Uitdaging: ik wil graag iets (nieuws) ondernemen. Wat zijn de volgende stappen? Anja Boudry - De Gouvernante
Anja Boudry uit Waregem startte enkele maanden geleden met De Gouvernante, een outsourcingsbedrijf dat drukbezette, ondernemende ouders aan een kwaliteitsvolle nanny linkt. “De grootste uitdaging voor mij? Beseffen dat het tijd vraagt voor een onderneming om te groeien en daar tegelijk het geduld voor kunnen opbrengen.”
De Gouvernante zit nog volop in de opstartfase. “Gezinnen die op zoek zijn naar een nanny zijn er genoeg. De rem zit vooral op de juiste, kwaliteitsvolle nanny’s vinden die bij hen passen. Net zoals in alle sectoren speelt ook hier de algemene arbeidskrapte. Intussen zijn er via De Gouvernante 3 gezinnen gematcht aan 3 nanny’s”, vertelt Anja Boudry.”
Als je een zaak start, zijn een aantal stappen essentieel, ondervond ze. “Een businessplan opmaken is het allerbelangrijkste”, vertelt Anja Boudry. “Daarbij moet je kritisch zijn voor jezelf. Welk businessmodel heb je in gedachten, en past dat volledig bij de manier waarop je zelf wil ondernemen? Is je idee haalbaar op lange termijn? Voor mezelf had ik uitgemaakt dat de omzet van De Gouvernante niet afhankelijk mocht zijn van de tijd en energie die ik er in stopte. Ik ben bereid om er nu meer tijd en energie in te stoppen dan het opbrengt, met de hoop dat het later, met minder input, goed draait en ik meer de handen vrij heb voor iets anders.”
“Ten tweede heb ik ondervonden hoe belangrijk het is om je te omringen met de juiste mensen. In de dienstensector waarin De Gouvernante werkzaam is, is de nood aan visibiliteit groot. De impact van social media had ik zelf onderschat. Het loont echt wel om daar ondersteuning voor te zoeken. Ik heb op dat vlak een goede partner gevonden. Ook een goede boekhouder onder de arm nemen, lijkt me een belangrijke stap in een ondernemersverhaal.”
Klankbord
Van bij de start van De Gouvernante leek het Anja belangrijk om zich te omringen met gelijkgezinden en andere ondernemers. “Om die reden heb ik me ingeschreven in het Bryo-traject. Enerzijds wilde ik van vrouwelijke ondernemers specifiek horen hoe zij een goeie work-lifebalance nastreven. Deelnemen aan dergelijke trajecten neemt bovendien ook de eenzaamheid wat weg van het ondernemen. Je vindt er ook een vorm van klankbord in de andere deelnemers. Het is heel leerrijk om in gesprek te gaan met ondernemers die in dezelfde fase van ondernemen zitten.”
De grootste uitdaging waar een startende ondernemer mee geconfronteerd wordt, is volgens Anja geduld kunnen opbrengen. “Tijdens de Bryo-bijeenkomsten hoorde ik diezelfde uitdaging ook bij andere deelnemers. Een onderneming moet de tijd krijgen om te groeien, dat besef je als ondernemer wel. Maar iedereen wil dat zijn onderneming succesvol wordt, het liefst zo snel mogelijk. Het gaat niet altijd zo snel als we zelf willen. Het is een kwestie van geloven dat het goed komt, vertrouwen hebben en doorzetten.”
Tip van Voka
Ga in gesprek met minstens 10 potentiële klanten. Bevraag (regelmatig) je doelgroep. Is er écht wel een markt voor jouw idee? Waar hecht je publiek belang aan? Wat zijn de verwachtingen? Probeer met deze gesprekken het probleem dat je wil oplossen volledig te begrijpen en let op voor jouw eigen veronderstellingen.