Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Laurence Carels van CDM Stravitec, Global Ambassador USA

Laurence Carels van CDM Stravitec, Global Ambassador USA

  • 10/03/2022

Mercurio Global Ambassador Laurence Carels gaat met CDM Stravitec voor buitenlands groei

Sinds verleden zomer staat Laurence Carels aan het roer van CDM Stravitec. Haar ambitie? De internationale koers van het familiebedrijf voortzetten. Maar ook haar inzichten in internationaal ondernemen als Global Ambassador doorgeven.“Het is niet omdat je dezelfde taal spreekt, dat je elkaar begrijpt.”

Jullie slogan klinkt ‘Making your world a quieter place’. Hoe doen jullie dat concreet?

Laurence Carels: “Wij zijn gespecialiseerd in geluids- en trillingsisolatie van gebouwen en industriële toepassingen. De systemen die we plaatsen, hebben de bijzondere eigenschap dat ze externe en interne trillingen tegenhouden. Op die manier zorgen ze voor stille en trillingsvrije ruimtes.”

“Onze oplossingen vind je onder meer terug in het concertgebouw in Brugge, het Museum of Modern Art (MoMa) in New York, de BBC Studios in Londen en Bibliothèque nationale de France. Internationale projecten hebben sinds onze opstart deel uitgemaakt van onze activiteiten. We opereren in een kleine niche en dat maakt dat je niet anders kunt dan internationaal te gaan.”

In 2007 kwam je aan boord van CDM Stravitec. Wat trok je aan om voor het bedrijf dat je vader in 1986 overgenomen had, te gaan werken?

“Ik was toen net afgestudeerd. M’n ouders stimuleerden me om meteen bij CDM Stravitec aan de slag te gaan. Ik heb niet lang nagedacht en de sprong gewaagd. De economische crisis maakte het echter een moeilijke, maar tegelijkertijd zeer leerrijke periode.”

“In 2010 heb ik een andere belangrijke stap gezet. Samen met m’n echtgenoot ben ik naar de Verenigde Staten vertrokken om er een verkoopskantoor van CDM Stravitec in Chicago te openen. Het werd een fantastische ervaring.”

Laurence carels

Geest verruimen in het buitenland

Wat is er jou het meest van bijgebleven?

“Je bent geneigd om te denken dat een westers land als de Verenigde Staten er dezelfde gewoonten op nahoudt als wij in België. Niets is minder waar. Het is niet omdat je allebei Engels praat, dat je elkaar begrijpt en op dezelfde golflengte zit.”

“M’n jaren in Chicago hebben in ieder geval m’n geest verruimd. Ik ben gaan beseffen dat leren omgaan met een andere cultuur vooral inhoudt dat je de manier van denken van de andere begrijpt. Door die internationale ervaring, ben ik me steeds meer een wereldburger gaan voelen. Iemand die zich gemakkelijker in de situatie van de andere kan verplaatsen. Een eigenschap die je trouwens in allerlei soorten relaties van pas kan komen.”

Wat heeft jou met je Europese achtergrond geholpen om je opdracht in de Verenigde Staten met succes uit te voeren?

“Ik ben daar in contact gekomen met International Management Solutions. Een bedrijf dat Europese bedrijven helpt bij het opzetten van een lokale structuur. En dit zowel op het vlak van accounting, fiscaliteit als human resources. Zij fungeren als een soort van brug die de vertaalslag van de Europese denkwijze naar de Amerikaanse maakt. Zij hebben ons belangrijke inzichten meegegeven en ons op de valkuilen gewezen.” 

“Hun aanpak kon me erg inspireren. Ik ben dan ook een tijd voor hen actief geweest. Ik vond het ontzettend boeiend om andere onder-nemingen te helpen hun Amerikaanse droom waar te maken. Ik heb er heel wat fijne contacten aan overgehouden.”

Welk advies zou je willen meegeven aan bedrijven die overwegen de stap naar het buitenland te zetten?

“Laat je begeleiden door een externe partner. Als ik terugblik op hoe wij het in 2010 bij CDM Stravitec aangepakt hebben, dan zie ik een verbeteringspunt. In het begin wilden wij te veel zelf doen. Je verliest daar veel te veel kostbare tijd mee.”

“Probeer ook niet de Europese realiteit te kopiëren en op te dringen. Vertrek vanuit de eigenheden van het land waar je opereert. Amerikanen betalen nog altijd vooral met cheques of credit card. Het werkt echt niet om hen op te leggen om enkel via bankoverschrijvingen te werken.”

