Thomas Balis staat in voor de aankoop en aanvoer van 12.000 producten bij Brouwland. Als geen ander weet hij dat je zulke transporten nooit helemaal zelf kunt regelen. Via de Plato-groep Logistiek komt hij in contact met transporteurs én met andere bedrijven die net als Thomas een beroep doen op logistieke spelers. Ze delen hun uitdagingen met elkaar en komen tot oplossingen.
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
“Ik ben Thomas Balis, Supply Chain Manager bij Brouwland. Via een eerdere job bij een Japanse expediteur, ben ik in de logistiek terechtgekomen. Toen we een huis kochten en aan kindjes begonnen, ben ik in ons familiebedrijf Brouwland gestapt. Daar was ik eerst voorraadbeheerder, daarna aankoopverantwoordelijke en nu dus al even supply chain manager. De aankoop en aanvoer van onze 12.000 producten blijft een enorme logistieke uitdaging.”
Wat is jouw ervaring met Plato? Waarom heb je beslist om deel te nemen?
“Ik weet ondertussen dat geen enkel bedrijf alles zelf kan regelen op vlak van transport. Je moet sterke partners hebben die je vertrouwt om je producten van A naar B te vervoeren. Door drie jaar geleden in de Plato-groep Logistiek te stappen, wou ik vooral gerustgesteld worden. Horen dat anderen dezelfde uitdagingen hebben, geeft me rust. Brouwland heeft zelf geen concurrenten binnen de groep, maar de concurrenten die wel deelnemen praten open over alle issues. Zo kunnen we oplossingsgericht denken, over bedrijven heen. Na al die jaren weten we perfect wat we aan elkaar hebben.”
De samenstelling van de groep biedt een grote meerwaarde.
Ondernemen is topsport, en je doet het niet alleen. Daarom zet Plato in op lerend netwerk. Hoe heeft dit jou geholpen?
“Plato zorgt ervoor dat je snel met de juiste mensen in contact komt. Waar kon Brouwland calciumsulfaat aankopen? De andere deelnemers wisten snel raad. De samenstelling van de groep biedt ook een echte meerwaarde: transporteurs zijn uiteraard aanwezig, maar evengoed mensen uit de bedrijfswereld die een beroep doen op logistieke spelers. Zo hadden we het eens over de CMR-verzekering, waarmee je je als vervoerder verzekert tegen schade of verlies van goederen. De transportwereld vindt dat de normaalste zaak van de wereld, terwijl klanten daar heel anders naar kijken. Over zulke zaken praat je doorgaans niet in een relatie transporteur-leverancier. Binnen Plato kan dat wel, als gelijkgestemden.”
Kun je een voorbeeld geven waarin jij ‘de fakkel’ - een goed inzicht, bijzondere inspiratie of waardevolle kennis - hebt overgedragen aan iemand anders binnen Plato wat jou als ondernemer verder heeft geholpen?
“Ik heb de groep inzicht gegeven in hoe klanten een transportservice ervaren. Wij verkopen premiumproducten en zetten enorm in op klantenbeleving. Veel transporteurs beseffen niet dat transport daar ook deel van uitmaakt. Dat de klant daar wél gevoelig voor is. Het gaat over kleine zaken zoals een pallet weer meenemen na levering. Met mijn pleidooi zal ik de wereld niet veranderd hebben, maar vier transporteurs uit mijn Plato-groep lieten toch weten dat ze het zo nog nooit hadden bekeken (lacht).“
Door deelname aan Plato dwing je jezelf ook om open-minded te zijn. Luisteren naar anderen is gemakkelijk. Er echt iets mee doen, dat is sterk.
Net als in een estafette kun je parallelle routes lopen (vergelijkbare situaties tegenkomen) met andere ondernemers. Wat geef jij op jouw beurt mee aan collega-ondernemers?
“Als je boven je normale denken wil uitstijgen, investeer dan een paar uurtjes tijd per maand in contacten met anderen. De visie van een andere ondernemer horen, kan al heel verrijkend zijn voor hetgeen jijzelf elke dag wil bereiken. Door deel te nemen aan Plato, dwing je jezelf ook om open-minded te zijn. Want luisteren naar anderen is gemakkelijk. Er echt iets mee doen, dat is sterk.”

Plato - lerend netwerk voor groeiondernemers bestaat 30 jaar!
Lees hier alle getuigenissen van ondernemers over hun Plato-ervaring
#plato30jaar
Nieuws vanuit de Plato-communities

Onder invloed van influencers
Hoe pak je influencer marketing aan? In de zoektocht naar de heilige marketinggraal bots je steeds vaker op het fenomeen ‘influencer marketing’. Maar wat is dat precies? En hoe pak je dat goed aan? We legden ons oor te luisteren bij Andreas Nys van het Leuvense reclamebureau Wingman Agency.

Wie woondroom zegt, zegt Ve-Ra-Bo
Een streekeigen kenmerk van de historische stad Aarschot is dat je er veel gebouwen van bruine ijzerzandsteen terugvindt. Dat geeft de regio haar herkenbare uiterlijk. Maar even eigen aan de streek is het bedrijf Ve-Ra-Bo van de familie Maurien.

Meesterschap in modulaire staalbouw
Een bouwspecialist met focus op modulaire staalbouw. Zo omschrijven de zussen Marleen en Hilde Budé hun gelijknamige familiebedrijf. Maak kennis met Budé Containerized Solutions, een onderneming waar beide zussen – samen met Marleens echtgenoot David Vaes en een team van dertig enthousiaste medewerkers – flexibele containeroplossingen bouwen en verhuren. Met ook dank aan het Plato-traject van Voka, dat inspireert en motiveert.

Een chocoladeatelier met familiewaarden
Chocolatier Valentino, een verhaal dat ruim 35 jaar geleden startte. Neem een kijkje achter de schermen van een warm familiebedrijf.

Platonist in de kijker: Isabelle d'Haene van Kinnarps
Iedere maand zetten we een Platonist in de kijker. Voor de maand april kreeg Isabelle d'Haene, CEO bij Kinnarps, de eer.

Maatschappelijk verantwoord bouwen met beton
Specialist in prefab sierbeton op maat. Van dorpels en dekstenen tot terrassen, van straatmeubilair tot interieurbeton: op heel wat plaatsen in Vlaanderen realiseert Claes Sierbeton uit Pelt mooie projecten. Sinds 2009 wordt dit bedrijf gerund door Frank Claes en schoonbroer Rowan Mennen. Dat doen ze vol passie én met aandacht voor duurzaam ondernemen. Plato Punch Metals – Annelies & Co biedt hen hierbij extra inspiratie.