Wim Verrezen Tuinarchitectuur heet vanaf nu Tuinen Verrezen. De naamswijziging is gezien het feit dat zoon Wannes intussen al tien jaar meedraait in het bedrijf een logische stap in de verdere ontwikkeling. Met de nieuwe naam wil Tuinen Verrezen ook onderstrepen dat ze een one stop shop voor iedere tuin zijn. “We leggen met de naamswijziging de focus op onze corebusiness”, zegt Wannes Verrezen. “En dat is het ontwerpen, aanleggen én onderhouden van tuinen en bedrijfsgroen.”
1. Hoe zag Tuinen Verrezen het levenslicht?
“Het bedrijf is in 1989 opgericht door mijn vader Wim. Vandaag – 35 jaar later – is Tuinen Verrezen reeds lang een vaste waarde in de regio. Met in totaal vijftien mensen, waaronder mijn vader en ikzelf, realiseren we totaalprojecten in de Antwerpse Kempen voor particulieren en bedrijven. Je kan zeggen dat groene vingers in de familie zitten. Mijn bedovergrootvader was al de hovenier van gravin Jeanne de Merode en werkte in de prachtige tuin aan het kasteel (en huidige gemeentehuis) van Westerlo. Mijn vader trad in zijn voetsporen en ik ben fier de traditie verder te zetten.”
4. Wat zijn jouw ambities?
“We zijn specialist op het gebied van totaalprojecten voor de tuin. De focus ligt heel duidelijk op drie domeinen. Met de naamswijziging en bijhorende nieuwe huisstijl verwijzen we daar ook heel duidelijk naar in ons logo. Bij Tuinen Verrezen kan je terecht voor het ontwerpen van tuinen en groene bedrijfsomgevingen, voor het realiseren en aanleggen van die (totaal)projecten en daarna nemen we ook de nazorg van deze concepten op ons. Om klanten volledig te ontzorgen ontwikkelden we voor dat laatste domein complete groenzorgplannen op maat van iedere tuin.”
4. Wat zijn jouw ambities?
“De focus op totaalprojecten is echt wel bijzonder. Wanneer je ons onder de arm neemt, coördineren we echt het volledige project. We ontwerpen en realiseren niet enkel de tuin. Zijn er bijgebouwen nodig of wil je bijvoorbeeld ook graag een zwembad en een poolhouse? Dan verwerken we die vragen in onze plannen en zorgen wij ook voor die realisatie. Met onze eigen mensen of met gespecialiseerde partners. Op die manier is er voor de klant tijdens het hele project slechts één aanspreekpunt. En wil je na de oplevering de tuin helemaal kunnen loslaten, dan zorgen we er met het geschikte groenzorgplan voor dat – en zeker voor bedrijven is dat heel belangrijk – de tuin altijd een prachtig uithangbord is.”
4. Wat zijn jouw ambities?
“Ik draai nu bijna tien jaar mee in het bedrijf en ben echt onderaan de ladder begonnen als groenmedewerker. Daarna ben ik doorgegroeid naar ploegbaas en intussen projectleider. Bedoeling is dat ik meer en meer de eindverantwoordelijkheid op me neem en dat mijn vader de rol van inspirator en mentor opneemt. De naamswijziging die we vandaag doorvoeren is dan ook onderdeel van de transitie die ons bedrijf doormaakt. Op lange termijn is het zeker de ambitie om – omwille van de focus op totaalprojecten – nog meer competenties in eigen huis te halen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan schrijnwerkerij of aannemingswerken.”
5. Wat betekent Plato Next Gen voor jou?
“Als familiale opvolger komen er toch heel wat uitdagingen op je af. Tijdens het Plato Next Gen-traject krijg je heel wat info om je voor te bereiden op je toekomstige rol. Voor mij is vooral het netwerk dat je opbouwt tijdens het traject heel belangrijk. Je bouwt een relatie op met mensen die eenzelfde weg aan het afleggen zijn. Doordat we allemaal hetzelfde verhaal schrijven, kunnen we heel veel van elkaar leren. Ook het feit dat we met de groep zelf konden bepalen welke topics we willen aansnijden, was voor mij zeker een meerwaarde. De peters vinden telkens geweldige sprekers om deze thema’s zeer interessant te brengen. Persoonlijk heb ik heel veel opgestoken tijdens de sessies over change management en deze over gedragspsychologie en nudging.”
6. Heb je nog tips voor andere jonge ondernemers?
“Doe vooral iets wat je graag doet. Wanneer je zelf iedere dag met plezier aan het werk gaat, geef je automatisch het goede voorbeeld aan je medewerkers. Zorg er ook voor dat je weet wat de uitdagingen van je mensen zijn. Ben je een familiale opvolger, dan is onderaan de ladder starten en het bedrijf van binnenuit leren kennen echt een meerwaarde. Eerst wat ervaring opdoen in een ander bedrijf, alvorens in het familiebedrijf te stappen, is ook aan te raden.”