“Maar misschien is dit wel het belangrijkste advies: Doen! Blijf niet op je eiland zitten. Wij hebben als Belg de neiging ons kleiner te maken dan we werkelijk zijn. Wij hebben nochtans heel wat te bieden. Zowel op het vlak van expertise als aanpassingsvermogen. Laten we dat wat meer verzilveren.”

Een tip voor internationale ondernemers? Laat je begeleiden. Als ik terugkijk naar hoe wij het aanpakten denk ik dat wij te veel zelf deden. Je verliest daar veel te veel kostbare tijd mee.

Laurence Carels - CEO CDM Stravitec

Ambities en uitdagingen

Welke toekomst ambieer je voor CDM Stravitec?

“Een van de belangrijkste pijlers voor onze toekomst is het Go West plan. We willen nog meer groeien in Noord-Amerika. We beseffen dat dit heel wat extra investeringen zal vragen. Maar voor de Noord-Amerikaanse groei willen we voluit gaan. Dat wordt dan ook onze belangrijkste focus voor de komende jaren.”

Je gaat je ook verder inzetten als Global Ambassador van Mercurio. Wat drijft je in deze?

“Mensen advies geven, zodat zij kunnen groeien. Het geeft me een enorme voldoening. Ik groei zelf trouwens ook door m’n kennis te delen. Je ontmoet telkens nieuwe mensen. Van hen leer ik ook nieuwe dingen.”

Hoe ver staan jullie met de digitalisering van jullie organisatie? 

“Twee jaar geleden hebben we de beslissing genomen om Business Central te implementeren. Een ERP-programma van Microsoft. We zijn momenteel het pakket verder aan het uitrollen in onze internationale vestigingen. We zijn ervan overtuigd dat het ons heel wat efficiënties zal opleveren. “

“Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat digitalisering niet altijd van een leien dakje loopt. Nogal wat ondernemingen sukkelen met de moeizame integratie van hun ERP-programma. Het is dan ook een domein waar we je als bedrijf best wat ondersteuning kan gebruiken.”

Onlangs heb je een adviesraad opgericht. Wat was de aanleiding?

“Ik geloof sterk in de meerwaarde van externe expertise. Ik heb dan ook een aantal mensen in diverse sectoren (bouw, human resources, supply chain en finance) benaderd om deel uit te maken van onze adviesraad. Dat is een ideaal forum om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Als familiebedrijf is dat des te belangrijker. Je wil immers vermijden dat je een tunnelvisie krijgt.”

Durven springen

Jullie nemen deel aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Wat hopen jullie daarmee te bereiken?

“Een duurzame toekomst wordt op heel wat pijlers gebouwd. Denk maar aan gendergelijkheid, gezondheid en welzijn, industrie, innovatie en infrastructuur. Het zijn domeinen waarin wij al dagelijks actief zijn. Onze missie ‘Making your world a quiet place’ sluit er trouwens helemaal bij aan. Voor ons gaat het vooral nuttig zijn om de balans op te maken van waar we vandaag al staan. En dan te gaan kijken waar we nog een steentje aan een duurzamere wereld kunnen bijdragen.”

“We kijken uit naar het netwerk dat Voka Vlaams-Brabant ons zal kunnen aanbrengen. We beseffen maar al te goed dat we niet de enigen zijn die aan een duurzame toekomst werken. We zullen ongetwijfeld nog veel andere leden leren.”

Hoe kijk jij zelf naar de toekomst?

“Binnen onze familie zijn we heel positief ingesteld. Voor elk probleem is er een oplossing. (lacht) Trouwens, de voorbije twee jaar is omzet met 20% gestegen. Nochtans waren er landen waar de verkoopcijfers daalden. Maar omdat we in meerdere landen actief zijn, hebben we die schokken kunnen opvangen.”

“Onze toekomst wordt zonder meer internationaal. Een Amerikaanse hub, lijkt me een ideaal project om onze duurzame groei te bestendigen. Ja, dat is een hele stap. Maar in dit leven moet je durven springen, toch?” (lacht)

Mercurio Global Ambassadors

Plannen om internationaal te gaan met je bedrijf? Met de Global Ambassadors van Mercurio kun je rekenen op een exclusief netwerk van ondernemers of managers die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier voor jou een schat aan informatie, tips en advies in huis hebben. 
Leer onze Global Ambassadors en de landen waar zij kennis over hebben, kennen.

Logo's

Contactpersoon

Tuba Gungor

Adviseur Internationaal Ondernemen - Coördinator Jong Voka

Proximus

Artikel uit publicatie