In april 2023 lanceerde de Gentse start-up TAITO met grote trom hun eerste versie van de driewielige e-step. Nog geen drie maanden later sleepte het bedrijf de prijs van beste e-step in de wacht tijdens Micromobility Industries, een prestigieuze beurs in Amsterdam. “Het is de bevestiging dat we de juiste weg zijn ingeslagen.” Tekst Laurens Fagard - Foto Nathalie Dolmans
Bedrijf
Het Gentse TAITO zag het levenslicht in 2020 en is dus een kind van het coronatijdperk. De start-up focust zich op mobiliteitsoplossingen in stedelijke context. Na enkele jaren productontwikkeling kwam in april dit jaar de eerste driewielige e-step op de markt. “Daarmee willen we een gamechanger zijn in het landschap van elektrische steps”, steekt medeoprichter Jules Dobbelaere van wal. En de ambities reiken verder. “Vandaag zie je nog veel auto’s in de stad. Ze nemen veel ruimte in en staan meer stil dan goed is. Micro-mobiliteit is volop in opmars, maar er zijn nog vraagtekens rond veiligheid. Met onze driewielige e-step komen we daar volledig aan tegemoet. Op termijn willen we ook andere elektrische producten ontwikkelen zodat we meerdere doelgroepen bereiken.”
De Gentse start-up TAITO bracht dit jaar de eerste driewielige e-step op de markt.
Bezielers
Net als het aantal wielen zijn de oprichters van TAITO ook met drie. Jules Dobbelaere stapte met het idee af op Nathan De Baets en François Desmet. “Ik was nog bezig met mijn studies productieontwikkeling toen Jules me contacteerde. We zijn samen iets gaan drinken in het Vooruit-café en hebben de ideeën laten opborrelen”, vertelt Nathan. “Ik wist meteen dat we François er ook moesten bij betrekken. Waar hij gebeten is door alles wat met ontwerp en design te maken heeft, ben ik meer bezig met de mechanica erachter.”
Nu de productontwikkeling even achter de rug is, vallen de rollen in het bedrijf iets meer in zijn plooi. “In de beginfase doet iedereen zowat alles”, lacht François. “Nu focus ik me op het product, design en techniek, waarin Nathan me ondersteunt. Hij is samen met Jules voornamelijk bezig met de juiste partners aan te trekken en financiering te zoeken. Als alles goed gaat, plannen we begin volgend jaar onze eerste aanwervingen. Dat zullen in eerste instantie sales- en marketingprofielen zijn om ons product verder in de markt te zetten. Nadien willen we een ontwikkelingsteam op poten zetten dat zich richt op nieuwe producten.”
Inspiratiebron
Toen Jules enkele jaren geleden in Brussel was en zich snel wilde verplaatsen, nam hij voor het eerst een deelstep. “Hoewel ik na enkele meters al meteen verkocht was, reed ik in de tweede straat op kasseien. Niet bepaald de leukste rijervaring. Daar wilde ik iets aan doen. Toen ons team met Nathan en François compleet was, stuurden we een vragenlijst uit naar honderden mensen die al een deelstep hadden gebruikt. We werkten parallel samen met Vlerick-studenten die een marktonderzoek voerden over alle aspecten van e-steps. Zo hadden we een goed beeld van de huidige markt en de opportuniteiten.”
“Een gebrek aan veiligheid was één van de twee grootste conclusies. Mijn gevoel in de straat met kasseien klopte (lacht). Het gebeurt vaak dat het voorste wiel het laat afweten als je over slechte wegen rijdt. Soms met een lelijke val tot gevolg. Daarnaast zijn de huidige e-steps geen toonvoorbeeld op vlak van duurzaamheid. Het zijn nog te vaak wegwerpproducten met een korte levensduur. Als er iets stuk is, kan je bij niemand terecht. Zo belanden er veel steps op de vuilnishoop.”
USP
Met die twee conclusies uit het onderzoek gingen Jules, François en Nathan meteen aan de slag. “De grootste innovatie zit in het stuur- en veringsysteem”, vertelt Nathan. “Daar hebben we twee jaar aan gewerkt en een patent op genomen. Het is een voorophanging gebaseerd op de Piaggio-scooters die je onder meer in de Ronde van Frankrijk ziet rijden. De drie wielen en de vering geven de bestuurder enorm veel stabiliteit in de bochten. Bovendien hebben we ook slimme verlichting geïntegreerd, zoals knipperlichten in het stuur. Als je op een step rijdt, kan je immers moeilijk je hand uitsteken in de richting waar je naartoe wil. Veiligheid is voor ons één van de belangrijkste aspecten.”
“Maar ook duurzaamheid liet ons niet onberoerd”, vertelt François. “De Taito is een systeem dat bestaat uit modulaire componenten. Bij toekomstige mobiliteitsoplossingen willen we liefst van dezelfde basis vertrekken. Zo kan je er een step met een zitje van maken of een cargostep waardoor je er kinderen of grote voorwerpen mee kan vervoeren. We maken er een punt van om zo lokaal mogelijk te produceren. Voor de finale assemblage werken we samen met een maatwerkbedrijf in de buurt. Elke herstelling zou binnen het half uur moeten kunnen. In de toekomst willen we gebruikers het zo makkelijk mogelijk maken om componenten te vervangen via een bestelling op onze webshop en een instructiefilmpje dat hen begeleidt.”
De drie oprichters van Taito Jules Dobbelaere, Nathan De Baets en François Desmet (onderaan) willen op termijn ook andere elektrische producten ontwikkelen zodat ze meerdere doelgroepen bereiken.
Grootste uitdaging
“Zonder enige ervaring vooraf zijn we erin geslaagd om van scratch naar een echt product te gaan. En de combinatie van software met hardware maakt het nog eens extra uitdagend”, vertelt Jules. “Er zijn momenten geweest dat we ons afvroegen of het wel zin had een driewielige step te vermarkten. Productontwikkeling duurt lang en we zijn dan ook behoorlijk trots dat er na de eerste levering van 100 steps relatief weinig kinderfoutjes zijn. De krachtigste bevestiging is de erkenning voor beste e-step op de beurs in Amsterdam. Daar hebben we bijvoorbeeld Lavoie (een Britse fabrikant die onlangs VanMoof overnam, red.) achter ons gelaten, die een sterk ontwikkelingsteam van McLaren achter zich hebben.”
Grootste meevaller
De juiste partnerships vinden en investeerders aantrekken, is niet altijd eenvoudig volgens François. “Maar daarin hebben we geluk gehad. We hebben partijen rond ons geschaard die ons enerzijds het vertrouwen geven om onze koers te varen, en anderzijds een kritische stem zijn in onze weg ernaartoe. Het is nuttig om als jong team met relatief weinig ervaring meteen grote stappen te zetten door het netwerk dat zij ter beschikking stellen. Door de oorlog in Oekraïne was het investeringsklimaat even onzeker waardoor we schrik hadden dat onze processen gingen vertragen. Maar buiten onze verwachtingen om hebben we onze crowdfundingcampagne bijzonder succesvol afgerond. Binnen het uur zaten we al aan het vooropgestelde bedrag.”
Grootste tegenvaller
Met het perceptieprobleem waar e-steps momenteel mee kampen, wil Taito komaf maken. “Mensen staren zich nog iets te vaak blind op de negatieve aspecten, terwijl we er nu alles aan gedaan hebben om een veilig alternatief te bouwen. Door de snelle groei van deelsteps werden de minpuntjes al snel buiten proportie vergroot. In Parijs en Leuven bannen ze intussen ook deelsteps. Dat is volgens ons niet de oplossing. Brussel experimenteert nu met minder aanbieders waardoor het volume ook al zal afnemen. Wij willen vooral terug de nadruk leggen op de voordelen. Met een e-step kan je vlotjes zonder files een korte afstand afleggen op een veilige manier. Bovendien neem je de step mee waar je ook wil, op de trein of in de auto.”
"Op termijn is Europa een zeer interessante markt. België en Nederland zijn echte fietslanden, maar daarbuiten zijn er een aantal steden waar meer steps worden verkocht dan fietsen. Dat biedt enorm veel perspectief.”
Nathan De Baets , co-founder Taito
Toekomst
Eenmaal de verkoop van Taito’s eerste e-step op wieltjes loopt, denkt het trio aan de ontwikkeling van andere mobiliteitsoplossingen. “In een ideaal scenario kunnen we dat gelijktijdig doen, maar ons team is nog niet groot genoeg daarvoor. Bovendien moet je rekenen dat we er nu 2 jaar over gedaan hebben om ons product volledig af te werken vanaf ideefase. Dat was al een vrij impressionant parcours. Met meer medewerkers kunnen we dat traject versnellen. Het helpt ons enorm dat we modulair tewerk gaan. Vergelijk het met een chassis van een auto waar ook verschillende soorten auto’s mee gebouwd worden”, aldus Nathan.
“In 2024 willen we zonder limieten, op aantal en productie, onze e-step commercieel in de markt zetten. Het is belangrijk om fysieke winkels als verdeelpunten te hebben. Zo hebben we een partnership afgesloten met BikeRepublic, de fietsspeciaalzaak van Colruyt Group. Op termijn is Europa een zeer interessante markt. België en Nederland zijn echte fietslanden, maar daarbuiten zijn er een aantal steden waar meer steps worden verkocht dan fietsen. Dat biedt enorm veel perspectief.”
Bryo
De sterkte van het netwerk is één van de redenen waarom de oprichters van Taito meedoen aan het Bryo-traject voor jonge start- en scale-ups. “We zitten nog maar aan het begin van ons traject, maar de sessies zijn zeer kwaliteitsvol”, vertelt Jules. “Het helpt om experten binnen een bepaald domein te horen vertellen over hun ervaringen.”
Gouden Tip
“Wat ik het meest heb onderschat aan het ondernemerschap, is dat je eigen efficiëntie enorm daalt als je te lang doorwerkt zonder pauze. Maak structureel tijd voor ontspanning en rust. Af en toe eens deconnecteren helpt wel. Daarom is het weekend heilig in ons team. Zolang het bij uitzonderingen blijft en niet structureel wordt, is het goed”, besluit Jules.