Skip to main content
  • Nieuws
  • Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?

Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?

  • 15/09/2021

Jaar na jaar wint de fiets aan populariteit bij de werknemers in het Gentse havengebied en toch is de weginfrastructuur daar vaak niet aan aangepast. Dit resulteert helaas ook in een stijgend aantal ongelukken. Daarom lanceert Voka-VeGHO vandaag een interactieve fietskaart 'Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?'. Op deze manier wil Voka-VeGHO en de Gentse havenbedrijven op een constructieve manier meewerken aan een veiligere fietsomgeving.

Gevaarlijke infrastructuur

De kaart bevat onder andere plaatsen waar fietspaden abrupt stoppen, oversteekplaatsen die  nergens naar leiden en waar vrachtverkeer zonder afscheiding naast de fietsers raast. De campagne heeft als doel om de verschillende overheden en wegbeheerders maximaal bewust te maken van deze problematiek. "Bedrijven investeren in het fietsgebruik bij hun medewerkers" zegt Eric Chabot, voorzitter van Voka-Vegho en bestuurder bij Honda Logistics uit de Gentse haven. "De overheden zijn zich heel bewust van het belang en er wordt fors geïnvesteerd. Wij vragen een versnelde aanpak en structurele samenwerking." Voka-VeGHO is tevreden met de investeringen die gepland staan, maar roept de verschillende instanties op om met meer focus en samenwerking deze punten integraal aan te pakken om een veilige fietsinfrastructuur van voordeur tot bedrijfspoort te verkrijgen. Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder van Voka, voegt toe: “Dat er meer dan zes verschillende wegbeheerders of betrokken instanties in en rond het havengebied bevoegd zijn, maakt het niet eenvoudiger."

Twee lefgozersroutes

Bij wijze van ludieke actie heeft Voka-VeGHO twee lefgozersroutes uitgewerkt. De eerste lefgozersroute voert je door het mooie maar uitdagende zuidelijke en westelijke deel van North Sea Port, een weg die geducht is en vol onverwachte uitdagingen. De tweede route voor lefgozers leidt je door het oosten van North Sea Port. Een route met heel wat boeiende bedrijven langs het parcours, maar het wordt aanbevolen je ogen op de weg te houden. Voka-VeGHO moedigt ook aan om de kaart aan te vullen met gevaarlijke plaatsen die ontbreken. Dit kan hier.

Duurzame transitie

Als gevolg van verschillende investeringen van de Gentse havenbedrijven in onder andere fietsplannen en infrastructuur komt nu al meer dan 20% van de werknemers met de fiets naar het werk. Dit helpt om de fileproblematiek aan te pakken, maar het is tenslotte ook goed voor de gezondheid en het milieu. De ambitie van de havenbedrijven is groot, maar om mensen aan het fietsen te krijgen, vraagt dit dus een verdere verbetering van de infrastructuur. "Daarom zullen wij de gevaarlijke punten blijven in kaart brengen, net als de punten die aangepakt worden. Veilige fietsverbindingen bekomen is een doel dat we delen." zegt Eric Chabot tenslotte.

Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?

Contactpersonen

Jan Geers

Manager Belangenbehartiging - Manager Communicatie

Maarten Dheedene

Belangenbehartiging - Duurzaam Ondernemen

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat