ze kenden een sterke opgang in transport met trailers naar voornamelijk het Verenigd Koninkrijk. 5 jaar geleden verhuisden ze hun bedrijf voor verdere groei naar de Koffieweg in de achterhaven van Zeebrugge. Daar in de Maritieme Logistieke Zone zijn ze tussen de multinationals – zoals Bridgestone, ICO, Wallenius Wilhemsen en Pepsico – een zeldzaam lokaal familiebedrijf. Ook inhoudelijk groeiden de activiteiten van transport naar een brede logistieke behandeling gericht op export naar het VK. Het bedrijf ging ondertussen onder de ruimere vlag NDQ Logistics varen.

In 2021 kregen ze een omgevingsvergunning om de magazijnen meer dan te verviervoudigen. “We investeerden in een state-of-the-art warehouse van 12.000 m² en kantoren”, zegt zaakvoerder Nicolas Dehaemers. Het magazijn is met het spoor verbonden en bevat innovatieve, zelfs revolutionaire IT-systemen. De uitgebreide site wordt eind april officieel in gebruik genomen. “Daarnaast groeide met de recente aankoop van 200 nieuwe opleggers ons trailerpark naar 600. In totaal gaat het om een investeringspakket van 15 miljoen euro.”

Grote volumes

NDQ Logistics groeide niet ondanks maar dankzij de Brexit. “Op 31 januari 2020 trad het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie. In de praktijk trad het handelsakkoord pas een klein jaar later in voege. Sinds januari 2021 komt er dus een pak meer administratie kijken bij het verhandelen van producten met het VK. Wij hebben toen geen seconde getwijfeld om ons die administratieve expertise eigen te maken. We hebben de Brexit van een bedreiging in een opportuniteit omgebogen. We ontzorgen de klanten voor hun complete exportproces naar het VK. Ze kunnen op hun 2 oren slapen: hun transport gebeurt veilig, op tijd, kostenefficiënt en volledig volgens de regels”, legt Dehaemers uit.

Die flexibele omschakeling leverde resultaat op: “Dagelijks vertrekken hier 100 opleggers naar het VK, het dubbele van 3 jaar geleden. Bovendien zijn we dankzij de investeringen nu uitgerust om het volume in de komende jaren nóg eens te verdubbelen”, zegt Dehaemers. Het familiebedrijf is eigenaar van het wagenpark, de magazijnen en kantoren, de uitrusting en de IT-systemen. NDQ werkt met 40 mensen voor bedrijven die grote volumes naar het VK exporteren. De goederen lopen uiteen van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal en van fast moving consumer goods (fmcg) tot onderdelen voor de automotive sector.

Apzi - Voka WVL

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie