Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 21/02/2024

Het zijn drukke tijden voor Sven Marinus, CEO van Pluxee. Eind vorig jaar leidde hij nog de transitie en naamsverandering van Sodexo naar Pluxee in goede banen, verhuisde het bedrijf naar het centrum van Brussel en meer recent, op 1 februari, trok Pluxee naar de beurs. Ook binnenshuis werkt hij aan een transitie. Daarbij vormen duurzaamheid, digitalisering en medewerkersbetrokkenheid de rode draad.

Extralegale voordelen zoals maaltijdcheques en ecocheques winnen sterk aan populariteit bij bedrijven. Dat vormde de aanleiding voor Sodexo om zijn ‘benefits en rewards’-afdeling uit de groep te halen en als een aparte, onafhankelijke spin-off op de beurs te laten noteren. “Met de rebranding tot Pluxee willen we ons niet enkel zelf als ‘employer of choice’ positioneren, maar we willen ook andere ondernemingen daarbij helpen”, vertelt Sven Marinus, die CEO is van Pluxee België en Luxemburg. Hier werken 250 medewerkers, wereldwijd zit de groep verspreid over 31 landen en staat de teller op 5.000 medewerkers. “Met Pluxee hebben we een naam gekozen die internationaal goed werkt. Er zit ook heel wat achter: de dubbel ‘ee’ vormt daarbij de kern en staat voor ‘employee engagement’, de Plu staat voor positiviteit: we willen meer mogelijk maken, de x is een multiplicator, maar staat ook symbool voor de connectie die we maken tussen werknemers, werkgevers en lokale handelaren.”

Naast de populaire maaltijd- en ecocheques geeft Pluxee nog heel wat andere extralegale voordelen uit. Zo zijn er ook de consumptiecheques, de cadeau, sport- en cultuurcheques. Sven Marinus: “We hebben de voorbije jaren sterk ingezet op digitalisering: je kan alles beheren via één platform en één betaalkaart.” 

Dankzij de cheques kunnen werkgevers zich onderscheiden en aantonen dat ze hun mensen willen ondersteunen in hun koopkracht en in hun vrije tijd.

Sven Marinus, CEO van Pluxee

Of het toch niet omslachtig is al die verschillende zaken aan te bieden? Zijn werknemers niet veel beter af met een goed loon en minder belastingen? Over deze vraag hoeft Sven Marinus niet lang na te denken. “In het papieren tijdperk hoorden we vaker die kritiek. Maar nu alles digitaal verloopt, zijn alle praktische bezwaren van de baan en kunnen we ons focussen op de meerwaarde die we bieden. Dankzij de cheques kunnen werkgevers zich onderscheiden en aantonen dat ze hun mensen willen ondersteunen in hun koopkracht en in hun vrije tijd. Ze kunnen hen belonen of vieren bij bepaalde gelegenheden. Dat geeft een heel ander gevoel dan dat je op het einde van de maand plots 35 euro meer op je loonbrief hebt staan.”

“De mogelijkheden zijn eindeloos. Een van onze nieuwste producten is onze Mobility-service waarbij we tegemoet komen aan de wens van werknemers om op een zo flexibel mogelijke manier naar kantoor te komen. Met één kaart kun je parkeren, de metro of trein nemen, een fiets huren, enzovoort. We merken dat steeds meer werknemers dit verkiezen boven de traditionele bedrijfswagen. Zo werken we mee aan een duurzame wereld. Overigens, alles wordt beheerd via één platform, waar je ook je CO2-afdruk kunt bijhouden. Net zoals met onze ecocheques hopen we daarmee zo veel mogelijk mensen aan te moedigen voor ecologische alternatieven te kiezen.”

Duurzaamheid’, het woord is gevallen. Voor Pluxee is dat een hoeksteen van zijn bedrijfsstrategie. “Als je je als ‘employer of choice’ wil positioneren, wordt dat steeds belangrijker.” Pluxee heeft de daad bij het woord gevoegd en startte in 2016 een traject om CO2-neutraal te worden. “We hebben daarbij drie zaken aangepakt. Ten eerste onze processen. De uitstoot van het proces om papieren cheques uit te geven is een pak meer dan de digitale variant. Dus hebben we onze digitalisering versneld doorgevoerd. Een tweede factor was de mobiliteit van onze medewerkers en een derde factor was de uitstoot van ons gebouw. In de oude kantoren hebben we een aantal ingrepen gedaan, en hebben we gekozen voor groene leveranciers. Maar met het nieuwe gebouw met zero uitsoot en vlak aan het centraal station, konden we de uitstoot van die laatste twee factoren drastisch verminderen. Vandaag zijn we gecertificeerd als CO2-neutraal en we worden hier jaarlijks op geauditeerd. De uitstoot die er nog is, compenseren we door bijvoorbeeld boomaanplanting. Maar we willen nog verder gaan. Tegen 2035 willen we onze uitstoot volledig reduceren tot nul.”


 

 

Een van de ingrepen was kiezen voor een kleiner gebouw. “Sinds corona werken medewerkers steeds vaker van thuis uit. We hebben daarrond een policy opgestart waarbij we toelating geven om meer dan 50% van thuis uit te werken en minstens één dag per week op kantoor, zo kon iedereen die dat wenste gebruik maken van een mobiliteitsbudget. Doordat minder mensen op kantoor zijn, hebben we ook minder plaats nodig. We werken daarbij met een uniek reserveringssyteem waarbij de verschillende teams een dag kunnen ‘reserveren’ om allemaal samen met het team op kantoor te zijn. Het kantoor is zo ingericht dat teamwerk wordt aangemoedigd. De verschillende teams leggen in onderling overleg hun ‘teamdagen’ voor twee maanden vast. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de aanwezigheden gespreid zijn en afgewisseld kunnen worden. We hebben daarnaast ook nog voldoende cowerkplekken voorzien voor wie individueel naar kantoor wil komen.”

Duurzaamheid gaat voor Sven Marinus veel verder dan enkel een schoon milieu en het reduceren van uitstoot. “We werken ook actief op zaken als inclusie, gender- en salary-neutraliteit. Op de eerste twee werkpunten zitten we al heel goed. Op het laatste – de salaris-neutraliteit – kunnen we ons nog verbeteren. Twee mensen met dezelfde functie verdienen bij ons even veel, maar ik zie dat op bepaalde afdelingen zoals IT, meer mannen werken dan vrouwen. Daar zullen we ons dus extra inspannen om ook vrouwelijke kandidaten aan te trekken.”

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - edenred
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat
imu - vzw - exact